کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روسیه به دنبال برگزاری نشستی با طالبان

ایسنا , 11 بهمن 1397 ساعت 18:20

گروه بین الملل: منابع روس و طالبان افغانستان اعلام کردند، روسیه روز سه‌شنبه میزبان مقاماتی از طالبان و سیاستمداران افغان مخالف با رییس جمهور این کشور خواهد بود و نقش خود را به عنوان صاحب قدرت ارتقاء خواهد بخشید؛ اقدامی که به گفته یکی از مقامات آمریکا تلاشی برای ایجاد یک اخلال در روند صلح افغانستان تحت حمایت آمریکاست.


به گزارش ایسنا، این منابع گفتند: مسکو دولت کابل را سرزنش کرده تا از حضور مقامات طالبان که از مذاکره با نمایندگان اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به منظور پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله این کشور امتناع کرده‌اند، اطمینان حاصل کند؛ مقامات طالبان نمایندگان اشرف غنی را عروسک‌های خیمه شب بازی آمریکا توصیف کرده‌اند.
 
یکی از مقامات روسیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: رهبران ارشد طالبان و سیاستمداران برجسته افغان برای یک نشست یک روزه به مسکو سفر خواهند کرد. در شرایط کنونی بهتر آن است که مقاماتی از دولت کابل در این مذاکرات حضور نداشته باشند. این در حالی است که سفارت روسیه در کابل هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

این مذاکرات مسکو بر افزایش نقشی که روسیه در افغانستان ایفا می‌کند تاکید دارد؛ روسیه چندین دهه پس از خروج نیروهای جماهیر شوروی سابق از افغانستان تلاش کرده تا با برنامه‌های سرمایه گذاری تجاری، توسعه دیپلماتیک و فرهنگی و حمایت نظامی اندک از دولت مرکزی در این کشور جنگ زده صاحب قدرت باشد.

این مذاکرات همچنین در حالی برگزار خواهند شد که دولت کابل در تلاش است تا کنترل خود بر مناطق از دست رفته و تحت کنترل طالبان را مجدداً به دست آورد. تازه‌ترین گزارش سه ماهه بازرس کل ویژه آمریکا در روند بازسازی افغانستان تاکید دارد که کنترل جمعیت و مناطق افغانستان به مسأله‌ای بسیار رقابتی تبدیل شده و کنترل یا نفوذ دولت کابل دائماً رو به کاهش است.

اخبار مربوط به میزبانی روسیه از منتقدان اشرف غنی از جمله حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان که معتقد است روسیه می‌تواند نقش حیاتی در پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا ایفا کند، باعث خشم مقامات کابل و آمریکا شده است.

یکی از مقامات ارشد آمریکا گفت: روسیه مجدداً در تلاش است تا در روند صلح افغانستان تحت حمایت آمریکا و وضعیت سیاسی افغانستان مداخله کند. دعوت‌های مکرر روسیه از طالبان و منتقدان غنی نیت مسکو را برای تحقیر و کوچک کردن دولت کابل ثابت می‌کند.

منتقدان صریح و برجسته اشرف غنی از جمله محمد محقق، محمد اسماعیل خان و عطامحمد نور که پس از حمله جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۹ با آنها مبارزه کردند، به مسکو سفر خواهند کرد.

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: هیأتی به رهبری محمد عباس استنکزی، یکی از رهبران سیاسی ارشد برای آنچه که به گفته وی یک نشست دو روزه است به مسکو سفر خواهد کرد.

آمریکا به عنوان بخشی از هیأت حمایت قاطعانه به رهبری ناتو و یک اقدام مجزا برای مقابله با تروریسم به ویژه هدف گرفتن گروه‌هایی از جمله القاعده و داعش در حال حاضر ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد. دور بعدی مذاکرات صلح میان زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در روند صلح افغانستان و ملأ عبدالغنی برادر، رهبر سیاسی جدید طالبان قرار است ۲۵ فوریه سال جاری میلادی در قطر برگزار شود.
 


کد مطلب: 171151

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/171151/روسیه-دنبال-برگزاری-نشستی-طالبان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir