به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۷۱۱۸۷

حاشیه‌های دومین روز جشنواره فیلم فجر

گروه فرهنگ و هنر: دومین روز جشنواره فیلم فجر در حالی در سالن رسانه ها آرام و بی حاشیه گذشت که در سینماهای مردمی فیلم «متری شش و نیم» علاقه مندانش را تا سحرگاه در سینماها نگه داشت.
حاشیه‌های دومین روز جشنواره فیلم فجر
پس از یک روز پر حاشیه در شروع جشنواره سی و هفتم فیلم فجر، پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه بسیار آرام و بدون هیچ اتفاق خاصی در سالن رسانه‌ها که محل اصلی خبرها و بازخوردهای منتقدان و رسانه‌ها از فیلم‌های این دوره از جشنواره است سپری شد.

* در این روز انیمیشن آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر آغازگر نمایش فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت بود و پس از آن فیلم‌های بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی، تیغ و ترمه به کارگردانی کیومرث پور احمد و درخونگاه به کارگردانی سیاوش اسعدی نمایش داده شد.

*پوراحمد که فیلمش چندان جلب نظر نکرد، وقتی مقابل خبرنگاران نشست در کمال آرامش نقدهای وارد شده را شنید و پذیرفت و تاکید کرد، شاید پس از جشنواره قمری اساسی برای «تیغ و ترمه» کند.

*فیلم «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی هم که یک سال قبل ساخته شده بود و امسال متقاضی جشنواره شد، دیگر فیلم به نمایش درآمده بود که کارگردانش آن را به مسعود کیمیایی تقدیم کرد و درباره این تصمیم هم توضیح داد: من ارادت زیادی به آقای کیمیایی دارم جون ایشان جریان‌سازترین سینماگر تاریخ ایران هستند و حتی آقای فرهادی نیز گفتند که اگر آقای کیمیایی فیلم‌نساخته بود من هم فیلم نمی‌ساختم. من با آقای کیمیایی آشنایی نزدیک ندارم اما در زمانی ک ایشان این قدر مورد بی مهری و متلک‌ها قرار می‌گیرند می‌خواهم اولین کسی باشم که تا ایشان زنده است و خودش می‌تواند فیلم را روی پرده ببیند آن را تقدیم کنم تا بگویم شیر حتی اگر پیر شود باز هم شیر است. ما ملت مرده پرستی هستیم مثل آقای کیارستمی ک پس از مرگ هزار صاحب پیدا کرد.

*جدا از نمایش این فیلم‌ها و برگزاری نشستهای خبری که با مدیریت و اجرای محمود گبرلو همراه بودند و تفاوت نوع کارش با فرزاد حسنی که روز گذشته مجری نشست‌ها بود رضایت کمتری را در پی داشت، نکته مهم پخش فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی بود که در اولین روز جشنواره به دلیل بروز مشکلات و نظراتی که برخی نهادهای خارج از حوزه سینما به این فیلم داشتند، به برنامه نمایش خود در سینماهای مردمی نرسید. روز پنجشنبه با برطرف شدن مشکلات و موانع، این فیلم در سینما ماندانا و کورش برای مردم اکران شد که با استقبال زیاد در پردیس کورش به چهار سانس رسید.

*البته یک مسئله که مورد انتقاد و اعتراض مردمی قرار گرفت که روز گذشته بلیت این فیلم را خریداری کرده بودند، نمایش یک انیمیشن به جای متری شش و نیم بود و همین سبب شد بیشتر آنها از ساعت ۲۲ به سینما بروند و در آخر با همکاری دست اندرکاران پردیس کورش روی کف و پله‌ها فیلم حدوداً ۱۳۰ دقیقه‌ای روستایی را در چهار سانس پیاپی تا نزدیک ۴ صبح تماشا کنند. این فیلم در اولین اکران خود در این مجموعه با حضور تهیه کننده، کارگردان، نوید محمدزاده و هومن بهمنش فیلمبردار نمایش داده شد و اگرچه داستانی دردناک و تلخ داشت اما مورد رضایت تماشاگران قرار گرفت.

* «متری شش و نیم» که همانند اولین فیلم سعید روستایی درباره معضل اعتیاد است، به لحاظ کارگردانی، قصه و مسائل فنی و همچنین موضوعی که مطرح می‌کند از ابد و یک روز جلوتر است و آن را می‌توان از فیلم‌هایی دانست که شانس زیادی برای کسب جوایز مهم جشنواره امسال دارند.

*این فیلم تصویر تازه و متفاوت‌تری از اعتیاد در جامعه در مقایسه با دیگر فیلم‌های تولید شده مشابه با این مضمون به تصویر می‌کشد و همچنین پلیس‌هایی را در این فیلم می‌بینیم که نسبت به آنچه تاکنون در سینما یا تلویزیون دیده شده واقعی‌تر هستند. اتفاقاً نکته قوت فیلم واقعی بودن و ملموس بودن شخصیت‌های آن است که در دقایق زیادی تماشاگر را با خود همراه و البته اندوهگین می‌کند. متری شش و نیم هفت آینده برای اهالی رسانه نمایش داده می‌شود.

*یکی از اتفاقات روز دوم جشنواره اضافه شدن سالن‌های مجموعه ایران مال بود که دست اندرکارانش طی رایزنی با دفتر جشنواره دو سالن دیگر به مجموعه سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره اضافه کردند تا مردم علاقه مند با مراجعه به گیشه همین مکان بتوانند بلیت تهیه کنند.

*از حاشیه‌های غیرسینمایی روز دوم در پردیس ملت هم به بازدید ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره می‌توان اشاره کرد که پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های سنگین روز اول جشنواره، با چهره‌ای آرام و خندان به بخش‌ها و سالن‌های مختلف پردیس ملت سر زد.و اما نکته آخر که نیازمند توجه مسئولان جشنواره است، به تخفیف‌هایی برمی‌گردد که قرار بود به درخواست کنندگان یکی از تاکسی‌های اینترنتی داده شود اما در این دو روز موارد متعددی بوده که راننده پس از متوجه شدن ۶۰ درصد تخفیف قیمت از تأیید سفر یا پذیرش مبلغ کمتر خودداری کرده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: جشنواره فجر