به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۱۷۱۲۴۶
با پیروزی 3-1 مقابل ژاپن

تیم ملی قطر قهرمان جام ملتهای آسیا شد

گروه ورزشی:تیم ملی فوتبال قطر با شکست دادن ژاپن در دیدار نهایی هفدهمین دوره جام ملتهای آسیا برای اولین بارقهرمان این مسابقات شد.
تیم ملی قطر قهرمان جام ملتهای آسیا شد
 دیدار نهایی هفدهمین دوره جام ملتهای آسیا از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در کشور امارات بین دو تیم ژاپن و قطر برگزار شد که در پایان این بازی، قطری ها با پیروزی 3-1 بر ژاپن برای اولین بار فاتح این جام شدند. تیم فوتبال قطر در این بازی خیلی زود توسط ماشین گلزنی اش به گل رسید. المعز علی آقای گل این دوره از بازیها در دقیقه ۱۲ با  ضربه ای زیبا و آکروباتیک دروازه ژاپن را باز کرد. زننده دومین گل بازی عبدالعزیز حاتم بود. هافبک میانی قطری ها در دقیقه ۲۷ با ضربه ای زیبا که از پشت محوطه جریمه به ثمر رسید زننده دومین گل بازی بود تا نیمه نخست با  نتیجه ۲ بر صفر به سود قطر پایان برسد. نیمه دوم با حملات همه جانبه ژاپن و دفاع مطلق قطر همراه بود. حملات ژاپن سرانجام در دقیقه ۶۹ نتیجه داد و تاکومی مینامینو دروازه قطر را باز کرد. این اولین و آخرین گلی بود که قطری ها در این تورنمنت خوردند. در حالی که ژاپنی ها به حملات خود ادامه می دادند و قطری ها دفاع و ضد حمله را در دستور کار قرار داده بودند، در دقیقه ۸۲ و از روی ارسال ضربه کرنر صاحب یک ضربه پنالتی شدند. در این دقیقه روشن ایرماتوف با کمک VAR به سود قطر اعلام پنالتی کرد و این بار نوبت اکرم عفیف یکی دیگر از ستاره های قطر و بهترین پاسور این مسابقات رسید تا در دروازه ژاپن را برای سومین بار باز کرده و آب سردی را بر پیکر ژاپنی ها بریزد. قطری ها در پایان نیز با همین نتیجه موفق شدند ژاپن را در فینال شکست داده تا برای اولین بار فاتح جام ملتهای آسیا شوند. 

فینال جام ملت‌های آسیا - امارات 2019
جمعه: 97/11/12 ؛ ساعت 17:30
استادیوم: زاید اسپورت- العین
داور: روشن ایرماتوف(ازبکستان)؛ کمک‌ها: عبدوخامیدولو رسولوف و سایدوف؛ داور چهارم: ما نینگ(چین)؛ داور پنجم: هو وی‌مینگ(چین)/ داور ویدئویی: پائولو والری(ایتالیا)؛ کمک داوران ویدئویی: محمد تقی الجعفری(سنگاپور) و کریستوفر بیس(استرالیا).
 
تیم ملی ژاپن
شوئیچی گوندا
تاکهیرو تومی‌یاسو
مایا یوشیدا
هیروکی ساکای
یوتو ناگاتومو
گاکو شیباساکی
سوکاسا شیوتانی
ریتسو دوآن
گنکی هاراگوچی(62- یوشینوری موتو)
یویا اوساکو
تاکومی مینامینو(89- تاکاشی اینوی)
سرمربی: هاجیمه موری‌یاسو
 

تیم ملی قطر
سعد الشیب
طارق سلمان
بسام هشام الراوی
پدرو کوریا
عبدالکریم حسن
بوعلام خوخی(61- سالم الهاجری)
عاصم عمر مادیبو
عبدالعزیز حاتم
حسن الهیدوس(74- کریم بوضیاف)
اکرم عفیف
المعز علی(5+90- احمد علاءالدین)
سرمربی: فلیکس سانچز
 

 
اخطار
گاکو شیباساکی(20) ، مایا یوشیدا(82) و هیروکی ساکای(87) از ژاپن
اکرم عفیف(84) و پدرو کوریا(2+90) از قطر
 
 
 
شرح گل
ژاپن صفر - قطر 1 (دقیقه 12: المعز علی): حسن الهیدوس در میانه میدان به زیبایی منطقه بازی را تغییر داد و اکرم عفیف را در جناح چپ صاحب توپ کرد که او نیز بعد از حرکت در عرض، به المعز علی که در محوطه جریمه ژاپن حضور داشت، پاس داد؛ فوق ستاره خط حمله عنابی‌ها نیز بعد از دو ضربه روی پا به توپ، با حرکتی غیر منتظره و استثنایی، با ضربه قیچی برگردان اقدام به گلزنی کرد که توپ بعد از برخورد به تیرک عمودی دروازه سامورایی‌ها تبدیل به گل شد.
 

 
ژاپن صفر - قطر 2 (دقیقه 27: عبدالعزیز حاتم): اکرم عفیف با حفظ توپ و نگاه به اطراف خود، با تیزبینی عبدالعزیز حاتم را پشت محوطه جریمه ژاپن صاحب توپ کرد که حرکت در عرض و شوت پای چپ فنی و چشم‌نواز او، دور از دستان گوندا به کنج دروازه ژاپن رفت تا دومین گل عنابی‌ها نیز مثل گل اول به زیبایی به ثمر برسد.
 

 
ژاپن 1 - قطر 2 (دقیقه 69: تاکومی مینامینو): حمله پُر تعداد سامورایی‌ها نتیجه داد و بعد از پاس یویا اوساکو از بین مدافعان قطری، تاکومی مینامینو به سمت دروازه رفت و با ضربه چیپ دیدنی گل اول ژاپن را زد.
 
ژاپن 1 - قطر 3 (دقیقه 83: اکرم عفیف): پنالتی اعلام شده به سود قطر را اکرم عفیف، بهترین پاسور جام ملت‌ها به سمت چپ خود زد و گوندا را فریب داد تا گل سوم تیمش را به نام خود ثبت کند.
 
 
لحظات حساس
دقیقه 4: شوت پشت محوطه اوساکو بی‌دقت بود و از کنار دروازه قطر به بیرون رفت.
دقیقه 31: پاس در عمق مینامینو و ضربه به توپ اوساکو ثمری نداشت و سعد الشیب با خروج از دروازه توپ را در اختیار گرفت.
 

دقیقه 36: اکرم عفیف داخل محوطه جریمه ژاپن به پدرو کوریا پاس داد که ضربه او بعد از برخورد به مدافعان، در تیرک دوم به حسن الهیدوس رسید که ضربه محکم کاپیتان قطری‌ها به تیرک عمودی دروازه برخورد کرد و به بیرون رفت.
 

 
دقیقه 54: ارسال خطرناک شیباساکی از کرنر را بوعلام خوخی زودتر از مهاجمان ژاپنی دفع کرد.
دقیقه 55: سعد الشیب با خروج به موقع از دروازه اجازه نداد یک- دو تومی‌یاسو با شیوتانی نتیجه‌ای داشته باشد و توپ را جمع کرد.
دقیقه 56: اکرم عفیف ضد حمله سریعی از سمت چپ زمین تدارک دید، اما با بدشانسی تعادل خود را در محوطه جریمه ژاپن از دست داد که پاس او را عبدالعزیز حاتم نتوانست استفاده کند و ضربه پای چپ او به بیرون رفت.
دقیقه 64: ضربه سر موتو روی ارسال دوآن با فاصله زیادی از دروازه قطر راهی اوت شد.
دقیقه 65: ضربه آزاد پای چپ دوآن به مقابل دروازه قطر را تومی‌یاسو با ضربه سر زد که توپ به اوت رفت.
دقیقه 66: ضربه سر یوشینوری موتو روی توپ ارسالی از کرنر راهی اوت شد.
دقیقه 78: پاس به عقب یوشیدا و شوت ریتسو دوآن از داخل محوطه جریمه را مدافعان قطری سراسیمه برگشت دادند.
دقیقه 79: اکرم عفیف به تنهایی به قلب مدافعان ژاپن زد و به عبدالعزیز حاتم پاس داد که سرتوپ و شوت او تبدیل به کرنر شد.
دقیقه 80: سانتر پای چپ عبدالعزیز حاتم از روی کرنر و ضربه سر عبدالکریم حسن به دست چپ مایا یوشیدا، کاپیتان ژاپن که روی هر دو گل قبلی تیمش مقصر بود، برخورد کرد که روشن ایرماتوف، داور ازبک بعد از یک دقیقه و با اعلام تیم داوری ویدئویی، نظر خود را تغییر داد و به سود قطر پنالتی گرفت.
دقیقه 89: ارسال دقیق شیباساکی از روی ضربه ایستگاهی سمت چپ زمین را تومی‌یاسو با ضربه پشت سر زد که ضربه سر یوشیدا از محوطه 6 قدم به بیرون رفت.
 
ستاره قطر، رکورد «دایی» را شکست
 «المعز علی» ستاره جوان تیم ملی قطر، با گلزنی در دیدار فینال جام ملت های آسیا، رکورد «علی دایی» را شکست.
 دیدار پایانی هفدهمین دوره جام ملت های آسیا بین تیم های قطر و ژاپن ساعت 17 و 30 دقیقه در ورزشگاه «زاید» شهر ابوظبی امارات آغاز شد.
«المعز علی» مهاجم جوان تیم ملی قطر که اصلیت سودانی دارد، در دقیقه 12 موفق شد دروازه ژاپن را باز کند. این مهاجم تعداد گل های خود در جام ملت های آسیا 2019 را به عدد 9 رساند و رکورد علی دایی را شکست. دایی در جام ملت های 1996 که تیم ایران به عنوان سومی رسید، هشت گل به ثمر رسانده بود و رکورد بیشترین تعداد گل زده در یک دوره این مسابقات را در اختیار داشت که امروز شکسته شد. همچنین «اکریم عفیف» دیگر مهاجم قطر با پاس گلی که در دیدار برابر ژاپن داد، تعداد پاس گل های خود را به عدد 9 رساند و او نیز رکوردار شد.

قطری ها به رکورد منصور رشیدی نرسیدند
تیم ملی قطر با دریافت اولین گل برابر ژاپن نتوانست در تمامی مسابقات کلین شیت کند.
تیم ملی قطر که در مسابقات جام ملت های آسیا با درخشش خود توانسته بود بیشتر رکوردها را جا به جا کرده و به نام خود بزند، در شکست رکورد تیم ملی ایران در عملکرد دفاعی ناکام ماند و رشیدی همچنان رکورد منحصر به فرد خود را حفظ کرده است. منصور رشیدی دروازه بان تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت ها توانست در تمامی مسابقات کلین شیت کند و هیچ گلی را دریافت نکرد تا تیم ملی به قهرمانی برسد و تیم ملی قطر نیز کمتر از 30 دقیقه تا چنین اتفاقی فاصله داشت اما در نهایت بازیکنان ژاپن موفق به گلزنی برابر این تیم شدند. تاکومی مینامینو بازیکن تیم ملی ژاپن در این دیدار با فرار در عمق دفاع حریف موفق شد موقعیت تک به تک به دست آمده را تبدیل به گل کند تا در روزی که همه قطری ها شادترین مردم دنیا هستند، دروازه بان این تیم، سعد الشیب با اندکی حسرت و ناراحتی پا به جشن بزرگ فوتبال این کشور بگذارد. به این ترتیب تیم ملی قطر که رکوردهای زیادی را جا به جا کرده بود و برابر عربستان، عراق، کره جنوبی و امارات قدرتمند موفق به کلین شیت شده بود، در نهایت در دیدار فینال یک مرتبه دروازه خود را باز شده دید تا حالا رشیدی تنها دروازه بانی باشد که یک دوره مسابقات را با کلین شیت صد در صدی به پایان رسانده باشد.

 
اکرم عفیف و یک رکورد باورنکردنی در آسیا
وینگر تیم ملی فوتبال قطر با ارسال ۱۰ پاس گل رکوردی عجیب و غریب را در آسیا ۲۰۱۹ ثبت کرده است.
عفیف که از ستارگان اصلی قطر و شاید بهترین بازیکن جام تا فینال بوده است در ۷ مسابقه ۱۰‌پاس گل به مهاجمان قطر داده و این یک رقم عجیب و غریب و خارق العاده در یک تورنمنت بوده است. بخاطر داشته باشید که در یک مسابقه مثل لیگ برتر فوتبال ایران که شامل ۳۰ مسابقه می شود، عنوان آقای پاس گلی به هافبک ها و مهاجمانی می رسد که در حدود ۱۵ پاس به هم‌تیمی‌های خود می‌دهند. عفیف در نیمه دوم‌ به عنوان بازیکن آزاد همچنین امید اول قطر برای فرو ریختن دروازه قطر محسوب می‌شود.