به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۱۷۱۵۴۹

صفایی فراهانی: کروش چیزی باقی نگذاشت

گروه ورزشی: محسن صفایی فراهانی رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران،تجربه تلخی از جام ملت های آسیا (2000) دارد. زمانی که او علاقه مند به ایجاد شرایطی متفاوت در فوتبال ایران بود.
صفایی فراهانی: کروش چیزی باقی نگذاشت
نقش صفایی فراهانی در فوتبال ایران نقش غیر قابل انکاری است، از کارهای ماندگاراو درفوتبال ایران می توان به ساخت کمپ های تیم ملی و به راه اندازی لیگ برتر اشاره کرد که در زمان خودش امری بسیار بعید به نظرمی رسید. وی که بعد از پایان دوره حضورش در فوتبال به دلیل مشغلیات زیاد حزبی دیگر کمتر فرصت حضور درفوتبال را پیدا کرد  این بار پس از پایان جام ملت های آسیا  فرصت را مغتنم شمردیم و هرحال او را متقاعد کردیم تا درخصوص شرایط فوتبال ایران نظرش را  هر چند کوتاه بیان کند. صفایی فراهانی درخصوص شرایط حاکم در فوتبال ایران و نتایج تیم ملی در جام ملت های آسیا گفت:« دیگر زمان ما گذشته و صحبت های من دیگر فرقی به حال کسی ندارد اما فراموش نکنید که شما هر چه که می کارید درو می کنید، وقتی قبل از شروع رقابت ها انتظار داریم  که در فاصله 10 تا 15 روز تا شروع مسابقات با اتکا به چند لژیونر برویم قهرمان شویم وضعیت به همین شکل می شود. اگرتیم ملی برزیل به واسطه بازیکنان شاغلش درخارج کشورمی تواند نتیجه بگیرد، این را هم بدانید که آن بازیکن در طول سال، حدود 52 بازی انجام می دهد و این اصلا قابل مقایسه با بازیکنان ما نیست.»

وی درادامه با اشاره به پیشرفت فوتبال قطر افزود: «شما به سابقه فلیکس سانچز سرمربی تیم ملی قطرنگاه کنید و ببینید او از چه زمانی وارد پروسه فوتبال قطر شده است . وی  به مدت 10 سال است که از تیم های پایه قطر کار را دردست گرفته است . او همان قطری را که به محض به ثمررساندن یک گل رو به یک بازی تاخیری و کسل کننده می آورد ، تبدیل به قهرمان آسیا کرد.آیا به نظر شما همین کافی نیست که پی به اهمیت برنامه ریزی ببرید؟ صفایی فراهانی دردوران حضورش در فدراسیون ، کارهای زیر بنایی زیادی در فوتبال ما به انجام رساند که تا سال های سال فوتبال ایران از بابتش منتفع شده است . او درارتباط با فعالیت هایی که برای تیم های پایه به انجام رساند بیان کرد: « من در مدت زمان حضورم در فدراسیون فوتبال علی رغم  تمام کارشکنی ها  مجوز 2300 مدرسه فوتبال را گرفتم . خاطرم  است که آن زمان همه اطرافیان از تمرکز من به فوتبال پایه دل خوشی نداشتند اما به همه آنها می گفتم که راه قهرمانی از همین جاده خواهد گذشت.  از کارهایی  که درحال حاضر به یادم هست که در فوتبال پایه انجام دادم، آوردن 3 مربی تخصصی فوتبال پایه از کشورهای اسکاندیناوی برای مدارس فوتبال 8تا 10سال است که  از همان کلاس ها بازیکنان مطرحی به سطح اول  فوتبال رسیدند. »

 از کارهای ارزنده صفایی فراهانی در دوران تصدی ریاستش، آوردن میرسلاو بلاژویچ  سرمربی وقت تیم ملی کرواسی و سوم جهان به همراه دستیار آن دورانش برانکو ایوانکویچ به  تیم ملی ایران بود  و همین الان  هم حضور برانکو، بی ارتباط با انتخاب صحیح او نمی تواند باشد. وی درارتباط با انتخاب سر مربی تیم ملی نیز اظهار کرد:« ببینید واقعا فرقی نمی کند چه کسی بیاید . نوع ورود مربی مهم تر از شهرتش است . مگر کارلوس کی روش مربی کمی بود اما او رفت و بعد از رفتنش تنها یک تیم تحویل فوتبال این مملکت داد.در حالی که من همیشه اعتقاد داشتم که اگر قرار است مربی خارجی به تیم ملی تزریق شود باید یک مجموعه عوامل فنی را به تیم وارد کنیم ودر قرارداد با او قید کنیم که وی موظف است مدیریت تمامی تیم های پایه را نیز عهده دار باشد .در آن صورت ما بعد از 5 تا 6 سال صاحب  تیم هایی می شویم که سطح کیفی قابل قبولی را دارا هستند و درغیراینصورت اوضاع بهتر ازاین که می بینیم  نمی شود. امروزه قهرمانی در سطح آسیا به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و اگر آخرین رییس فدراسیون پیش از انقلاب درزمان خود مدیرموفقی به شمار می آمد این را هم در نظر بگیریم که  تعداد تیم هایی که در جام ملت ها حضور می یافتند تنها 6 تیم بود اما در حال حاضر حدود 30 کشور در حال سرمایه گذاری درفوتبال هستند و دیگر آن دوران به اتمام رسیده است که تیم ها از تیم ملی  ایران 20 گل دریافت کنند.»