به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۱۷۱۵۶۲
درخشان:

یکی را بیاوریم که کار کند، نه توهین!

یکی را بیاوریم که کار کند، نه توهین!
گروه ورزشی_ رسانه ها: روزنامه فرهیختگان با حمید درخشان ساده و صریح گفتگو کرده است. منتقد تمام‌قد کارلوس کی‌روش ملاک‌هایش برای جذب مربی تیم ملی را بازگو کرد در ادامه این گفتگو را می خوانید: 

آقای درخشان سوال ساده است. برای جانشینی آقای کی‌روش باید چگونه مربی انتخاب کنیم؟ چه ملاک‌هایی برای ما باید مهم باشد؟
ببینید من هر حرفی بزنم پیشنهاد است. سابقه‌ای در فوتبال دارم و شناختی. اگر صحبتی می‌کنم تنها نظر من است.اصراری ندارم کسی پذیرایش باشد. به نظر من اسم بزرگ کاری نمی‌کند. اسم بزرگ دنبال پول بزرگ است و برای اینکه کلاسش محفوظ بماند ریسکی هم نمی‌کند. دنبال رزومه باشیم نه اسم. همین قطر را ببینید. مگر قطر مربی بزرگی داشت؟ مگر کسی مربی قطر را می‌شناخت؟ این همه مدت به او وقت دادند تا تیمش را پله به پله بسازد و بالا بیاورد.

سانچز از روز اول سرمربی بزرگسال نبود. ابتدا روی تیم‌های پایه کار کرد و چند سال بعد سرمربی بزرگسال شد.
بله، اطلاع دارم. منظورم این است که همان روزی هم که سرمربی تیم بزرگسال شد اسم و رسمی برای این نیمکت نداشت، اما چون شناخت داشتند به او اعتماد کردند. دنبال اسم نبودند. کار برایشان مهم بود. ما هم کار برایمان مهم باشد.

اعتقاد دارید افکار عمومی مربی بدون اسم را قبول می‌کنند؟
به نظر من مردم به رزومه خوب توجه می‌کنند. اگر کسی باشد که مردم متوجه بشوند دانش کافی برای آموزش را دارد و در جاهایی که کار کرده هم چیزهایی را که بلد بوده آموخته، استقبال می‌کنند. یک بحث ساده درمورد همین قطر کنیم. ما چطور بازی کردیم قطر چطور بازی کرد؟ مگر غیر از این بود که ما با حقارت به ژاپن باختیم و قطر همان ژاپن و حتی تیم‌های دیگر را با قدرت شکست داد؟مگر غیر از این است که قطر در این مسابقات بسیار زیبا بازی کرد و گل‌هایش یکی از یکی زیباتر بودند؟ ما یمن و ویتنام را بردیم. ما چین را بردیم. آنها عربستان را شکست دادند. کره‌جنوبی و امارات میزبان را شکست دادند. ژاپنی را در فینال شکست دادند که ما را به‌راحتی درهم کوبید. عراقی را بردند که ما به‌سختی مقابل‌شان مساوی کردیم. هم کیفیت بازی‌شان چشم‌نواز بود هم گل‌هایی که زدند فراتر از آسیا بود و هم اینکه قهرمان شدند. قیاس کنید با تیم کی‌روش. قرعه ما کجا و قرعه قطر کجا؟

منظور شما این است که دو الگو داریم. الگوی قطر استفاده از مربی کاربلد و الگوی ما استفاده از مربی اسم و رسم‌دار گرانقیمت بوده که اولی منجر به قهرمانی و دومی منجر به حذف شده. قیاس شما این است؟
از خودم هم بهتر بیان کردید. قیاس من دقیقا همین است. اسم مهم نیست. رسم مهم است. کی‌روش به بازیکنان ما چه یاد داد؟ کجا زیبا بازی کردیم؟ ما همیشه دفاع می‌کردیم. پلان تهاجمی نداشتیم. بهترین بازی‌های ما بازی‌های تدافعی ما بودند. کجا فوتبال سیال و شناور بازی کردیم؟ کجا تماشاگر را با بازی‌های زیبا سیراب کردیم؟ کجا خوب بودیم؟ روند ما چه شد؟تماشاگر ایرانی گاهی‌اوقات احساسی قضاوت می‌کند و می‌گوید جلوی تیم‌های بزرگ خوب بودیم. آیا جلوی تیم‌های بزرگ اتوبوسی بودیم یا تهاجمی بازی کردیم؟ کره در همین جام‌جهانی آلمان را شکست داد و حذف کرد. آنها چطوری بازی کردند و ما چطور؟

نقد شما روی کی‌روش بیش از اندازه سیاه نیست؟
نمی‌دانم. اگر کسی طرفدار کی‌روش باشد نقد من را پسند نمی‌کند. ایرادی هم ندارد. شاید کسانی باشند که مخالف او باشند و فکر کنند من بهترین حرف دنیا را می‌زنم. این وسط خودم می‌مانم با شما. من می‌گویم با کی‌روش به جام‌جهانی صعود کردیم اما با بقیه هم به جام‌جهانی صعود می‌کردیم. می‌گویم با کی‌روش در دو جام‌ملت‌های آسیا بهترین نتیجه‌ای که گرفتیم چهارمی بود. با مربیان دیگر، بهترش را هم داشتیم. نه به این هزینه می‌ارزید نه به این دستاوردها. با مربی ارزان‌تر دیگری می‌توانستیم موفقیت‌های بیشتری هم کسب کنیم.

امکاناتی هم که به کی‌روش دادیم در تاریخ نظیر نداشت.
بله. ببینید ما زمان آقای مایلی‌کهن هفت بازیکن به اروپا صادر کردیم. زمان آقای کی‌روش هفت بازیکن از اروپا آوردیم که دستش بازتر باشد. لژیونرهای آن زمان ما در کدام تیم‌ها بازی می‌کردند و الان در کدام تیم‌ها یار داریم. باید با کی‌روش بر تعداد لژیونرهای‌مان در لیگ‌های بزرگ افزوده می‌شد ولی این‌طوری نشد.در لیگ‌های حاشیه‌ای و تیم‌های حاشیه‌ای بازیکن داریم. قصدم کوچک کردن تلاش لژیونرهای خوب‌مان نیست. شما ببینید بازی دفاعی ما چه بلایی سر مهاجمان ما آورد؟ جهانبخش آقای گل لیگ هلند بود و می‌گفتند قرار است به لاتزیو و ناپولی برود اما ناچار شد به برایتون برود. بین ناپولی تا برایتون هزارسال فاصله است. چرا جام‌جهانی سکوی پرتاب او نشد؟ چون بازی ما آنقدر دفاعی بود که او اصلا به چشم نیامد!

بحث را جمع کنیم. شما طرفدار مربی خارجی دارای رزومه هستید و اعتقاد دارید جذب مربی گرانقیمت به کار نمی‌آید. نظرتان چیست که روی ملیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم؟ مثلا هلندی‌ها. هم روی کارهای پایه تسلط دارند هم نسل‌سازی می‌کنند و هم فوتبال‌شان تهاجمی است.
ما فقط آری‌هان را داشتیم که خیلی هم کوتاه اینجا بود. ماندگار هم نمی‌شد اما مربی خیلی خوبی بود. با هلندی‌ها خیلی موافقم. هم در باشگاهی خوبند و هم در ملی. هم در رده‌های پایه خوبند و هم در بزرگسال. با هلندی‌ها موافقم البته نه اینکه هرکسی اهل هلند باشد را بیاوریم.به هر حال باید آن رزومه را داشته باشد اما به‌نظرم می‌توانیم به آنها فرصت بدهیم. به‌نظرم باید کسی را بیاوریم که برای کار کردن بیاید نه برای توهین کردن. به تیم‌های پایه نظارت کند نه اینکه با تیم امید دعوا کند که چرا شما می‌خواهید از این امکانات استفاده کنید!