به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۱۷۱۵۶۳

مواد تشکیل دهنده ماه و زمین یکسان است

گروه علم و فناوری: طبق تحقیقات جدید ناسا و بررسی نمونه های ماه، رابطه قدرتمندی میان مواد تشکیل دهنده ماه و زمین وجود دارد. دانشمندان مدل جدیدی ارائه کرده اند که ماه از مواد زمین تشکیل شده است.
مواد تشکیل دهنده ماه و زمین یکسان است
مقبول ترین نظریه درباره تشکیل ماه، شامل برخورد یک شی آسمانی به اندازه مریخ با زمین است. در نتیجه این برخورد بخشی از بدنه شی آسمانی بزرگتر جدا می شود و ماه به وجود می آید. اما محققان ناسا به تازگی مدل جدیدی توسعه داده اند که طبق آن ماه از مواد زمین تشکیل شده است.آنها در تحقیقات خود از نمونه هایی کمک گرفتند که فضانوردان ۵۰ سال قبل در ماموریت آپولو جمع آوری کردند. محققان فرایند های تشکیل ماه را به وسیله ۱۴ عنصر متلاطم و فلز دوستی شبیه سازی کردند که در نمونه های ماه وجود داشت. آنها طی این پژوهش به درکی تازه و پیچیده از سیارات دست یافتند.در حقیقت غلظت این عناصر به دانشمندان نشان می دهد چه اتفاقاتی روی داده است.

به هرحال شبیه سازی نشان داد رابطه ای قدرتمند میان ۹ عنصر تشکیل دهنده ماه و زمین وجود دارد.برای ۵ عنصر باقیمانده نیز توضیحاتی وجود دارد. آنها در این شبیه سازی غلظت کمتری داشته اند و به همین دلیل محققان معتقدند این عناصر پس از برخورد شی آسمانی دوباره با یکدیگر ترکیب نشدند و ازمواد تشکیل دهنده ماه پس از برخورد جدا شده اند.البته هنوز باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود تا درک بهتری از محیط سیارات پس از برخورد فراهم شود.این تحقیقات اولیه حفره های موجود در اطلاعات علمی را پر می کند که از دهه ۱۹۷۰ میلادی وجود داشته است.
مرجع : مهر
برچسب ها: كره زمین کره ماه