کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیش‌بینی آنلاین سنگ کلیه ممکن شد

ایسنا , 17 بهمن 1397 ساعت 18:56

گروه علمی: کنار آمدن با بیماری سنگ کلیه می‌تواند یکی از دردناک‌ترین و پراسترس‌ترین تجربه‌های زندگی یک فرد باشد و این مشکل هنگامی که سنگ کلیه افراد بیشتر می‌شود، سخت‌تر نیز می‌شود.


 اخیراً پژوهشگران مرکز پزشکی "مایو کلینیک"(Mayo Clinic) ایالات متحده آمریکا می‌گویند، راهی برای تشخیص اینکه آیا افراد پس از گذراندن دوره اول سنگ کلیه مجدداً دچار آن خواهند شد یا خیر پیدا کرده‌اند.آنها یک دستگاه محاسبه گر را توسعه داده‌اند و بنابر گفته‌هایشان این دستگاه می‌تواند به سرعت شانس افزایش سنگ کلیه افراد را پیش‌بینی کند.سنگ کلیه جسم سختی است که از کانی‌های موجود در ادرار تشکیل می‌شود. سنگ کلیه به طور معمول در کلیه تشکیل می‌شود و بدن را از طریق جریان ادرار ترک می‌کند. سنگ کوچک ممکن است بدون ایجاد علائم عبور کند. اگر یک سنگ به بیش از ۵ میلیمتر (۰.۲ اینچ) رشد کند، می‌تواند منجر به انسداد مجرای ادراری شود که درد در قسمت پشت و شکم ایجاد می‌کند.

افرادی که سنگ کلیه دارند بیشتر احتمال دارد دوباره سنگ کلیه بگیرند اما همیشه مشخص نیست که چرا یا به چه میزان احتمال ابتلاء یک فرد خاص به این بیماری وجود دارد.دستگاه طراحی شده توسط پژوهشگران "ROKS" نام دارد و به طور رسمی به عنوان یک ابزار آنلاین توسط مایوکلینیک در سال ۲۰۱۴ طراحی و رونمایی شد. اما نسخه اولیه تنها می‌توانست پیش‌بینی کند که چه میزان احتمال دارد فردی پس از گذراندن دوره اول سنگ کلیه خود، یک سنگ دیگر نیز داشته باشد.با این حال اکنون پژوهشگران این ابزار را به روز رسانی کرده‌اند و در نسخه جدید این ابزار قادر به پیش‌بینی مواردی است که صرف نظر از اینکه فرد چند سنگ کلیه دارد، پی بردن به آنها نیازمند مراقبت‌های پزشکی است.


کد مطلب: 171715

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/171715/پیش-بینی-آنلاین-سنگ-کلیه-ممکن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir