به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۷۱۹۴۸

سینماروها به جشنواره موسیقی فجر می‌روند؟

گروه فرهنگ و هنر: امسال در جشنواره موسیقی فجر، فیلم‌ هم نمایش داده می‌شود. مستندهایی درباره موسیقی که رایگان برای مردم اکران می‌شوند و به نظر می‌رسد حضور و نمایش این فیلم‌ها می‌تواند به نفع جشنواره و موسیقی باشد.
سینماروها به جشنواره موسیقی فجر می‌روند؟
این فیلم‌ها در قالب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در دو سانس برای مخاطبان اکران می‌شوند.رضا مهدوی، منتقد موسیقی در این زمینه می‌گوید: حضور بخش فیلم در جشنواره موسیقی فجر اتفاق خوب و نقطه عطفی است که می‌تواند سال‌های بعد هم ادامه پیدا کند. حضور مدیوم سینما در کنار موسیقی موجب می‌شود نه تنها طیف اهل موسیقی بلکه سینماروهای حرفه‌ای و مردم غیرمتخصص هم جذب موسیقی و جشنواره موسیقی فجر شوند.او همچنین معتقد است که نمایش این فیلم‌ها می‌تواند به تربیت گوش موسیقایی جامعه هم کمک کند و اظهار می‌کند: فیلم نشان داده ابزار مناسبی برای فرهنگ است حتی برای موسیقی که ظاهراً بدون واسطه عمل می‌کند.مهدوی می‌گوید: ما هنوز اول راه مستندسازی برای موسیقی هستیم؛ با وجود اینکه در چند سال اخیر مستندهای خوبی را در این زمینه دیده‌ایم اما باز هم جای کار فراوان وجود دارد.او ادامه می‌دهد: الان در دوره‌ای به سر می‌بریم که کتاب از حوصله مردم خارج است و فیلم می‌تواند در روایت تاریخ کمک‌کننده باشد. من به دوستان کارگردان پیشنهاد می‌کنم دهه به دهه موسیقی ایران را بررسی کرده و فیلم‌های مستندی را در این زمینه بسازند. کارگردان‌ها حتی می‌توانند آینده‌نگری و بررسی کنند چه بر سر شاکله موسیقی ایران می‌آید.

این نوازنده سنتور با اشاره به پرداختن به موسیقی فیلم در جشنواره فیلم فجر بیان می‌کند: سال‌هاست من از جشنواره‌های فیلم رویش، رشد و صد ثانیه‌ای خواسته‌ام به بخش موسیقی بپردازند زیرا ساختن موسیقی برای فیلم کوتاه کار بسیار سختی است. به نظرم کار جشنواره موسیقی فجر می‌تواند برای این جشنواره‌ها هم الگو باشد تا به موسیقی بپردازند.مستندهای مایسترو، سمفونی ایران، ممد نبودی، آقایان پرنده، در انتهای یک روز کامل، اهمیت عارف بودن، پیدای ناپیدا، برف، والسی برای تهران، بن بست، یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار، دو کمانچه، گوشه‌های اصفهان، هزار داستان امیر جاهد، شش قرن و شش سال، اسکورپیو، بزرم رزم، ساز و مهر، قطار مسیر شصت و آخرین بخشی، فیلم‌هایی هستند که در این دوره از جشنواره در دو سانس به نمایش درمی‌آیند.سانس دوم نمایش این فیلم‌ها با کنسرت‌های جشنواره همزمانی دارد.این مستندها از ۲۴ تا ۲۹ بهمن ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما واقع در خیابان خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک ۲۹ به نمایش درمی‌آید. ورود عموم برای دیدن فیلم‌های مستند آزاد و رایگان خواهد بود.
مرجع : ایسنا