به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۷۲۹۵۳

شاعران نگهبانان مرزهای فرهنگی هستند

گروه فرهنگ و هنر: فاضل نظری با بیان این‌که زبان جغرافیای فرهنگی ما است، می‌گوید: اهمیت زبان اگر بیشتر از دیگر مرزها نباشد، کمتر نیست و شاعران نگهبانان مرزهای فرهنگی محسوب می‌شوند.
شاعران نگهبانان مرزهای فرهنگی هستند
بر اساس خبر رسیده، فاضل نظری - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-  در مراسم پایانی نخستین «مهرواره‌ شعر آفرینش» ضمن تشکر از مربیان و کارشناسان کانون سراسر کشور، نگاه غیررقابتی را ویژگی این رویداد خواند و گفت: باید از ابتلا به فضای جشنواره‌ای دوری کنیم. از همین رو، نخستین مهرواره‌  شعر بااهمیت است. وقتی صحبت از برگزیده شدن و فضای رقابتی می‌شود، این رقابت کار گروهی و تعالی را نابود می‌کند. چرا ما باید دوستی‌هایمان را به واسطه‌ رقابت آلوده کنیم؟او افزود: ما به عنوان افرادی که فعالیت فرهنگی می‌کنیم باید تلاش کنیم تا از این فضا فاصله بگیریم. از همین رو است که تک تک افرادی که شعر می‌گویند یک برنده هستند.این شاعر در بخشی از سخنان خود با اشاره به  نقش این نوجوانان و جوانان شاعر در حفظ میراث فرهنگی ایران، گفت: از شما نوجوانان و جوانان متشکرم که به شعر روی آورده‌اید. شعر مقوله‌ مهمی است و دارایی معنوی ماست. شعر حافظ گنجینه‌ ارزشمند ماست و هر کسی از این ثروت بهره‌مند نیست.

در این میان است که شاعران نگهبانان مرزهای فرهنگی محسوب می‌شوند.رییس هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: زبان فارسی جغرافیای فرهنگی ماست. اهمیت زبان اگر بیشتر از دیگر مرزها نباشد، کمتر نیست. پس شما که شعر می‌گویید برای نگهبانی از این مرزها تلاش می‌کنید.نظری شعر را لذت و فضیلت خواند و گفت: متاسفانه اهمیت زبان در کشور ما و حتی میان رسانه‌ها و مسئولان فرهنگی جدی گرفته نشده است. این اهمیت را جامعه باید درک کند. امیدوارم که شما بتوانید نگهبانان خوبی برای این مرز جغرافیایی باشید.مدیرعامل کانون در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت مطالعه پرداخت و تاکید کرد: ضروری است تا کتاب‌های فاخر بخوانید. هر رمان و هر شعر تجربه‌ی یک زندگی است. اهمیت مطالعه برای شما صد چندان است.او همچنین از انتشار اثری منتخب برای شاعران نوجوان خبر داد و گفت: از آنجا که اعضای انجمن‌های ادبی کانون نیازی فراتر از دیگر مخاطبان این سن دارند، قرار است به زودی گزیده‌ای از اشعار شاعران معاصر در قالب کتاب‌هایی ویژه شاعران نوجوان منتشر شود و در اختیار اعضای انجمن‌ها قرار گیرد.

فعالیت ۷۰ انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، نویددهنده حضور چهره‌های ادبی خلاق در آینده‌ای نزدیک است.همچنین سودابه امینی - دبیر نخستین «مهرواره شعر آفرینش» - با اعلام دستاوردهای نخستین دوره این رویداد ادبی، تدوین کتاب کار، توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور را گام‌های بعدی کیفیت‌بخشی فعالیت‌های انجمن‌های ادبی خواند.او سپس اظهار کرد: با بررسی آثار رسیده به این مهرواره تصور می‌شد نوجوانان گرایش بیش‌تری به شعر سپید و آزاد داشته باشند. این تصور وجود داشت که آسان‌خواهی و آسان‌بینی در آثار آنان دیده شود اما با تعداد زیادی شعر کلاسیک روبه‌رو شدیم. اگرچه در این مهرواره نمایندگانی از انجمن‌های ادبی کانون سراسر کشور وجود دارند، اما خوشبختانه جمعیت این فعالان ادبی زیاد است که این باعث افتخار ماست.

او که به عنوان داور نیز در این مهرواره حضور داشت، به معیارهای گزینش این آثار اشاره کرد و گفت: پس از اعلام فراخوان و دریافت نزدیک به ۹۰۰ اثر در قالب شعر و داستان، اشعار با توجه به زبان، عاطفه، اندیشه و تخیل ارزیابی شد. تایید و تاکید ما بر خلاقیت و نگاه شاعرانه بود و آنچه در آثار مشاهده شد پاکیزگی زبان، تنوع مضمون، تنوع قالب و همان‌طور که گفته شد گرایش به شعر کلاسیک بود.سودابه امینی درباره قدم‌های بعدی این مهرواره توضیح داد: تدوین کتاب، توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه‌ها برنامه‌های آتی ما برای کیفیت‌بخشی به انجمن‌های ادبی سراسر کشور است. ضمن آن‌که فرصتی را فراهم می‌آوریم تا شاعران راه‌یافته به این مهرواره از نگاه منتقدانه‌ شاعران سرشناس به آثار خود بهره ببرند.او  در بخش دیگری از سخنانش همیاری اعضای ارشد کانون را خواستار شد و گفت: از میان آثار رسیده به مهرواره ۴۰۷ اثر مربوط به دختران و ۱۲۲ اثر مربوط به پسران بود. این آمار نشان از آن دارد که پسران گرایش کمتری به ادبیات دارند و از آنجا که هم‌اینک بسیاری از اعضای ارشد پسر وارد دانشگاها شده‌اند، امیدواریم از همکاری آن‌ها در معرفی و جذب اعضای جدید بهره ببریم.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون  همچنین از برگزاری مهرواره داستان خبر داد و اظهار کرد: همان‌طور که گفته شد آثار شعر و داستان اعضای انجمن‌های سراسر کشور به دست ما رسید. اما با توجه به نگاه مدیرعامل کانون، قرار بر این شد تا به نیاز هر دو گروه یعنی حضور در فضای متفاوت و متشخص مربوط به هر دو حوزه توجه شود. از این رو دو مهرواره از هم تفکیک شد و ما به زودی شاهد حضور نوجوانان و جوانان داستان‌نویس در این مهرواره خواهیم بود.او در پایان فعالیت مستمر ۷۰ انجمن‌ ادبی در سراسر کشور را که با محورهایی همچون آموزش ادبیات نقد و معرفی چهره‌های ادبی شکل گرفته‌اند، نویدبخش حضور چهره‌های ادبی خلاق در آینده‌ای نزدیک خواند و از حمایت‌های فاضل نظری مدیرعامل کانون و محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون قدردانی کرد.نخستین «مهرواره شعر آفرینش» که روز اول اسفند آغاز شده بود، ۳ اسفند با اهدای لوح تقدیر به شاعران نوجوان و جوان ۲۶ استان کشور پایان یافت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: شاعر