به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۷۳۲۳۵

چند راهکار برای ارتقای سلامت روان مردان

گروه جامعه: مدیرگروه سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت سلامت روان مردان ازنظر فردی، خانوادگی و اجتماعی، گفت: بهداشت روان یعنی تعادل در بروز و ظهور احساسات همراه با پذیرش واقعیات زندگی و ابراز رفتارهایی درست و منطقی در زمان مناسب.
چند راهکار برای ارتقای سلامت روان مردان
حمیدرضا شهبازپور همزمان با هفته سلامت مردان ایرانی با بیان اینکه یک انسان سالم در تمام جنبه‌های زندگی، اعم از کار، ورزش، امور اجتماعی، زناشویی، فرزندی، نقش پدری یا مادری، دوستی و رفاه، تغذیه، تفریح، دانش و... مدام در حال پیشرفت است، اظهار کرد: پیشرفت به معنای بی‌اشتباه ظاهر شدن در هر یک از این زمینه‌ها نیست، بلکه به معنای همسو شدن روان و جسم انسان در چالش‌های مختلف زندگی و عبور از آنها است.وی با بیان اینکه غالباً در خانواده‌هایی که از سطح سلامت روان پایین‌تری برخوردارند، احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود، گفت: معمولاً هر انسانی دارای ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی است که همواره باید با یکدیگر در تعادل و تعامل باشند. قطعاً مردان نیز به عنوان نیمی از افراد جامعه دارای این ابعاد هستند که در بعد جسمانی جامعه از آنها انتظار دارد تا به نسبت زنان جسم سالم و نیرومندتری داشته باشند. در بعد روانی نیز انتظار می‌رود مردان بتوانند مدیریت خشم و استرس داشته و تصمیم گیری‌های بهتری در رویارویی با چالش‌های زندگی داشته باشند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: عموماً مردان به دلیل رویارویی با چالش‌های روزمره، اهمیت کمتری به سلامت جسمی و روانی خود داده و از مسائلی مانند قند و فشار خون به راحتی می‌گذرند.وی با بیان اینکه مدیریت خشم و استرس در مردان گاهی ضعیف است و این مساله بعضاً عامل مهم بروز بیماری‌های جسمی در آنان می‌شود، گفت: مصرف مواد، استرس‌های شغلی، پرخاشگری، حالات نامتعادل هیجانی و اضطراب جزو شایع‌ترین اختلالات روانی در مردان است. هرچند ممکن است اکثر افراد جامعه با این معضل روبه‌رو باشند، اما به واسطه اینکه مردان بیشتر در امور بیرون از منزل فعال هستند در آنان بیشتر به چشم می‌خورد.شهبازپور در خاتمه با اشاره به برخی مواردی که می‌تواند موجب بهبود عملکرد روانی مردان شود، اظهار کرد: مطالعه در زمینه‌های مورد علاقه، تغذیه سالم، داشتن دوستان خوب و گذراندن ساعاتی از هفته یا ماه با آنها، شرکت در کارهای خیریه، داشتن جلسات خانوادگی با همسر و فرزندان، ورزش و فعالیت بدنی منظم، پرداختن به عبادت و رسیدن به آرامش معنوی، خواب کافی و انجام کار و فعالیت منظم در طی روز برخی از مواردی است که می‌تواند به ارتقای سلامت روان مردان کمک کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سلامت روان