به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۷۴۵۰

واکسن آنفولانزا دغدغه ی اول فصل سرما

گروه جامعه:​ آنفولانزا،همان ویروسی که فرد مبتلا از 1روز قبل از ظهور علائم و 5روز بعد از بهبود احتمال انتشار دارد را می توان با یک واکسن ساده خود را از آلوده شدن به آن تا 80%مصون داشت این روزها دوباره بحث داغ مردم و مسئولین شده است.
واکسن آنفولانزا دغدغه ی اول فصل سرما
محمد عباس جوادی نوبندگانی

تقریبا از اواسط مهر ماه است که درمانگاه ها و بیمارستان ها خود را برای خدمت رسانی به کسانی که دچار آنفولانزا شده اند آماده می کنند.آنفولانزا ویروس واگیر داری است که در فصول سرد بسیار رایج و فراگیر میشود و کوچک و بزرگ هم نمی شناسد..

ماجرای واکسن و بود و نبودش برای پیشگیری؟
امروزه دو نوع واکسن برای آنفولانزا وجود دارد یکی فرم تزریقی و دیگری واکسن اسپری بینی( Nasal Spray Vaccine) . واکسن آنفولانزا، بهترین وسیله برای پیگشیری از آنفولانزا است و بهترین زمان تزریق آن از مهر ماه تا نیمه آبان است. البته واکسن در هر زمانی در فصل شیوع آنفولانزا می تواند تزریق شود، حتی وقتی که ویروس کاملاٌ در جامعه شما پخش شده باشد. نیاز به تزریق واکسن سالانه است برای اینکه ویروس همیشه در حال تغییر خصوصیات خود بوده و برای همین هر سال باید توجه به خصوصیات جدید ویروس، واکسن جدید برای جلوگیری از بیماری روانه بازار گردد.سال قبل به علت شدت تحریم ها و عدم واردات ،این واکسن بشدت کمیاب شده بود.همزمان هم شایعه ی ورود واکسن های تقلبی و چینی اذهان عمومی را دربرگرفت و شایعات تا جایی بالا رفت که خبر کشته شدن تعدادی به خاطر تزریق این واکسن در میان مردم پخش شد.


پزشکان و مسئولین در مور این ویروس و واکسن چه می گویند؟
دکتر علیرضا جانبخش متخصص بیماریهای عفونی در مورد این واکسن می گوید:اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا است. این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا ویروس کشته شده و ضعیف شده این بیماری است و منع مصرف خاصی ندارد گفت: افرادی که به آنتی بیوتیک‌ها و همچنین تخم مرغ حساسیت دارند و یا قبلا نسبت به واکسن آنفلوآنزا حساسیت نشان داده‌اند باید از مصرف این واکسن خودداری کنند.دکتر ایرج خسرونیا رییس انجمن پزشکان داخلی در مورد ارائه ی این واکسن گفت:بخاطر محدودیت این واکسن بهتر است گروه های پرخطر از این واکسن استفاده کنند.او در مورد واردات این واکسن نیز گفت:واردات از کشور های اروپایی انجام می شود و همواره کالاهای قاچاق وجود داشته و دارد این برعهده ی داروخانه است که از چه مرجعی این واکسن را دریافت می کند.خسرونیا قیمت فعلی این واکسن را از 5هزار تومان تا 15هزار تومان اعلام کرده و از ارائه این واکسن تنها با نسخه پزشک خبر داد.

دکتر رسول خضری نماینده ی مردم پیرانشهر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم در این باره گفت:15شهریور تا اوایل آبان زمان تزریق این واکسن است و به علت کمبود،گروه های پر خطر در اولویت برای واکسینه شدن هستند و ما در مورد 150قلم کالا دچار کمبود هستیم.خضری در مورد چینی بودن و قیمت واکسن گفت:واردات حتی اگر از چین باشد تحت نظارت وزارت بهداشت انجام میگیرد و استاندارد های دارویی را دارد.قیمت این دارو به خاطر افزایش نرخ ارز قطعا دوبرابر شده است. این واکسن،دارویی است که مورد نیاز قشر مهمی از جامعه است و دولت همواره باید تهیه ی آن را از منابع با کیفیت و معتبر در صدر برنامه های خود قرار دهد. موضوع چینی و یا اروپایی بودن واکسن یکی از نگرانی های مردم است و مطمئنا به دلیل کیفیت پایین محصولات وارد شده از چین در ذهن مردم ایجاد شده است.اما این موضوع با ارزیابی و سنجش کیفی این واردات می تواند حل شود.تولید و ساخت داخلی این محصول و واکسن هم که دیگر جای حرف ندارد چراکه تولیدات داخلی در این زمینه به علت اختلاف قیمتی زیادی که با محصولات وارداتی دارد همواره مورد اقبال مردم قرار می گیرد.آنفولانزا چه علائمی دارد؟
این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید بروز می کند.این بیماری در موارد حاد به خصوص در خردسالان ممکن است باعث ذات الریه شود. سه گونه ویروس آنفلوآنزا به نامهای A B C وجود دارد . در حالت معمولی دورهٔ بیماری ۳ تا ۴ روز است.تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه (که ممکن است با خلط همراه باشد)، گلودرد، خشونت صدا، استفراغ. گلودرد خارش بدن کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند. آنفلوانزا در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می‌شود. همچنین کسانی که قبلا دچار این بیماری نشده اند امکان بروز این بیماری دربدن انان بیشتراست.

واکسن عوارض هم دارد؟
چون واکسن از ویروس غیر فعال تولید می شود، بنابراین کسی از تزریق واکسن به آنفولانزا دچار نمی شود ولی گاهی کمتر ازیک سوم افراد در اطراف محل تزریق درد و سفتی را احساس خواهند کرد (برای 2-1 روز ). تب و درد نیز شایع نیست و برخلاف آنچه که قبلاً ادعا می شد، این واکسن خطر ابتلا به آسم را نیز بالا نمی برد. در سال 2003 انجمن داروی آمریکا واکسنی به نام Flomist را که بصورت اسپری استنشاقی از بینی مصرف می شود را تائید کرد.این واکسن با مصرف آسان و بدون درد جایگزین مناسب برای واکسن تزریقی آنفولانزا می باشد. البته این واکسن فقط برای افراد سالم سنین بین 49- 5 سال تأئید شده است و در افراد مسن و همچنین افراد با بیماریهای مزمن زمینه ای مثل آسم بی خطر بودن این واکسن مشخص نشده و این افراد باید واکسن تزریقی را استفاده کنند . همچنین به کودکان زیر 5 سال نیز باید از دادن واکسن استنشاقی اجتناب شود زیرا این کودکان را در عرض 6 هفته پس از مصرف واکسن در معرض خطر بالاتر ابتلا به آسم و خس خس سینه قرار می گیرند.

چه کسانی باید واکسن بزنند؟
افراد بالای 65سال،کودکان زیر 6 سال،معتادان، زنان باردار(که سه ماهه دوم و سوم بارداریشان در فصل زمستان قرار میگیرد) ،بیماران نقص سیستم ایمنی(HIV) و افرادی که بیماری های ریوی و حساسیت مزمن و آسم دارند بشدت ابتلا به این ویروس برایشان خطرناک است.
مرجع : خبرآنلاین

۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۱:۵۹
توصیه می کنم که تزریق کنید چون3یا 4 ساله که واکسن آنفولانزا می زنم و یکبار هم توی این مدت آنفولانزا نگرفتم و پارسال قیمتش حدود15 هزار تومان بود (140966)
علی
Canada
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۲:۲۲
برابر نظر عده ای از پزشکان و محققین، واکسن ها می توانند موجب آسیب و صدمات و یا مرگ شوند. واکسن ها در تعدادی از افراد موجب آسیب مغزی به عنواند "آنسفالویاتی" اصطلاح پزشکی برای صدمه به مغز شناخته شده است. آنسفالویاتی یک اختلال عملکرد و یا بیماری مغزی است. سی بی سی نیوز کانادا 1300 مورد در دادگاه ها یافته است که واکسن ها ارتباط با آسیب مغزی داشته اند و دادگاه ها در درازای 20 سال گذشته آن را جبران کرده اند. این شامل کودکانی که در اثر واکسن ها دچار درخودماندگی (اوتیسم) گردیده اند.
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/articles/newspaper-clippings-and-articles/vaccines-autism-and-brain-damage-whats-in-a-name.html
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/search.html?ordering=&searchphrase=exact&searchword=Vaccine
واکسن: واکسن مننژیت C
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/articles/diseases-and-disorders/vaccines-meningitis-c-vaccine.html
مننژیت
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/articles/diseases-and-disorders/meningitis.html
چرا باید از زدن واکسن خودداری کرد؟
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/articles/articles-by-various-authors/why-you-should-avoid-taking-vaccines.html
نگرانی های تازه در مورد ایمنی و بی خطری واکسن گارداسیل (Gardasil ) – سی بی سی نیوز کانادا
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/articles/newspaper-clippings-and-articles/new-worries-about-gardasil-safety-cbs-news.html
مرجع: http://www.reboundhealth.com/cms/articles/politics-and-government/cdc-report-stirs-controversy-for-mercks-gardasil-vaccine.html (141251)