کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتفاع سد دز ۳۵۲ متر و دریاچهٔ سد ۶۵ کیلومتر طول دارد

سد دز فقط ۳ متر تا لبریز جای خالی دارد

ظرفیت همه سدهای کرمانشاه پر شد

9 فروردين 1398 ساعت 1:36

گروه جامعه: مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان این که ارتفاع کلی سد دز ۳۵۲ متر است، افزود: ارتفاع کنونی آب در سد دز شهرستان اندیمشک ۳۴۹ متر بوده و این سد فقط ۳ متر تا رسیدن آب به بالاترین ارتفاع خود فاصله دارد.


سعید رئوفی نسب اظهار داشت: سد دز و سازه آن، برای تحمل سیلاب روزهای آینده هیچ مشکلی ندارد و تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با حوادث احتمالی و سهولت شهروندان پیش بینی و اجرا شده است. وی با بیان این که پس از باران‌های اخیر میزان ورود آب در سد دز شهرستان اندیمشک به ۱۸۰۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است، گفت: میزان خروج آب در سد دز پس از باران و سیلاب روزهای اخیر، ۱۵۰۰ متر مکعب در ثانیه است.
 

مدیر عامل سد و نیروگاه دز شهرستان اندیمشک عنوان کرد: دریاچه سد دز، ظرفیت نگهداری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برای تکمیل ظرفیت دریاچه نیاز است. وی با بیان این که ارتفاع کلی سد دز ۳۵۲ متر است، افزود: ارتفاع کنونی آب در سد دز شهرستان اندیمشک ۳۴۹ متر بوده و ذخیره آب این سد، فقط ۳ متر تا رسیدن آب به بالاترین ارتفاع خود فاصله دارد.

رئوفی نسب بیان کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و با هدف کنترل سیلاب، احتمال افزایش دبی خروجی در سد دز با هماهنگی سازمان آب برق خوزستان وجود دارد و به همین جهت باید تمهیدات مناسب پیش بینی و اجرا شود. وی با بیان این که هیچ گونه نگرانی به لحاظ مقاومت سازه سد وجود ندارد، گفت: وضعیت تحت کنترل است، شهروندان نگران نباشند میزان ورود و خروج آب مطابق با نیاز مجموعه و شهروندان انجام می‌شود. مدیرعامل سد و نیروگاه دز شهرستان اندیمشک ادامه داد: شهروندان به رعایت نکات ایمنی توجه و در صورت نیاز با مسئولان همکاری لازم را داشته باشند و برای اطلاع از شرایط جوی منطقه تنها به مطالعه رسانه‌های معتبر و اخبار رسمی بپردازند.

گفتنی اینکه، سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک احداث شد. این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات می‌باشد. احداث سد عظیم دز، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچهٔ این سد ۶۵ کیلومتر طول و ۲۲۵۰۰۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب می‌باشد. این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در آن زمان) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت می‌باشد.
 
ظرفیت همه سدهای کرمانشاه پر شد
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: هم اکنون ۹۶ درصد ظرفیت همه سدهای استان پر شده است و متناسب با سیلاب ورودی، دریچه سدها بازگشایی می‌شود. درویشی گفت: تمام مسائل فنی سدها تحت کنترل پر شدن ۹۶ در صدی ظرفیت همه سدهای استان کرمانشاه است و با بازگشایی دریچه سدها به میزان ورودی آب، خروجی داریم و در عین حال سدهای استان برای سرریز شدن هیچ مشکل فنی ندارند. وی بااشاره به اینکه ظرفیت کل سدهای استان یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون متر مکعب است گفت : هم اکنون بیش از یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره سازی شده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر سه سد شهدا در سنقر کلیایی، تنگ حمام در قصرشیرین و آزادی در ثلاث باباجانی سرریز کرده اند و مابقی نیز در آستانه سریزشدن هستند. وی در خصوص تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها هشدار داد و افزود: حریم و بستر وزارت نیرو مشخص شده است و افراد باید از ورود به این حریم در مواقع خطر احتمالی خود داری کنند.

از سفر به این ۵ استان خودداری کنید
رئیس پلیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک ناجا گفت: رانندگان سفر به استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان و بخشی از استان لرستان را به زمان دیگری موکول کنند. رانندگان توصیه کرد از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کنند. سرهنگ رحمانی گفت: رانندگان سفر به استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان و بخشی از استان لرستان را به زمان دیگری موکول کنند. سرهنگ رحمانی با اشاره به اینکه در ۵ استان کشور شاهد بارش باران و برف هستیم، اظهار کرد: هم اکنون اغلب محور‌های مواصلاتی در ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان لغزنده است و این مسئله باید مورد توجه رانندگان قرار گیرد.


کد مطلب: 174959

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174959/سد-دز-فقط-۳-متر-لبریز-جای-خالی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir