به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۱۷۵۴۸۴

سیل زدگان خوزستان از مشکلات می‌گویند

 گروه جامعه: «صابر دزفولی» که در روستای «دبات» در حاشیه رودخانه کرخه در بخش مرکزی شوش ساکن است، در حالی که خانواده‌اش را برای در امان ماندن از سیل به خانه اقوامش در یکی از شهرهای اطراف فرستاده است، گفت: خودم مانده‌ام تا ضمن مراقبت از اموالمان بتوانم کمکی برای امدادگران در جلوگیری از ورود سیل به خانه‌ها باشم. «صالح» یکی از اهالی روستای «زهراب» حمیدیه که ستاد مدیریت بحران استان برای تخلیه آن اقدام کرده نیز گفت: مسئولان باید پیش از این ما را نسبت به این وضعیت آگاه می‌کردند و این موضوع برای ساکنان مشکلات جدی را برای جابه‌جایی به وجود آورده است.
سیلاب مردم را غافلگیر کرد
برخی ساکنان روستای «سید عباس» چنین سیلی که به خانه‌های آنان و روستا نفوذ کرده باشد را بی‌سابقه دانستند و گفتند: این سیلاب که از جمعه شب به یکباره حادث شده همه ما را غافلگیر کرد. «سید عامر موسوی» از ساکنان این روستا گفت: بعد از نفوذ آب به روستا جوانان ما دست به کار شدند و در جاهایی جلوی سیلاب را گرفتند، اما به‌دلیل گستردگی این طغیان امکان جلوگیری از نفوذ آب به روستا غیر ممکن است. برخی روستاییان توانسته‌اند اسباب و اثاثیه اصلی خود را از منازل تخلیه کنند، اما بسیاری از ساکنان نیز همچنان در محاصره سیلاب قرار دارند و منتظر نیروهای کمکی و نیز قایق هستند تا بتوانند وسایل خود را از منازل خارج کنند. «حسین حسنوند» جوان 35 ساله در کنار منزل سوار بر موتور سه چرخ نظاره گر خانه به گل نشسته در کوچه «رسالت یکم» است؛ او از شب حادثه سیل گفت که همسر و 2 فرزندش را به قسمت شرقی منتقل می‌کند و فقط خانه‌اش از سیل ویرانگر 12 فروردین آسیب دیده است. منطقه «عبدالخان» یکی از نقاطی است که با وجود ایجاد سیل بند دچار غافلگیری شد که بعد از شکسته شدن این سیل بندها آب به بخش عمده‌ای از خانه‌های این روستا وارد شد. مردم برای اینکه بتوانند محصولات کشاورزی انبار شده در خانه‌های خود را به بیرون و در کنار جاده که هنوز آب آنجا را نگرفته بیاورند دست به ساخت چند بلم دستی زدند. «سید محمود» یکی از اهالی روستای «عبدالخان» در این باره اظهارداشت: مردم خودشان در حال امداد‌رسانی به یکدیگر هستند و مسئولان در این زمینه همکاری ضعیفی 
داشته‌اند.
بیل و کلنگ به‌جای تفنگ
کمی آنطرف‌تر سربازان ارتش در گروه‌های 20 تا 30 نفره پشت سرهم به جای تفنگ، بیل به دست و کلنگ به دوش در حرکت هستند. حسین یکی از سربازها گفت از گروه توپخانه اصفهان برای کمک آمده، برخی گروه‌های جهادی و مردم داوطلب نیز از اصفهان و تهران با حداقل تجهیزات در محل بحران هستند و به پاک‌سازی مشغولند. «حسین عالیپور» 40 ساله که در حال توزیع خواربار است، گفت: منزلش دچار حادثه شده و الان بیش از یک متر گل در خانه‌اش است و حتی لباسش را از اقوام گرفته، اما افزود که اولویت اول کمک به افراد ناتوان، سالمند و زنان بی‌سرپرست است. «محمد جافر نوایی» ساکن خانه‌ای قدیمی با نمای آجری است که حالا دیگر تمام وسایل زندگی او زیر گل است؛ یخچال، تلویزیون و حتی دوک ریسندگی همسرش که سیل غارتگر پشم و نخش را برده و چوبش را به گل نشانده تا شاید دوباره این دوک بچرخد.