به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۷۵۵۶۷

«سیل» گردشگران خارجی را هم می‌ترساند

گروه جامعه: 21 روز است سیل در کشور راه افتاده اما هنوز هیچکس به نگرانی و ترس‌های گردشگران خارجی که این فصل را برای سفر به ایران انتخاب کرده‌اند، پیام یا پاسخی نداده است. ازسوی دیگر، انتشار انبوه تصویرهای هولناک مربوط به سیلاب در جاهای مختلف کشور، عملا جدی‌ترین ضدتبلیغ را برای کشور به‌وجود آورده است؛ اتفاقی که برای کشور بلاخیزی همچون ژاپن اتفاق نمی‌افتد و این کشور همچنان در جذب گردشگر خارجی، رتبه‌ی بالایی دارد.
«سیل» گردشگران خارجی را هم می‌ترساند
رئیس جامعه تورگردانان ایران گفته «سیل» تورهای گردشگران خارجی را در ایران کنسل نکرده است. معاون گردشگری هم به تازگی آمار داده که در نوروز، سفر خارجی‌ها به ایران ۱۶.۷۵ درصد بیشتر شده و گفته که با وجود فشارهای سیاسی و وضعیت آب و هوایی، ایران همچنان مقصدی جذاب برای گردشگران است. چنین اطمینان خاطری در متولیان، قطعاً برای اتخاذ تدبیر یا اقدامی برای آرام‌سازی جو نگران‌کننده‌ای که درباره سفر به ایران ایجاد شده است، جایی نمی‌گذارد. کما این‌که تا کنون هم هیچ اقدام ملموس یا مشهودی برای آرام‌سازی جو وحشت‌آفرین سیل، چه در تعطیلات نوروزی و چه اکنون که فصل سفر گردشگران خارجی به ایران فرا رسیده، انجام نشده و مواضع متولیان سفر نسبت به حواشی این بحران تا کنون سکوت بوده است.با آن‌که آژانس‌های گردشگری تمایلی ندارند از انصراف برخی گردشگران خارجی به ایران سخن بگویند اما این روزها آن‌ها هستند که در معرض پرسش‌های متعدد خارجی‌ها درباره امنیت سفر در ایران قرار گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است که مسؤولان چندان در جریان نگرانی مسافران خارجی قرار نگیرند و شرایط جوی را امری طبیعی قلمداد کنند که در هر نقطه از جهان امکان وقوع دارد و آن را مانع سفر به ایران ندانند.

درحال حاضر نه تنها در وب‌سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وابسته به آن، بلکه در سایت وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌های ایران، نیز درباره سایت‌های تاریخی فعال و قابل بازدید در سیل یا مناطق و مسیرهای امن هیچ اطلاعاتی درج نشده است. بسیاری از گردشگران درباره وضعیت و جزئیات مسیرهایی که اتفاقاً بخش‌هایی از آن مثل خوزستان و لرستان گرفتار سیل شده‌اند یا مثل شیراز که هنوز از زیر بار اخبار گل‌آلود سیل بیرون نیامده‌، اطلاعاتی ندارند.یک خانواده فرانسوی که همراه فرزند کوچکشان قصد سفر به مناطق کلاسیک ایران (تهران، اصفهان، شیراز و خوزستان) را دارند، اخبار نگران کننده‌ای از شبکه‌های خبری کشور خود دریافت کرده‌اند. آن‌ها اتومبیلی کرایه کرده‌اند و قرار است با یک راهنما دو هفته در ایران سفر کنند. به ایسنا می‌گویند یک سال است برای این سفر برنامه‌ریزی کرده‌اند و نمی‌دانند می‌توانند چغازنبیل را در خوزستان ببیند یا به شیراز سفر کنند؟ مرجع آن‌ها برای کسب اطلاعات، آژانس فرانسوی بوده که این تور را از آن خریده‌اند.

مرد این خانواده کوچک می‌گوید: نمی‌دانیم اطلاعات دقیق را درباره راه‌ها و شهرهایی که قرار است به آن‌ها سفر کنیم، از کجا باید به دست آوریم. ما از اخبار تلویزیون فرانسه درباره سیل ایران شنیده‌ایم و دیگر چیزی نمی‌دانیم.همچنین راهنمای فرانسوی یک گروه دیگر که هم‌اکنون در ایران به سر می‌برد به ایسنا می‌گوید: ما یک سال است برای این سفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و حالا در ایران سیل آمده است. شاید مجبور شویم از دیدن بعضی شهرها مثل شهرهای خوزستان انصراف دهیم. برای ما خیلی ناراحت‌کننده است. آژانس ایرانی مسیر تور را تغییر نداده و ما قرار است تا خوزستان پیش برویم. راهنمای ایرانی تور قول داده اگر جاده‌ها بسته بود برنامه را تغییر دهد. قبل از این‌که به ایران سفر کنم نمی‌دانستم از کجا می‌توانم اطلاعات بیشتری پیدا کنم تا به بقیه مسافران انتقال دهم، ما به آنچه از دوستان ایرانی‌مان شنیدیم اطمینان کردیم.

البته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در طول تعطیلات نوروزی با آغاز موج دوم سیل در غرب کشور، گفته بود: «انتشار اخبار درباره منع سفر گردشگران به برخی از استان‌ها، رویه درستی نیست و می‌تواند باعث کاهش سفر و کاهش رونق گردشگری شود. این‌که در اخبار منتشر شده گردشگران را از سفر به مناطق مختلف منع کنیم، روش صحیحی نیست، بلکه باید از مردم خواست قبل از سفر به هر منطقه اطلاعات لازم را کسب کنند و با آمادگی و برنامه‌ریزی به سفر بروند.»با این اوصاف، ستاد سفر در آن روزهای بحرانی، مسؤولیت اطلاع‌رسانی درباره سفر به مناطق سیلابی را به ستاد مدیریت بحران که در وزارت کشور تشکیل شده بود، واگذار کرد و به اخطارها و هشدارهای پلیس، سازمان‌های امدادی و هواشناسی بسنده کرد و در چارچوب وظایف خود به عنوان متولی، تا پایان تعطیلات اطلاعاتی درباره مسیرهای کم خطر یا بحرانی ارائه نکرد.این‌ها در حالی است که رشد سفر همسایگان بویژه عراقی‌ها در ادامه سال گذشته برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شد و راه نجات صنعت گردشگری تمرکز بر آن‌ها دیده شده بود. همسایگانی که خودشان بدون هیچ تبلیغ سازمان‌یافته‌ای، راه سفر به ایران را از مرزهای خاکی یاد گرفته بودند و آمار سفر گردشگران خارجی به ایران را که در دو سال گذشته شیب نزولی پیدا کرده بود، با ۵۰ درصد رشد روبه‌رو کردند، همسایگانی که مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از آن‌ها با عنوان گردشگران ۲۴۰۰ دلاری تعبیر کرده‌اند و حالا در بحران سیل، بیم عقب‌نشینی این همسایگان از سفر به ایران می‌رود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سیل