به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۷۵۶۶۹
قاضی‌پور: امامزاده‌ها اولویت اول ما هستند

عضو فراکسیون امامزادگان: من امامزاده نیستم!

عضو فراکسیون امامزادگان: من امامزاده نیستم!
گروه سیاسی: تشکیل فراکسیون امامزادگان در مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌ها و بازخوردهای مختلفی همراه بود. منتقدان این طرح معتقدند که در شرایط فعلی و وجود مشکلات مختلف، پرداختن به موضوع امامزادگان از اولویت برخوردار نیست. فریدون احمدی و نادر قاضی‌پور نمایندگان مجلس که عضو این فراکسیون هستند در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز به توضیحاتی در این مورد پرداختند.
 
قاضی‌پور: امامزاده‌ها اولویت اول ما هستند
نادر قاضی‌پور نماینده‌ی مجلس در مورد لزوم پرداختن به امامزاده‌ها گفت: «تعداد زیادی امامزاده وجود دارد که حضرت آیت الله مرعشی نجفی آنها را تایید کرده است. بیشتر امامزاده‌ها جان‌پناه مردم هستند. هیچوقت یک امامزاده خالی دیده نمی‌شود و همیشه پر هستند. بعضی امامزاده‌ها هیات امنا دارند و به آنها رسیدگی می‌شود اما بعضی امامزاده‌ها سر راه هستند و کسی به آنها رسیدگی نمی‌کند. اگر امکانات رفاهی امامزاده‌ها درست شود، مردم مسلمان و متدینی که برای راز و نیاز به آنجا می‌روند می‌توانند با خیال راحت زن و بچه‌ی خود را آنجا بگذارند تا استراحت و عبادت کنند.»
او در مورد شناسایی امامزاده‌های معتبر گفت: «یکی از وظایف این فراکسیون این است که امامزاده‌های معتبر را معتبرتر کند. یعنی امامزاده‌هایی که شجره دارند و آیت‌الله مرعشی نجفی آنها را تایید کرده است را شناسایی کنیم. ما آیت الله مرعشی نجفی را معیار قرار دادیم اما ما باید به حوزه‌ی علمیه‌ی قم نامه بدهیم و بپرسیم چه کسی بعد از ایشان مورد تایید و اعتماد جامعه‌ی مدرسین قم است تا به ما معرفی کنند که از فرمایشاتشان استفاده کنیم. کار باید کارشناسی شده باشد و این کار ما نیست.» او درباره‌ی نگرانی‌هایی که در مورد اختصاص بودجه‌ی عمومی به امامزاده‌ها وجود دارد گفت: «هیچ بودجه‌ی دولتی برای هیچ امامزاده‌ای قرار نیست تصویب شود. این فراکسیون فقط برای سازماندهی و سنجش اعتبار امامزاده‌ها به وجود آمده است.»
قاضی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چنین شرایطی امامزاده‌ها اولویت چندم کشور هستند، گفت: «اولویت یکم. مشکل ما فرهنگی است، اگر ما فرهنگ غنی اسلام و آیات قرآن را مدنظر قرار دهیم و طبق قرآن و سوره‌ی بقره، همه‌ی معاملات را مکتوب کنیم و شاهد داشته باشیم، اینهمه پرونده در دادگاه‌ها جمع نمی‌شود. اگر ما اسلام را عملیاتی کنیم، با کمبود بودجه مواجه نمی‌شویم.
اگر ما می‌خواهیم با غرب و تحریم‌های آمریکا مبارزه کنیم، باید فرهنگ غنی خودمان را تقویت کنیم، اسلام می‌گوید والی‌ای که در منطقه‌اش گرسنه‌ای باشد، نباید بخوابد. اگر امامزاده‌های معتبر تقویت بشوند؛ هیات امنای آن امامزاده اجازه نمی‌دهند افراد منطقه گرسنه بخوابند. این کار را با درآمدهای خودشان انجام می‌دهند.
در ارومیه یک روحانی به نام آقای سید حسین عرب‌باغی فوت کرده؛ مردم قبر او را امامزاده کرده‌‌اند و سالانه میلیاردها پول نذر آن می‌کنند؛ اوقاف این پول را صرف افراد محروم همان منطقه می‌کند.»
او در ادامه گفت: «در تهران چند مسجد بنام هست که درآمد سالیانه‌ی آنها میلیاردی است، این درحالی است که نه پول گاز می‌دهند نه پول برق و آب. این درآمد کجا صرف می‌شود؟ اوقاف هنوز نتوانسته روی این هزینه‌ها نظارت حاکمیتی داشته باشد. این فراکسیون قرار است در این مورد نظارت کند.»

احمدی: بازخورد منفی بخاطر اسم فراکسیون بود
فریدون احمدی بعد از شنیدن موضوع مصاحبه و نام فراکسیون امامزادگان خنده‌‌ای طولانی می‌کند و می‌گوید: «بگویم خدا کسانی که این فراکسیون را درست کردند چه کار کند، من امامزاده نیستم خانم.» او در ادامه گفت: «آقای حسینی کیا این فراکسیون را تشکیل دادند، الان هم رییس این فراکسیون هستند، من هم موافق تشکیل آن هستم اما باید اسم دیگری برای آن انتخاب می‌شد. هدف این فراکسیون این است که به این اماکن متبرکه که سروسامان درستی ندارند پرداخته شود. نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد که اگر به این موضوع پرداخته نشود هتک حرمتی به ساحت مقدس امامزادگان شود.آقای حسینی‌کیا بیشتر به دنبال این بودند که این کار یک متولی داشته باشد و در مجلس هم عده‌ای پیگیر کار این مراکز باشند بعضی از این مراکز رها شده‌اند و گاهی هم شنیده می‌شود که یک امامزاده ایجاد شده که این مسایل بعضی اوقات باعث ایجاد ذهنیت بد بین مردم شود. گاهی هم به امامزادگان معتبر رسیدگی نمی‌شود. این مساله متولی و مسوول دارد و در اوقاف به آن رسیدگی می‌شود اما هدف این بود که در قوه‌ی مقننه هم به این موضوع رسیدگی شود.»
او در پاسخ به اینکه به چه دلیل به این فراکیسون پیوسته گفت: «من به حضور در این فراکسیون علاقه‌مند بودم چراکه در حوزه‌ی انتخابی من مشکلاتی برای امامزاده‌ها به وجود آمده بود. برای مثال امامزاده‌ای بود که گفته می‌شد نیاز به تجدید بنا دارد، بعد مشخص شد که در مواردی ممکن است از تجدید بنای این امامزاده‌ها سواستفاده شود. این باعث شده بود که من هم نگران سامان گرفتن این کار باشم. بازخورد منفی که انتشار این خبر داشت به خاطر اسم این فراکسیون بود، اسم آن طوری است که انگار افراد در این فراکسیون همه امامزاده هستند. (می‌خندد)»
او در ادامه افزود: «این یک مساله‌ی ملی است. چندین هزار امامزاده در کشور وجود دارد، که یک جاهایی تبدیل به ابزار شده‌اند. عده‌ای امامزاده درست می‌کنند، این کارها بازی با عقاید مردم است و ممکن است نیت‌های بدی پشت آن باشد. امامزاده‌های معتبر جزو مزیت‌های مذهبی و فرهنگی ما هستند، این اماکن مقدس، فضای معنوی، فرهنگی و عبادی هستند که از این وجه هم باید به امامزاده‌ها توجه شود. این اصلا خوب نیست که امامزاده‌ها رها شوند و تبدیل به زباله‌دانی شوند.
اینکه فراکسیون در مجلس تشکیل می‌شود معنایش این نیست که نمایندگان همه‌ی کارهایشان را رها می‌کنند و به این موضوع می‌پردازند. شاید در کل دوره بیشتر از دو جلسه در این رابطه تشکیل نشود. اما حداقل دستاورد آن این است که کسانی که متولی کار اجرایی در این موضوع هستند احساس می‌کنند که مقام قانون‌گذاری و تقنین کشور بر این کار نظارت دارد.»
او در پاسخ به انتقاد از در اولویت نخست قرار دادن پرداختن به چنین مسایلی گفت: «مگر چقدر برای این کار وقت گذاشته می‌شود، بین نهار و نماز یک جلسه‌ی مختصری بوده، هیات رییسه‌ی فراکسیون یک سری دغدغه برای امامزادگان دارند و آن را هم در کنار دیگر کارهایشان پیگیری می‌کنند، این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. هیچ بودجه‌ای هم قرار نیست برای آن اختصاص پیدا کند. اینکه مسایل دینی مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد و رها شوند خوب نیست. پرداختن به این موضوع در مجلس نه هزینه دارد نه ساختار و نه سازمان و دفتر، صرفا یک دغدغه است. رییس این فراکسیون هم از روحانیون خوب و باسواد است. درست است که الان دغدغه‎ی کشور اقتصادی است اما این درست نیست که بقیه‌ی مسایل را هم رها کنیم. در یک برهه‌هایی هم مسایل دیگری دغدغه‌ی کشور بود، اقتصاد را رها کردیم که به این روز گرفتار شدیم. توسعه‌ی همه جانبه است مسایل پراهمیت‌تر و کم‌اهمیت‌تر داریم اما این به این معنا نیست که باید مسایل کم‌اهمیت‌تر را رها کنیم. موضوع امامزادگان هم از جنبه‌ی فرهنگی و دینی اهمیت دارد و باید به آن اهتمام شود. گاهی خبرهایی شنیده می‌شود که نشان می‌دهد که کسانی که متولی کار هستند باید احساس کنند یک نهاد ناظر بر فعالیت آنها نظارت می‌کند.»
احمدی در پایان تاکید کرد: «مساله‌ی امامزادگان اصلا کوچک نیست، چندهزار امامزاده وجود دارد که همه‌ی آنها متولی و هزینه دارند. تا وقتی این فراکسیون تشکیل نشده بود، هیچکس دغدغه‌ی این هزینه‌ها را نداشت. این کار، کار مثبتی است بهتر از این است که رها شود و هر روز یک امامزاده بیژن جدید درست شود. مساله‌ی وقف و نذورات مسایل فقهی هستند، در مورد چگونگی هزینه شدن آن دست متولیان بسته است. مردم از روی علاقه و عشق و اعتقاد به این امامزاده‌ها می‌روند و نذر می‌کنند، بنابراین با رعایت مسایل شرعی و فقهی که من تخصصی در آن ندارم، فراکسیون بر این هزینه نظارت خواهد داشت.»