به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۷۶۰۱۹

بنزین تا یک ماه آینده دو نرخی می‌شود

گروه اقتصادی: براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و مجددا سهمیه بندی خواهد شد.
بنزین تا یک ماه آینده دو نرخی می‌شود
کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و مجددا سهمیه بندی خواهد شد.پیگیری خبرنگار مشخص کرد قیمت بنزین سهمیه بندی تغییر نخواهد کرد. قیمت دوم بنزین نیز افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود.این تصمیم در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.براساس این گزارش، موافقان، دلیل این تصمیم را رشد کم‌سابقه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر می‌دانند. چنانکه در صورت ادامه رشد بی رویه مصرف بنزین ایران که اکنون از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز شده است، مجبور خواهد شد دوباره به واردات این فرآورده روی بیاورد.

سایت رویداد 24 در خبری به نقل از منابع آگاه نوشت: از ابتدای خردادماه بنزین به صورت دو نرخی با سهمیه بندی فروخته خواهد شد. این منبع آگاه خبر داده که بهای مصرف هر لیتر بنزین تا ۶۰ لیتر ۱۲۰۰ تومان و بیش از ۶۰ لیتر بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. پیشنهاد این قیمت‌ها در جلسه اخیر مطرح شده اما هنوز قیمت نهایی تصویب نشده است. دولت در لایحه بودجه قیمت بنزین را بر اساس هر لیتر ۱۰۰۰ تومان تعیین کرده بود، اما در تصمیم جدید، این قیمت تا ۱۸۰۰ تومان هم افزایش خواهد یافت.
مخالفت با بنزین ۲ نرخی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه بندی مخالفت کرده بودند و اینطور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد.
عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر و عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دو نرخی شدن و بازگشت مجدد سهمیه بندی بنزین ندارم و چیزی در این باره نشنیده‌ام. وی افزود: نمایندگان در اسفندماه در جریان بررسی بودجه 98 با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه بندی مخالفت کرده بودند و اینطور نیست که بتوان این تصمیم نمایندگان مجلس را در جلسه‌ای بیرون از مجلس تغییر داد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با بیان اینکه "مجلس فقط شخص آقای لاریجانی نیست که در جلسه ای با حضور ایشان رأی مجلس تغییر کند"، گفت: اگر تصمیمی در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، به طور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت می کنند و اولین مخالف آن، خود من هستم. وی ادامه داد: وقتی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت خام داریم و در زمینه تولید بنزین نیز زیرساخت‌های خوبی در کشور به وجود آمده، کمبودی در وهله فعلی در زمینه بنزین نداریم و دلیلی برای ایجاد محدودیت در عرضه داخلی آن وجود ندارد.
سامری با اشاره به لزوم اصلاح روند مصرف بنزین در کشور تصریح کرد: اگرچه بهینه سازی مصرف و اصلاح الگوهای مصرفی کشور مهم است، اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده، بدترین تصمیم ممکن تغییر در نرخ عرضه بنزین است. وی افزود: هرگونه افزایش نرخ بنزین، مشکلات موجود اقتصادی کشور را متأثر از خود کرده و مزید بر بحران موجود می شود.

مجلس، مخالف افزایش قیمت بنزین است
عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی گفت: مجلس تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن اتخاذ نکرده است و مخالف افزایش قیمت است.
علی بختیار با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در ظرف چند ماه آینده بیان کرد: در سال گذشته چند سناریو از سمت مجلس در خصوص حامل‌های انرژی مطرح شد و در کمیسیون انرژی نیز مورد بررسی قرار گرفت. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز برای هر یک از این سناریوها که از سوی نمایندگان مطرح شد کار کارشناسی دقیقی انجام داد و مدل‌های اقتصادی مختلف آنها و تأثیر آنها بر تورم و شاخص‌های اقتصادی را برررسی کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: اما به دلیل اینکه شرایط مردم مناسب نبود و افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ باعث شد مردم در گذران زندگی خود با سختی مواجه شوند و از سوی دیگر مدل‌های اقتصادی نشان می‌داد که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش قیمت بنزین ،۴ درصد نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند لذا مجلس و کمیسیون انرژی تصمیم گرفت در سال ۹۸ قیمت حامل‌ها انرژی و بنزین افزایش نیابد و با رویه قبل جلو برویم.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: مجلس هر تصمیمی قرار باشد بگیرد بر پایه کار کارشناسی است که انجام شده و بر روی اقتصاد تأثیر منفی نگذارد. در واقع تصمیمات سران قوا، تصمیماتی است که در حوزه تحریم اتخاذ می‌شود و از آنجا که ما نیاز به واردات بنزین نداریم بعید می دانم که چنین تصمیمی در آنجا اتخاذ شود و اگر قرار باشد تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی گرفته شود علی القاعده باید در مجلس گرفته شود.
وی در پایان گفت: مجلس در سال ۹۸ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی آن اتخاذ نکرده است. تنها یک بحثی مطرح شد که برای جبران خسارات ناشی از سیل، مجلس ۲۰۰ تومان نرخ بنزین یا گازوئیل افزایش دهد و مانع برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی شود که به نتیجه‌ای نرسید. بنابراین آنچه در مجلس می‌گذرد مخالفت با سهیمه بندی و افزایش نرخ بنزین در سال ۹۸ است.
مرجع : فارس
برچسب ها: دو نرخی شدن بنزین