به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب : ۱۷۶۱۳
گزارشی از صعود ایران به جام جهانی

تیموریان: دوست‌دارم بااسپانیا همگروه‌شویم

گروه ورزشی: هافبک تیم ملی ایران می‌گوید صعود از مرحله گروهی جام جهانی همه آن چیزی است که فوتبال ایران در برزیل دنبال می‌کند. او همچنین می‌گوید بازی با اسپانیا "چالشی زیبا" برای تیمش است.
تیموریان: دوست‌دارم بااسپانیا همگروه‌شویم
پایگاه اینترنتی ساکرنت در گزارشی به صعود ایران به جام جهانی 2014 پرداخته و گفت‌وگویی با آندرانیک تیموریان، هافبک ملی‌پوش استقلال انجام داده است. در این گزارش آمده است: "از بولتون به بارنزلی و بعد برزیل، بعد از آن را چه کسی می‌داند. تیموریان در یک رقابت طولانی، به ایران برای صعود جام جهانی 2014 برزیل کمک کرد و برای شرکت در فستیوال تابستان آینده در برزیل و تلاش در کمربند میانی تیم ملی آماده است. ایران کشوری است قدرتمند با تاریخی غنی، اما رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی کاری است که هنوز انجام نشده است.

انجام دادن کارها برای نخستین بار برای این هافبک 30 ساله دشوار نیست. در سال 2006 بازیکنان آسیای شرقی تازه در حال شروع دوران خود در فوتبال جزیره بودند، اما بازیکنانی از غرب آسیا جلوتر از آنها این کار را انجام داده بودند. اسطوره فوتبال عربستان یعنی سامی الجابر، در اوایل سال 2000 دوره کوتاهی را در تیم ولورهمپتون سپری کرد و بعد از او هم کریم باقری 18 دقیقه‌ برای چارلتون برابر ایپسویچ به میدان رفت.

بازیکنان ایرانی در بوندسلیگای آلمان خودشان را اثبات کردند و تاثیر زیادی در تیم‌هایشان داشتند. بایرن‌ مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا سال 1999 علی دایی را در ترکیب خود داشت. بازیکنی که اکنون توانسته بیشترین گل ملی را در تاریخ فوتبال جهان به نام خود ثبت کند. البته دایی در آن دیدار روی نیمکت ذخیره‌ها نشست. علی کریمی و وحید هاشمیان نیز جا در پای علی دایی نهادند و مهدی مهدوی کیا که قهرمان ملی ایران پس از جام جهانی 1998 فرانسه بود، سال‌ها در تیم هامبورگ بازیکن تاثیرگذاری برای این تیم بود. حتی رحمان رضایی نیز توانست در سری A ایتالیا دوران خوبی را برای خود رقم بزند.

اما انگلیس. هیچ بازیکنی در آنجا نبود. این نبود بازیکنان ایرانی در لیگ برتر را آندرانیک تیموریان و سام آلردایس حل کردند. سام آلردایس همیشه اعتقاد به بازی به جوانان داشته است. او امثال بازیکنانی مثل جی جی اوکوچا و ایوان کمپو را به بولتون آورد. او سال 2005 هیده توشی ناکاتا، بازیکن ژاپنی را به تیم خود اضافه کرد و یک سال بعد آندرانیک تیموریان را به ترکیب بولتون آورد.

آلردایس از عملکرد خوب آندرانیک تیموریان در بازی برابر مکزیک که با شکست سه بر یک ایران همراه شد، شگفت زده شده بود. او بلافاصله بعد از پایان جام جهانی تصمیم گرفت تا آندرانیک تیموریان را به تیم خود آورد. تیموریان در گفت‌وگو با پایگاه خبری ESPN درباره رفتنش به بولتون می‌گوید: رفتن به بولتون تجربه بی‌نظیری برای من بود. آنها چند بازیکن بسیار خوب داشتند. اگر می‌توانستیم بازی خوب خودمان را در هر بازی انجام دهیم، قابلیت شکست دادن هر تیمی را داشتیم. تیم ما چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ تاکتیکی تیم بسیار خوب بود.

دوران آندرانیک تیموریان در بولتون فراز و نشیب زیادی داشت. او در بازی برابر ویگان موفق شد دو گل از سه گل تیمش را به ثمر برساند و سه امتیاز ارزشمند را برای تیمش به ارمغان بیاورد و خود را به عنوان بازیکنی تاثیرگذار در بولتون معرفی کند. آلردایس از همان موقع فهمید که این بازیکن ایرانی چه ارزشی برای تیمش دارد. اما دوران خوب هافبک ارمنی تبار ایرانی خیلی طول نکشید. تحت هدایت سامی لی، آندرانیک تیموریان فرصت زیادی برای بازی کردن به دست نیاورد و زمانی که گری مگسن هدایت بولتون را بر عهده گرفت، اوضاع برای تیموریان بدتر هم شد. تیموریان پس از این اتفاقات راهی فولام شد، اما او اعتراف می‌کند که حضور در ترکیب اصلی فولام کار آسانی نبود.

تیم فولام با هدایت روی هاجسون در آن زمان بازیکنان بزرگ زیادی داشت، به همین خاطر تیموریان مجبور شد تا به بارنزلی منتقل شود. مصدومیت کار را برای این هافبک ایرانی در انگلیس سخت‌تر کرد، به همین خاطر آندرانیک تیموریان به کشور خود برگشت. اکنون او برای استقلال بازی می‌کند.

این هافبک تنومند ایرانی توانایی‌هایی دارد که هر باشگاه اروپایی آروزی داشتن چنین بازیکنی را دارد. تیموریان درباره بازی با استقلال می‌گوید: بازی برای استقلال افتخار بزرگی برای من است. اما اگر شانسی برای حضور در فوتبال اروپا داشته باشم، حتما به اروپا بر می‌گردم. دورانم در فوتبال اروپا بهترین دوران ورزشی‌ من بود. دوست دارم که این دفعه اگر به اروپا بروم به عنوان بازیکن ثابت بازی کنم نه بازیکن ذخیره. فوتبال اکنون در آسیا در حال پیشرفت است، اما در اروپا سرعت بازی‌ها بسیار بالاست و باید خیلی سریع در زمین مسابقه فکر کنید و تصمیم بگیرید. این مهم‌ترین تفاوت فوتبال آسیا و اروپا است.

تیموریان درباره حضور در جام جهانی با تیم ملی ایران، می‌گوید : ما سه بار در جام جهانی حضور داشتیم، ‌اما هیچ وقت نتوانستیم از گروه‌مان صعود کنیم. صعود به دور دوم جام جهانی هدف اصلی ما در برزیل است. اکنون در حال تمرکز بر روی این موضوع هستیم که چطور می‌توانیم به دور دوم جام جهانی صعود کنیم. ما هر کاری را برای رسیدن به این هدف ممکن انجام خواهیم داد. صعود به دور دوم جام جهانی همه آن چیزی است که ایران به دنبال آن است.

تیم ایران در جام‌های جهانی 1978 آرژانتین ، 1998 فرانسه و 2006 آلمان در جام جهانی حضور داشت. اما تاکنون نتوانسته از گروه خود صعود کند. تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه در تیم خود داشت. اما ایران در آن مسابقات فقط توانست یک امتیاز از تیم آنگولا بگیرد. شاید به گواه خیلی‌ها آندرانیک تیموریان ، بهترین بازیکن ایران در جام جهانی 2006 بود. اما اختلاف بین دو علی بزرگ (علی دایی و علی کریمی) در رختکن تیم ملی باعث شد تا یک دستگی در تیم ملی ایران دیده نشود. نه تنها آندرانیک تیموریان بازیکن بسیار با اخلاق و خوبی است، او به اندازه کافی آگاه است که درباره چنین مسائلی صحبت نکند.

آندرانیک درباره بازی در جام جهانی 2006 می‌گوید: بازی در جام جهانی 2006 آلمان تجربه گرانبهایی برای من بود. خیلی چیزها از آن مسابقات یاد گرفتم و تشنه تجربه دوباره آن هستم. خیلی امیدوارم بتوانم همراه ایران در برزیل حضور داشته باشم. ما بازیکنان زیادی نداریم که تجربه دو جام جهانی را داشته باشند. انگیزه من برای بازی با ایران در جام جهانی 2006 بسیار بالاست. جام جهانی بزرگ‌ترین سطح فوتبال جهان است و این فرصت بسیار بزرگی برای من و بازیکنان ایرانی است که بتوانند خود را در این مسابقات نشان دهند. جام جهانی چالشی است که هر بازیکنی به دنبال اوست.

ایران دلایل زیادی برای داشتن روحیه خوب برای جام جهانی 2006 دارد. تیم ملی ایران شاید استعداد یا نوآوری خاصی همانند جام جهانی 2006 نداشته باشد، اما تیم ملی ایران زیر نظر کارلوس کی‌روش ، سرمربی سابق تیم رئال مادرید و پرتغال تیم بسیار مستحکم و قوی است. آنها می‌توانند در جام جهانی 2006 حریف سختی برای دیگر حریفان باشد.

آندرانیک تیموریان درباره سرنوشت ایران در جام جهانی 2014 برزیل می‌گوید: باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقاتی در قرعه کشی جام جهانی رخ خواهد داد، اما همه بازیکنان درباره این که با چه تیم‌های روبرو می شویم صحبت می‌کنند. من دوست دارم که در جام جهانی با اسپانیا هم گروه شویم. دوست دارم بازی برابر اسپانیا را تجربه کنم. می‌دانم که بازی برابر اسپانیا چالش زیبایی برای ما خواهد بود. آندرانیک تیموریان جزو بازیکنانی است که هیچ وقت در داخل و خارج از زمین، ترسی از تیمی ندارد.
مرجع : ایسنا

بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۲۳:۰۰
اونا ماتادورند، سریالشم پخش میشه؛ خوشوت میآد!! (142653)