به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۷۶۷۶۰

نمایشگاه کتاب به نیمه راه رسید

گروه فرهنگ و هنر: پنجمین روز از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درحالی سپری شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه دیدن کرد.
نمایشگاه کتاب به نیمه راه رسید
 امروز (یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) نمایشگاه کتاب تهران  درحالی به نیمه راه رسید که در روزهای ابتدایی هفته هستیم و نمایشگاه نسبت به آخر هفته‌ها چندان رونقی ندارد. بیشتر بازدیدکنندگان صبح، دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی هستند که بخش مورد علاقه‌شان بخش کودک و کمک‌آموزشی‌هاست. به طور کلی نمایشگاه در ساعت‌های اولیه میزبان بازدیدکنندگان کمی است و رفته رفته بر تعداد آن‌ها افزود می‌شود.از در مترو شهید بهشتی که وارد می‌شوید بیشتر بوی کباب می‌آید تا بوی کتاب، انگار به جای نمایشگاه  وارد راسته غذافروشی می‌شوید. مردم صف می‌بندند تا سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخرند و بیشتر وقت خانواده‌هایی که کودک همراه‌شان است، در این غرفه‌ها سپری می‌شود. هرچند گله‌هایی در زمینه قیمت‌ بالای غذا در برابر کیفیت پایین آن‌ وجود دارد. در کنار آن‌ها هم تبلیغات اپراتورهای تلفن همراه و غرفه‌های لوازم تحریر بیشتر به چشم می‌آید و تبلیغات فراوانی دارند. تبلیغات مرکز تبادل کتاب نیز از تبلیغات جالبی است که بلند می‌گویند کتاب جدید نخرید، کتاب‌های خوانده‌شده خود را بیاورید و کتاب دیگری تحویل بگیرید.

با وجود آماری که مسئولان نمایشگاه کتاب مبنی بر افزایش فروش ناشران و افزایش تراکنش‌ها ارائه می‌دهند، ناشران - البته نه ناشران بزرگ - از میزان فروش اعلام نارضایتی می‌کنند و  می‌گویند  امسال نمایشگاه بی‌رونقی داریم و خیلی‌ها قیمت می‌پرسند و می‌روند. در شبستان مصلا که قدم بزنید فروش کیسه‌های پارچه‌ای و زیورآلات دست‌ساز نیز به چشم می‌خورد یا تبلیغی که می‌گوید «کتاب از شما، کاغذ کادو از ما». با این وضع شاید به مرور به سمتی برویم که مانند کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب هم  کاسه و بشقاب بفروشند. البته فعالیت‌های انجمن‌های مختلف مانند بیماری‌های خاص را هم در نمایشگاه می‌توانیم ببینیم. امروز در نمایشگاه کتاب شاهد رژه کودکان کم‌سن و سالی بود که پلاکاردهایی با مضمون «برای من کتاب بخوان» و «#نارنجی باشیم» در دست داشتند. به گفته مسئول این برنامه، هدف از این اقدام توجه به فقر فرهنگی کودکان است، این‌که بچه‌ها نیاز دارند تا برای‌شان کتاب بخوانند. امروز همچنین نمایشگاه کتاب تهران میزان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او درباره وضعیت کاغذ  و ممیزی سخن گفت. به گفته صالحی، هنوز  تصمیم نهایی برای خارج شدن کاغذ از دریافت ارز دولتی گرفته نشده است. 

او همچنین درباره ممیزی کتاب بر حسب سلیقه و کلیدواژه اظهار کرد:  فرآیند نظارت و ممیزی بر مبنای تکلیف قانونی صورت می‌گیرد تا ممیزی دقیق و غیرسلیقه‌ای باشد. منظور از ممیزی غیرسلیقه‌ای این است که ممیز دانش آن را داشته باشد و بتواند با محتوای کتاب ارتباط برقرار کند و با توجه به این‌که حجم کتاب‌ها زیاد است بتواند محتوا را با سرعت بفهمد و با دقت بخواند. ممیزهای مختلف بخش قابل توجهی از کتاب را می‌خوانند و براساس کلیدواژه عمل نمی‌کنند.حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی هم امروز از نمایشگاه دیدن کرد و درباره افزایش قیمت کاغذ و تأثیر آن بر فعالیت‌های انتشارات جهاددانشگاهی، گفت:  بچه‌های  ما نیز گله‌مند بودند و این موضوع بر فضای عمومی کشور  تأثیر منفی دارد. زمانی که انواع و اقسام نرخ ارز وجود دارد و تا زمانی که سوبسید وجود داشته باشد، فساد به وجود می‌آید. هر نوع سوبسیدی فسادآور است و برای خارج شدن از این وضعیت راه این است که نرخ محصولات آزاد حساب شود و یا اقتصاد متکی بر توان ملی باشد.سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.
مرجع : ایسنا