به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب : ۱۷۶۸۵۰

آمریکا: داعشی‌ها راهی افغانستان شده‌اند

گروه بین‌الملل: یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفته است که اعضای داعش بعد از فروپاشی خلافت و برای سازماندهی مجدد و ترتیب حملاتی تازه و شدید به آمریکا راهی افغانستان شده‌اند.
آمریکا: داعشی‌ها راهی افغانستان شده‌اند
این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در کابل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما می‌دانیم که در حال حاضر برخی از آن‌ها در حال بازگشت هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند دانش، مهارت و تجربه‌ای که در سوریه و عراق به دست آورده‌اند را منتقل کنند. اگر فشارهای ضد تروریسم علیه داعش در افغانستان انجام نگیرد در آن صورت حملاتی در کشورهای ما صورت می‌پذیرد. حمله شدیدی حتی در طول امسال. این مقام آمریکایی اعلام نکرد که چه توطئه و عملیاتی در راه است اما به چندین حمله بزرگ داعش در آمریکا از جمله کشتار سال ۲۰۱۶ در فلوریدا اشاره کرد که در آن مردی وابسته به داعش ۴۹ نفر را در یک کلوب شبانه در اورلاندو کشت.

براساس گزارش سازمان ملل، داعش در افغانستان بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر نیرو دارد که این تعداد نیرو برای انجام عملیات کافی است. یک سناتور آمریکایی و از اعضای ارشد دموکرات کمیته سرویس‌های مسلح سنا بعد از سفر اخیر خود به افغانستان اعلام کرد "داعش در خراسان" شاخه داعش در افغانستان ، هم از نظر کمیت و هم کیفیت گسترش یافته است. در سال ۲۰۱۷، پنتاگون اعلام کرد که شاخه داعش در افغانسنتان تا پایان امسال نابود خواهد شد اما نیروهای پشتیبان ناتو در افغانستان این گروه را دست کم گرفتند. یک مقام آمریکایی با اشاره به مقر داعش در شرق افغانستان گفت: نیروهای پشتیبان ناتو درک کرده‌اند که این مسئله بسیار بزرگ‌تر از یک مشکل کوچک در جنوب ننگرهار است و باید عملیات بیشتری در این باره انجام دهند.

این مقام آمریکایی و تیمی از کارشناسان بیش از یک سال گذشته وارد کابل شده و با اسکات میلر فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا برای مقابله با داعش وارد عمل شده است. او دقیقاً نمی‌داند که چند نفر از اعضای خلیفه به افغانستان آمده‌اند. وی می‌گوید: در میان داعشی‌های افغانستان اروپایی‌ها از جمله انگلیسی و فرانسوی هم هستند. حضور آن‌ها می‌تواند هر گونه توافق صلح با طالبان را پیچیده‌تر کند. آمریکا حملات هوایی شدیدی برای از بین بردن تونل‌های شبه نظامیان داعش انجام داده ، اما این گروه نیروهای از دست رفته خود را با شبه‌نظامیان خارجی و نیروهای محلی در طول چند سال گذشته پر کرده‌ است. داعش در شهر جوزجان در شمال افغانستان شکست خورد اما باز هم در ننگرهار و کونار در شرق افغانستان باقی ماند.

این همه در حالی است که به رغم گزارش‌های قبلی مبنی بر مرگ و یا زخمی شدن رهبر القاعده در حملات آمریکا، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش روز دوشنبه در یک ویدئوی تبلیغاتی نمایان شد که این اقدام برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ انجام گرفت. داعش افغانستان شش حمله شدید در کابل در سال ۲۰۱۶ داشته است. این حملات در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ مورد و سال گذشته به ۲۴ مورد افزایش یافت. در ۲۰ آوریل داعش مسئولیت یک حمله انتحاری به یکی از وزارتخانه‌های دولت را بر عهده گرفت. یک مقام امنیتی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: این حملات اکثراً توسط گروه‌های پاکستانی و افغانستانی انجام شده و داعش تنها برای افزایش اعتبار خود مسئولیت آن‌ها را برعهده می‌گیرد. شورشیان جدا شده طالبان به داعش می‌پیوندند زیرا می‌گویند دیگر طالبان قدرتمند نیست. داعش با استفاده از روش‌های تکنولوژیک به خصوص شبکه‌های اجتماعی به دنبال جذب نیرو است و حتی در دانشگاه‌های کابل، کلاس‌ها و دانشجویان مورد هدف قرار می‌گیرند.
برچسب ها: داعش