به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۰۰
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۷۶۹۳
هاشمی در انتخابات کار بزرگی انجام داد و در تاریخ ماندگار شد

برخی اتفاقات دوران احمدی‌نژاد، فاجعه ملی بود

تاثیرگذاری امروز عارف، بیش از دوران قبل از انتخابات است
گروه سياسي: وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه "جریان اصلاحات در کشور ما ریشه دارد و مردم به آن نگاه مثبتی دارند"، اظهار کرد: درست است که این دولت، دولت جریان اصلاح‌طلبی نیست ولی جریان اصلاحات حامی دولت آقای روحانی است.
برخی اتفاقات دوران احمدی‌نژاد، فاجعه ملی بود
حجت‌الاسلام موسوی لاری در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به فضای کنونی کشور و رفع برخی محدودیت‌ها برای فعالیت گروه‌های اصلاح‌طلب، مجمع روحانیون مبارز چه برنامه‌ای برای حضور فعال‌تر در عرصه سیاسی کشور دارد؟ گفت: در ایجاد شرایط جدید در کشور، آقای خاتمی به عنوان شخصیتی حقیقی و همچنین به عنوان رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز نقش مهمی داشته و این مجمع نیز به عنوان یک تشکل روحانی شناخته شده و ریشه‌دار در حمایت از آقای روحانی هم به عنوان کاندیدای اجماعی جریان اصلاح‌طلب قبل از انتخابات و هم به عنوان رئیس‌جمهور بعد از انتخابات پیشقدم بوده است؛ چنانکه در جریان انتخابات پس از توافقی که با محوریت آقای خاتمی صورت گرفت، مجمع روحانیون با اعلام حمایت از آقای روحانی مردم را برای شرکت در انتخابات و حمایت از آقای روحانی فراخواند. بعد از اینکه آقای روحانی رای آوردند، مجمع روحانیون مبارز نیز طی بیانیه‌ای به ایشان تبریک گفت و تعدادی از اعضای این تشکل نیز حضوری نزد ایشان رفتند و از وی اعلام حمایت کردند. به طور کلی معتقدم مجمع روحانیون در آنچه که رخ داده بی‌تاثیر نبوده است و این تاثیر را از طریق عناصر فعال خود چون آقای خاتمی و هم
اتفاقی که در دوران هشت ساله آقای احمدی‌نژاد افتاد، یک فاجعه ملی بود؛ چراکه تمام نیروها و سرمایه‌های اجتماعی به حاشیه رانده شدند و به نظر من ضایعه‌ای بزرگی رخ داد
از طریق مواضع تشکیلاتی ایفا کرده است.

وي در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: اتفاقی که در دوران هشت ساله آقای احمدی‌نژاد افتاد، یک فاجعه ملی بود؛ چراکه تمام نیروها و سرمایه‌های اجتماعی به حاشیه رانده شدند و به نظر من ضایعه‌ای بزرگی رخ داد. ضروری است که تمام دلسوزان انقلاب این مساله را مجدداً بررسی کنند و علل و عوامل و ریشه‌های این اتفاقات را پیدا کنند. به نظر من این فقط اصلاح‌طلبان نیستند که باید این مسائل را مورد بررسی قرار دهند بلکه اصولگرایان و متولیان امور در نهادهای حاکمیتی مثل شورای نگهبان، مجلس و قوه‌ قضائیه نیز باید این موضوع را بررسی کنند و به این امر برسند که در هشت سال گذشته چه اتفاقاتی رخ داد.
در چند سال اخیر برخلاف اهدافی که در سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده، نرخ رشد کشور منفی شد، اشتغال به پایین‌ترین سطح خود رسید، پروژه‌های صنعتی و زیربنایی نیمه‌کاره رها شدند و آقای روحانی بدهکارترین دولت را تحویل گرفت در حالی که آن دولت پردرآمدترین دولت تاریخ ایران بود و بالاترین درآمد نفتی را در طول این 100 سال داشت ولی بدهکارترین دولت را تحویل داد. کسری بودجه در سال 92 به حدی است که دولت جدید مجبور شد که اصلاحیه‌ای ارائه کند. مجلس و دولت دهم بودجه‌ای را تصویب کردند که خیلی از منابع آن غیرقابل تحقق است و با علم به این موضوع این اقدام را انجام دادند. اگر در دوران هشت ساله اصلاحات شاهد کندی و یا تندروی از سوی برخی از افراد بودیم در دولت آقای احمدی‌نژاد تیشه بر ریشه سرمایه اجتماعی کشور زده شد و نتیجه آن شد که اکنون در عرصه‌های مختلف با آن روبرو هستیم.
موسوي
آقای روحانی بدهکارترین دولت را تحویل گرفت در حالی که آن دولت پردرآمدترین دولت تاریخ ایران بود و بالاترین درآمد نفتی را در طول این 100 سال داشت ولی بدهکارترین دولت را تحویل داد
لاري در ادامه گفت: من معتقدم انتخابات سال 92 نشان داد که آحاد جامعه ما با جریان اصلاح‌طلبی نوعی همگرایی و همدلی دارند. آقای روحانی از زمانی که به عنوان کاندیدا اعلام حضور کرد تا زمانی که چهره‌های برجسته جریان اصلاح‌طلب مانند آقای خاتمی از ایشان حمایت کردند، وضعیتشان کاملاً دگرگون شد و این را به راحتی می‌توان دید. در واقع باید گفت که جریان اصلاحات در کشور ما ریشه دارد و مردم با نگاه مثبت به آن نگاه می‌کنند، البته این به این معنا نیست که مردم ما همیشه با جریان اصلاحات عقد اخوت بستند و هیچ‌گاه فاصله نمی‌گیرند و به این معنا هم نیست که از هر روش و رویکردی به نام اصلاحات حمایت کنند؛ در جریان اصلاحات طیف‌های مختلفی وجود داشته و دارد و آن طیفی که تاکنون توانسته بیشترین نسبت را بین خود و مردم ایجاد کند آقای خاتمی و مجموعه جریانی است که به آقای خاتمی نزدیک هستند. در واقع باید گفت جریان اصلاح‌طلبی که با محوریت آقای خاتمی در مناسبات و عرصه‌های اجتماعی کار می‌کند بیشترین بهره‌مندی را از رای و گرایش مردم دارد.

وزیر کشور دولت اصلاحات همچنين در خصوص نقش آيت الله هاشمی رفسنجانی در آینده جریان اصلاح‌طلبی گفت:
آقای هاشمی در قضیه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کار بسیار بزرگی انجام دادند که به نظر من در تاریخ ماندگار شد. ایشان با وجود مشکلاتی که پیش پایشان بود و در حالی که تقریبا تمام تحلیل‌گران معتقد بودند که آقای هاشمی وارد عرصه انتخابات نمی‌شود، در این عرصه حضور پیدا کردند و ریسک این موضوع را پذیرفت و مهمتر از آن، کار بسیار سنگینی بود که ایشان بعد از عدم تایید صلاحیتشان انجام
انتخابات سال 92 نشان داد که آحاد جامعه ما با جریان اصلاح‌طلبی نوعی همگرایی و همدلی دارند
دادند، یعنی به شدت خویشتنداری کردند و نگذاشتند عدم تایید صلاحیتشان تبدیل به بحران در کشور شود. این کار بسیار بزرگی بود و در واقع باید گفت که این کار برای آقای هاشمی سرمایه گران سنگی شد و حتی کسانی که پیش از این روی خوش به آقای هاشمی نشان نمی‌دادند، بعد از این تصمیم و برخورد با ایشان، همراه و همدل شدند و آقای هاشمی نیز از این فضا در جهت حمایت از آقای روحانی استفاده کرد.
آقای هاشمی نقش جدی در رأی‌آوری آقای روحانی داشت. در کنار اینکه آقای خاتمی به عنوان لیدر جریان اصلاحات با یک سیاست‌ورزی بسیار شایسته از کاندیدایی که جزو جریانات اصلاحات نبود، حمایت کردند آقای هاشمی نیز در این عرصه حمایت خوبی از آقای روحانی کردند و من فکر می‌کنم یکی از دستاوردهای مهم انتخابات خرداد 92 این است که همگرایی بیشتری بین جریان اصلاحات و آقای هاشمی بوجود آمد. ایشان در بازنگری گذشته به این نتیجه رسید که از پتانسیل عظیم اصلاح‌طلبی که در جامعه وجود دارد، باید در جهت منافع ملی حداکثر استفاده را کرد و اصلاح‌طلبان نیز به این نتیجه رسیدند که آقای هاشمی یک سرمایه است و نباید آن را کنار بگذارند و باید با ایشان رفتاری متناسب‌تر از گذشته داشته باشند.

وي درباره آزادی برخی فعالان سیاسی از زندان گفت: خواست همه این است که شرایطی ایجاد شود که ما از این مرحله عبور کنیم. من معتقدم که انتخابات 24 خرداد اگر هیچ پیامی نداشته باشد، قطعاً این پیام را داشت که مردم
هاشمی در قضیه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کار بسیار بزرگی انجام دادند که در تاریخ ماندگار شد
خواهان تغییر وضعیت موجود در عرصه‌های مختلف داخلی، خارجی، اقتصادی، فرهنگی و ... بودند و این تغییر باید محسوس باشد و به نظر می‌رسد آزادی فعالان سیاسی زندانی و احیاناً رفع حصر می‌تواند یکی از نمادهای این تغییر باشد و امیدواریم این کار هر چه زودتر رخ دهد.
موسوي لاري در خصوص تاثیرگذاری عارف در تحولات سياسي كشور گفت:آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری 92 یک کار اخلاقی بزرگی انجام داد و در تحولاتی که رخ داد سهم آقای عارف و حرکت اخلاقی که ایشان انجام دادند را نمی‌توان نادیده گرفت. عارف امروز با عارف دیروز خیلی متفاوت است و گرایش مردم به ایشان امروز خیلی بیشتر از گذشته است. در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز باید گفت گرچه آقای عارف با مشورت اصلاح طلبان در عرصه حضور پیدا نکرده بود و کاندیدای آن‌ها نیز نبود مثل آقای روحانی؛ آقای عارف با شعار اصلاح طلبی آمده بود و خود را اصلاح‌طلب می‌دانست اما کاندیدای این جریان نبود. گرچه به صورت طبیعی اگر اصلاح طلبان می‌خواستند بین کسانی که کاندیدا شده بودند فردی را انتخاب کنند، آقای عارف را به دلیل قرابت بیشتری که با آن‌ها داشت، انتخاب می‌کردند. اینکه آقای عارف در انتخابات آینده چه نقشی داشته باشد، می‌تواند به عنوان کاندیدا حضور داشته باشد یا به عنوان مؤید کاندیداها نقش ایفا کند یا اینکه اصلاً تصمیم بر این بگیرد که یک نهاد مدنی یا تشکلی را ایجاد کند، ولی قطعاً امروز تاثیرگذاری آقای عارف خیلی بیشتر از قبل از انتخابات است.

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۳:۵۰
طعاً امروز تاثیرگذاری آقای عارف خیلی بیشتر از قبل از انتخابات است.

فقط مجلس دهم (142952)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۸:۱۳
امیدواریم با این اوضاع روحانی وضعیت را خرابتر نکند! (143191)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۸:۱۴
شما که فرصت طلبان را دارید تثبیت می کنید! ما از روحانی ناامید شدیم! (143192)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۴:۱۳
این روزها همه از خلافهای احمدی نژاد میگویند ،که چه بلایی بر سر مملکت و بیت المال آورده است، اما هیچ حرکتی نمی بینیم که با وجود آنهمه اسناد مورد اشاره ، کسی به فکر تعقیب قانونی فرد خلافکار و شرکایش وسپردن آنها بدست قانون و عدالت باشد، راستی چرا قانون در مقابل اینگونه افراد خاموش است در حالی که در مقابل یک آفتابه دزد که شاید از روی فقر و ناچاری دست به چنین کاری زده ، شمشیر را از رو بسته است (142970)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۵:۰۲
منظورت از همه خودتون هستین دیگه ؟
بابا شما ها که میخواهید دست از این همه خودخواهی بردارید
الان صلاح در اینه که به احمدی نژاد بد و بیراه گفته بشه
دو سال صبر کن خود حضرت عالی صبح تا شب به احمدی نژاد درود خواهی فرستاد
خانه از پای بست ویران است چون که فرهنگ من ایرانی است (143031)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۶:۲۹
بد براي هميشه به بدي در حافظه ملت ها خواهد ماند .
البته نه اون بدي كه دولت ها با تغيير رژيم از رژيم سابقشون ميسازند . بلكه اون بدي ها كه ملت با پوست و استخوانشان خودشان احساس كردند مثل 8 سال گذشته . (143133)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۰۳
دوست عزیز؛من هم قبلاً مثل شما فکر می کردم اما با گذر زمان و روی کار آمدن دولت آقای روحانی متوجه شدم مردم آگاهیشان افزایش یافته و دیگر هیچ وقت امثال احمدی نژادیها نمی توانند به قدرت برسند.
هر چند که قبلاً آگاهی مردم بسیار پایین بود و نتیجه آن هم روی کارآمدن احمدی نژاد و 8 سال ویرانی و فساد در کشور شد. (143272)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۵:۱۵
گر حکم کنند که مست گیرند...در شهر هر آنکه هست گیرند (143048)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۴۱
هرکاری با مهدی هاشمی وامثال اون شد با اینا هم میشه وگرنه همه بیگناهند اتلبته دلم از 4سال دوم احمدی نژاد خونه ولی هیچکی نتونس به آقازاده هایی که احمدی نژاد ادعای برخورد با اونا را داشت بگه بالا چشمتون ابرو (143307)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۷:۴۱
اصولا خود احمدي نژاد يه فاجعه بود براي ملت وكشور ما (143171)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۴۷
نمیگم همه کارهای احمدی نژاد خوب بود ولی کسی که چشمشا می بنده وکلا اونا فاجعه می دونه با کسی که خاتمی را ضد انقلاب می دونست یکیه یعنی بی انصافی وبی مروتی ...حالا هرکی افراطیه کتمان نکنه ومنفی بده (143315)
مدیشکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۷:۵۴
آنچه احمدی نژاد (پدیده ی همه هزاره ها ) بر سر ایران آورد مغول نیاورد به خدا ! (143182)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۵۳
فراموش نکنیم که احمدی نژاد حاصل عملکرد نه چندان مطلوب اصلاحات بود البته درآن زمان اصلاح طلبان هنوز درست قوام نیامده بودند. وهمه جوانب امر را بطورکامل نمی سنجیدند. دریک بعد حرکت کردند. بنابراین امروز باید با درس گرفتن ازدیروز باید کاری بکنند که دولت بعدی دولت تکمیل کننده اهداف اصلاحات باشد . فراموش نکنند زمان خیلی سریع میگذرد. (143318)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۱:۳۱
دمپایی پوشیده!!!!! (143339)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۱:۳۵
احمدی نژاد کشور را به سقوط کشاند (143342)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۲:۲۶
مشکل وافعی کشور در 8 سال گذشته احمدی نژاد نبود. . . . اگر تشکیلات مسائل را بطور قانونی پیگیری و تعقیب و برخورد می کردند ، این فجایع صورت نمی پذیرفت . گر چه شخصا با عملکرد و شخصیت فرهنگی و پوپولیست احمدی نژاد مشکل اساسی داشتم . ولی . . . تا زمانی که لغت مصلحت در این مملکت نقش قانون را بازی می کند . نباید انتظاری داشت ، نه احمدی نژاد ، نه از دکتر روحانی . ( با پوزش از صراحت بیان) (143373)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۰۷:۴۲
. . . فتنه گران واقعی را نماینده عدالت خواندند ودلسوزان واقعی ملت را که چهار سال پیش داد می زدند واین فاجعه هارا گوشزد می کردند فتنه گر خواندند. . . .جای مولایمان علی خالی است که امر قضا را بعهده بگیرند واین فتنه گران فرا افکن را به حق خودشان برسانندکه هم ارزش پول ملی را پایین اوردند هم بیت المال را غارت کردند هم امار دروغ دادندوهم کشور اسلامی را مورد بی اعتمادی جهان قرار دادند وامنیت ملی را به خطر انداختند (143483)