به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۷۷۰۲

ظهور پدیده‌ اساتید زودرس در دانشگاه‌ها

گروه جامعه: يك عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه برای پذیرش دانشجو و جذب استاد در دانشگاه‌ها باید حساسیت‌ها و دقت‌ها را بیشتر کرد تا افرادی که واقعا شایسته هستند وارد دانشگاه شوند، تاکید کرد: متاسفانه امروزه برونداد دانشگاه با ظرفیت و نیاز اقتصاد ملی ما متناسب نیست و یک دلیل مهم این مسئله این است که هنگام پذیرش دانشجو و یا استاد، لزوما نخبه‌ها وارد دانشگاه نمی‌شوند!
ظهور پدیده‌ اساتید زودرس در دانشگاه‌ها
به گفته دکترمحمدحسین صادقی ، برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در واقع آن دانش ، مهارت و سواد لازم را ندارند که بتوانند به عنوان یک نیروی محرک و کار آفرین عمل کنند و یک چرخه اقتصادی را در کشور راه بیاندازند. می بایست برنامه ریزی بهتری برای اوقات گرانبهای نخبگان، اساتید، دانشجویان و جوانان این مرز و بوم داشت. باید کاری کنیم تا آنها مهارت بیشتری کسب کنند و پس از فارغ التحصیل شدن مفید و موثر باشند و اثربخشی بیشتری برای خود و جامعه داشته باشند. باید وضع به گونه ای باشد که خروجی دانشگاه، توسعه ملی را دربر داشته باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به معضل پدیده «اساتید زودرس» که در حال حاضر در دانشگاه افزایش یافته است، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد فاقد توانمندی و شایستگی لازم ارتقاء مرتبه یافته و در دانشگاه مشغول به کار شده‌اند که این مساله آسیب زیادی را به آموزش عالی کشور وارد کرده است.

وي رشد کمی و بی رویه دانشگاه‌ها را یکی از چالش‌های آموزش عالی خواند و گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها از نظر کمی به طرز
بی‌سابقه‌ای رشد پیدا کرده‌اند اما از نظر کیفی بازمانده‌اند، یکی از نمونه‌های آن توسعه آنی واحدهای پیام نور در سطح کشور است. متاسفانه دولت نهم و دهم برای مقابله با دانشگاه آزاد و محدود کردن گسترش آن، در تمام مناطق کشور بدون تامین بسترها و زیرساخت‌های لازم دانشگاه پیام نور را احداث کرد که این موضوع مشکلات و ناکارآمدی زیادی را سبب شده است.
این مساله باعث شده است که سیل عظیمی از افراد مدرک به دست و فاقد کارآمدی و توانمندی لازم، از دانشگاه فارغ التحصیل شوند که متاسفانه تنها درصد کمی از آن‌ها را افراد توانمند تشکیل می‌دهد.

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۵:۵۳
پیام نور که خوبه. دانشجوها غیرانتفاعی اگه از بیست، 1 بگیرند، آموزش دانشگاه به استادا میگه بهشون 10 بدین دیگه. (143087)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۵:۵۸
پسر عموی من موقعی که دانشجوی سال اول کامپیوتر بود شروع به درس دادن در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به مدت دوسال واحدهای مربوط به کامپیوتر کرد البته در ان زمان هم به اندازه یک مهندس کامپیوتر توانایی داشت (143091)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۱۹:۳۲
من عضو هییت علمی دانشگاه آزاد هستم. باور کنید ضربه ای که آموزش عالی کشور در این هشت سال خورد /هیچ جای دیگری به این شدت نبود. خواستند دانشگاه آزاد را ضربه فنی کنند با ایجاد یک سری دانشگاه های موازی بنامید مهد کودک چنان ضربه ای به ساختار آموزشی کشور زدند که صدای آن به گوش همه خواهد رسید. متاسفانه امروز کیفیت دانشگاه آزاد بدلیل رقابت منفی که احمدی نژاد راه انداخت در حدود همین بلانسبت دانشگاه ها است. بخدا قسم هر کس ایران را دوست دارد باید به فکر این وضعیت اسفناک آموزش و پژوهش کشور باشد (143243)
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۲۳
موسسه های آموزش عالی غیرانتفاعی باید تعطیل شوند. (143290)
naser
United States
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۲۰:۳۶
سلام
من دانشجوي ارشد دانشگاه پيام نورم ولي به هيچ عنوان ازدانشگام راضي نيستم من موندم بدون كلاس رفتن واستاد ديدن و كار تحقيقي انجام دادن دانشجو بودن من به چه دردي ميخوره؟ الا اينكه الان ميدونم چقدر از علم روز دنيا عقبم . دانشگاهي كه نه كارآفرينه نه به دانشجو هاش توجهي داره فقط چندتا كتاب بخون اخر ترم هم امتحان بده اونم از بانك سوالات مدرك بگير به خدا اين رسم دانشجو بودن نيست اينو نوشتم حداقل پيام نوريا قبل فارغ التحصيلي برن دنبال كار پژوهشي ومقاله واينا ... (143304)