به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۱۷۷۱۹۵

ابطال نتایح انتخابات استانبول به‌درخواست اردوغان

گروه بین‌الملل: نتایح انتخابات شهرداری استانبول بر اساس رای شورای عالی انتخابات این کشور باطل اعلام شد.
ابطال نتایح انتخابات استانبول به‌درخواست اردوغان
به گزارش آناتولی به موجب این رای برای تعیین شهردار باید انتخاباتی جدید در شهر استانبول برگزار شود که بر اساس آخرین بازشماری آراء در آن اکرم امام اوغلو، نامزد حزب جمهوریخواه خلق از جناح چپ میانه به عنوان فرد پیروز و شهردار معرفی شده بود. پس از اعلام نتایج بازشماری آراء در استانبول پیروزی نامزد حزب جمهوریخواه خلق به معنی پایان ۲۵ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه، حزب اردوغان بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه ارزیابی شد.
 
درخواست برای ابطال آراء و برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول پیش از این توسط حزب حاکم بر ترکیه «عدالت و توسعه» و نیز شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور مطرح شده بود. حزب اسلامگرا و محافظه کار ریاست جمهوری در ترکیه با ادعای وجود موارد «غیرعادی» در روند برگزاری انتخابات شهرداری استانبول در ۳۱ مارس گذشته همچنین خواستار برپایی انتخابات جدید در این شهر شده بود.

اینک با خبری که آناتولی و دیگر خبرگزاری های رسمی جهان منتشر کرده اند باطل شدن نتیجه انتخابات شهر استانبول قطعی است و به نظر می رسد که شورای عالی انتخابات ترکیه به درخواست رئیس جمهوری این کشور پاسخ مثبت داده است. نماینده حزب عدالت و توسعه در شورای عالی انتخابات ترکیه با انتشار توییتی با اعلام قطعی شدن برپایی مجدد انتخابات در شهر استانبول نسبت به صدور این رای ابراز خرسندی کرده است.

خبرگزاری آناتولی روز یکشنبه اعلام کرده بود که مقامات این کشور به وجود ارتباط هایی میان یک «سازمان تروریستی» و مسئولان دفاتر رای گیری در انتخابات شهرداری استانبول پی برده اند. بر اساس این گزارش بازرسان این پرونده به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد چهل و سه تن از مسئولان دفاتر رای گیری در استانبول با شبکه فتح الله گولن، یکی از مخالفان سرسخت دولت اردوغان که آنکارا وی را به تدارک و سازماندهی کودتای نافرجام اخیر در این کشور متهم می کنند، در ارتباط بوده‌اند.

گفتنی است که حزب حاکم عدالت و توسعه نتیجه انتخابات شهرداری های ماه مارس در شهر آنکارا را نیز به رقبا واگذار کرد. شکست حزب ریاست جمهوری در دو شهر استانبول و آنکارا نشان گر افزایش نارضایتی ها نسبت به عملکرد آقای اردوغان به خصوص پس از معضلات اقتصادی در این کشور است که ضمن پایین آوردن ارزش پول ملی سبب بالارفتن نرخ تورم تا میزان بیست درصد شده است.
برچسب ها: رجب طیب اردوغان