به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۷۷۶۸
انتقاد شدید وزیر ارشاد از شیوه‌های ممیزی:

اگر قرآن وحی نبود،‌ممیزان آن‌را هم رد می‌کردند!

گروه فرهنگی و هنری: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌هایی از سخنانش در مراسم تودیع و معارفه معاونین قدیم و جدید این وزارتخانه نسبت به اعمال ممیزی‌های غلط که طی سال‌های اخیر از سوی اداره کتاب نسبت به کتاب‌های ارائه شده از سوی ناشران اعمال شده است، بر التزام پایبندی به قوانین موجود در این حوزه تاکید کرد.
اگر قرآن وحی نبود،‌ممیزان آن‌را هم رد می‌کردند!
علی جنتی با انتقاد به شیوه‌های ممیزی پیشین اظهار داشت: متاسفانه در بررسی برخی از کتابهایی که اداره کتاب به آن‌ها مجوز نشر نداده بود، دریافتم بسیاری از ایرادهای وارد شده بر حسب سلیقه بوده است. مثلا رای بر جایگزین کردن کلمه‌ای با کلمه‌ای دیگر. وی ضمن بیان این مطلب که باید به قانون تکیه کنیم، گفت: من فکر می‌کنم اگر قران وحی منزل نبود آن را به ممیزان اداره کتاب می‌سپردیم مجوز انتشار برای آن صادر نمی‌کردند و می‌گفتند برخی از کلمات با عفت عمومی در تناقض است. علی جنتی همچنین اظهار داشت: کتاب‌ها می‌بایست براساس متخصصان و اهالی فن مورد بررسی قرار گیرند نه کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصصی ندارند. اگر ارشاد مشکل مالی دارد و ممیزی کتاب را به عهده چند دانشجو می‌گذارد، ما باید مشکلات مالی‌مان را حل کنیم و به جای دانشجو از اساتید مجرب بخواهیم تا در مورد کتابهای مختلف اظهارنظر کنند.

وزیر ارشاد همچنین برخوردهای ناشایست با برخی ناشران را در دوره‌های قبلی زیر سوال برد و گفت: نوع برخورد با ناشران در دوره‌های قبلی درست نبوده است. ناشری که کتاب‌هایش در اداره کتاب ممنوع الانتشار اعلام شده چرا باید با او برخورد شود. اینکه چاپ غیرقانونی نکرده، اگر از قوانین تخلف می‌کرد، و کتابش را بدون اجازه وزارت ارشاد منتشر می‌کرد متخلف بود. حالا چه تعداد کتابهای مجوز نگرفته‌اش ۱۰ عنوان باشد چه ۲۰ عنوان. وی ادامه داد: در چنین شرایطی کتابی که ۱۰۰ درصد مورد تایید نظام و جمهوری اسلامی ایران است از سوی‌‌ همان ناشر برای اخذ مجوز نشر به ارشاد سپرده می‌شود و مجوز نمی‌گیرد. آیا این سهم ماست؟ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به نامه سرگشاده‌ای که چندی قبل تعدادی نویسندگان و اهالی قلم به او نوشته بودند و در آن تقاضای حذف مطلق سانسور و ممیزی را کرده بودند، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم به طور کلی ممیزی را برداریم زیرا موظف به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستیم. ازاین‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتابهای مشکل دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند.
مرجع : ايلنا

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۳:۵۸
"ازاین‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتابهای مشکل دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند."

پس شعور خواننده چه می شود ؟ آیا ممیز شما شعورش از خواننده بیشتر است؟ آیا خلاف بودن کتاب را خواننده نمی تواند درک کند و فقط ممیز می تواند ؟ آیا سانسور جلوی نقد را نمی گیرد ؟ تا تفکری بیان نشده باشد می شود آنرا نقد کرد؟ آیا سانسور مطلبی حتی مطلب نادرست ، آن مطلب را از بین می برد ؟ یا انشار و نقد مطلب نا درست آنرا از بین می برد ؟ (143648)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۶:۰۴
سعید عزیز
حرف شما درست است ولی نباید انتظارها را زیاد کنیم. یادمان باشد این وزرا اختیار تام ندارند. جالب است این کتاب ها را ممنوع می کنند بعد چه تصاویرو فیلم هایی در موبایل و... در اختیار نوجوانان قرار دارد. تصاویر وفیلم هایی که در غرب اگر در اختیار آنها قرار گیرد فرد خاطی با جرایم بسیار سنگین مواجه می گردد... قوانین سخت گیرانه باید در این موارد به کار گرفته شود نه ناشر و کتاب (143718)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۲۲:۱۲
"""" ازاین‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتابهای مشکل دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند.""""

همین نوع نگاه توسط صدا و سیما اعمال شده و نتیجه آن شده که ملت نشستن پای ماهواره و برنامه هایی را نگاه می کنند که 180 درجه با دیدگاههای حاکمیت در تضاد است.

یعنی متوجه نمی شوید مردم خودشان عقل دارند نمی شود با سانسور نوع نگاه خودتان را به مردم تحمیل کنید و دیگر اینکه زمان این حرف ها با وجود ماهواره و اینترنت گذشته؟! (143878)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۷ ۰۰:۰۱
"""" ازاین‌ها گذشته چطور می‌شود اجازه داد برخی از کتابهای مشکل دار ذهن مخاطبان را در جامعه مسموم کند.""""

ممیزی در این کشور باعث ایجاد فضایی شده که من بعنوان یک شهروند برام اثبات شده که خواندن کتابهایی که از فیلتر گذشتن مضراتشون بیشتر از فوایدشونه و ترجیح می دم برای مطالعه کتاب های غیر تخصصی خودم به کتابخونه دایی .. عمو و .. سری بزنم و کتابهایی بخونم که پشت جلدشون نوشته قیمت 3 ریال و به دیگران هم توصیه میکنم کتابهایی موجود تو کتابفروشی هارو تا حد امکان نخونن .. چون اعتمادی به صحت نوشته هاشون نیست.. و این همون کاریه که با تلویزیون ملی کردند و مردم را به ماهواره سوق دادند. (143935)
كارشناس وزارت فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۴:۱۹
در چند ساله گذشته مديران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از صدا و سيما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان تبليغات، حوزه علميه، سازمان ارتباطات اسلامي و سپاه پاسداران بوده اند. حالا كه اهالي فرهنگ و كارشناسان اين وزارت خانه شايستگي احراز اين پستها را ندارند بهتر است اين وزارتخانه را در همين ارگانها حل كند تا از موازي كاري و ريخت و پاش بيهوده جلوگيري شود. (143662)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۴:۳۰
این کجاش انتقاد شدید کرده.تازه گفته که سانسور و ممیزی خوب هم هست و فقط قرآن رو نمی شود سانسور کرد و بقیه موارد مجاز است ! (143668)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۲۰:۰۳
به عنوان یه نویسنده تا حالا که 60 روز گذشته هیچ کار مثبتی از ایشون ندیدم!
بعد خیلی جالب بود
همین کامنت رو یه جا دیگه گزاشتم یکی از مخاطبین گفت به این زودی میخواین تغییر ببینید !!!! والله دوست عزیز شما شب گرسنه نمیخوابی که بفهمی چی میگم!
من نویسنده هستم و از این کتاب دارم خرج خودم و خانواده ام رو در میارم
تو چی میفهمی ؟!!! (143833)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۲۲:۱۴
یک عده خودشان را به نشنیدن می زنند و به شما منفی داده اند چون تعصب کورکورانه به دولت فعلی و کابینه ایشان دارند. (143879)
ايراندخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۴:۳۹
لينك نظرسنجي گاردين در خصوص برنده‌ي جايزه نوبل صلح:
http://www.theguardian.com/world/poll/2013/oct/07/nobel-peace-prize-2013-pick-winner-malala-yousafzai
لطفا به اين لينك رفته و به رئيس‌جمهورمان رأي بدهيد.
مهلت نظرسنجي تا فرداست.
اين نظرسنجي شايد در انتخاب برنده‌ي نهايي توسط آكادمي نوبل مؤثر نباشد؛ اما در بهبود چهره‌ي جهاني ايران مؤثر خواهد بود. (143672)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۷:۰۵
چیزی که نخست وزیر اسراییل گرفته جایزه صلح نیست جایزه جنگ است تاریخچه اش رو بخونی می فهمی (143754)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۷:۲۱
به صفحه ی مورد نطر رفتم هنگام رای دادن ارور داد که کشور شما تحریمه!!!!

باید با vpn رای بدید (143761)
بابايي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۴:۵۶
آقاي روحاني بايد نسبت به اين انتخابشان پاسخگو باشند. جامعه فرهنگي و دانشجويي بيشترين حمايت را از ايشان داشتند اما قسمت آنان يك ميرسلم ثاني شد. (143680)
مملی
United States
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۵:۲۱
تقریبا اواخرجنگ تحمیلی بعضی ارگانها فیلمهای ویدیویی مورد دار رانگاه می کردند بعدآن صحنه های به نظر خودشان موردداررابایک دستگاه پاک می کردند تاهنگام پخش مردم منحرف نشوند چراکه خودرامصون ازانحراف تشخیص می دادند (143696)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۵:۳۶
ممیزی نه تنها مفید نیست بلکه اساسا ممکن هم نمی باشد. اما چون به طور سنتی از زمان رضا خان چنین عنوانی در وزرات فرهنگ وهنر قدیم و ارشاد باب شده است، سیستم اداری خود را ملزم به پاسداری و پاسبانی از آن می داند. ممیزی ای که در ارشاد انجام می شود با همه اشکالاتی که دارد، تنها به عرصه چاپ قانونی برخی کتاب ها می انجام و هرگز و در هیچ زمانی موجب عدم انتشار افکار و اندیشه ها نبوده است. به معنی واقعی باید گفت که ممیزی در روزگار کنونی کوبیدن آب در هاون است.
در زمانه ای که با چند دقیقه وقت گذاشتن و گشتن در اینترنت می توان هر کتاب و مطلب ممنوعه ای را بدون پرداخت هزینه به دست آورد، ممیزی و ممانعت از انتشار چه معنی ای دارد؟ یا هم اکنون در کنار خیابان های تهران دی وی دی هایی می فروشند که در آنها متن چند صد کتاب وجود دارد.
هواداران ممیزی باید بفرمایند که کدام کتاب ممنوع را می توان یافت که امکان دسترسی به آن نیست و از چشم خوانندگانش دور مانده؟ اگر کتابی هم منتشر نشده به خاطر اراده صاحب آن اثر بوده است که ملاحظات اجتماعی را درنظر گرفته و نخواسته است که برخلاف قانون و عرف کتاب خود را متنشرنماید در حالیکه با تشکیل یک شبکۀ ای میلی می تواند در چند روز به تیراژ چند هزارتایی از خوانندگان دست یافت که هیچ کنترل و ممیزی ای بر آن اشراف ندارد.
خلاصه این که ممیزی میراث نا میمون دوران تاریک خفقان و اختناق است که دیگر هیچ کارکرد مثبتی ندارد و تنها عاملی برای گسست میان اندیشمندان جامعه با حاکمیت [و نه مردم] شده و هزینه های فراوان اجتماعی و اقتصادی را بر جامعه تحمیل نموده است.
نکته دیگر اینکه ممیزی ار حد خود پافراتر نهاده به مسایل علمی کشیده شده است. یعنی ممیزان می خواهند نظرات علمی [یا بی علمی] خود را به نویسندگان و شاعران تحمیل نمایند و مثلا می گویند فلان سبک ادبی به درد نمی خورد و فلان استناد تاریخی درست نیست یا این وزن و قافیه ارزش انتشار ندارد!!!
ممیز جوانی را دیدم که سابقه شاعری داشت و به کتاب شعر کودک مجوز نشر نداد تنها به این خاطر که سبک تازه ای در شعر کودک بود!! (143706)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۶:۰۱
اهای...اونایی که همش ناامیدانه حرف میزدید بیایید و ببنید انتخاب روحانی رو!!
حال کردید؟اینه.......
مخلص اقای وزیر هم هستیم.... (143714)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۲۲:۱۶
شما احتمالا تیتر را فقط خواندی و اصل مطلب را که ایشون از سانسور وزارت فرهنگ و ارشاد حمایت کرده نخواندی.؟! (143881)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۶:۱۷
منظورش از دانشجو احیانا از همین دانشجویان خود جوش که سفارت اشغال میکنند و لنگه کفش پرت میکنند که نبود؟ (143730)
يك مؤلف
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۶:۲۱
چند مورد از مواردي كه مورد مميزي قرار مي‌گيرند را در پايين ذكر مي‌كنم لطفاً‌ نخنديد چون واقعاً گريه دارد:
1. صدف خوراكي
2. خرچنگ خوراكي
3. اصلاح صورت
4. تصوير انسان روي جلد كتاب
5. خوك، حالا در مزرعه باشد يا در جنگل يا در فرهنگ لغت، اصلاً همچين موجودي نبايد وجود داشته باشد.
6. تصوير هنرپيشه يا هنرمند معروف غربي از هر نوعي
7. تصوير خرگوش
8. هيچ نامي از صفحات اجتماعي اينترنتي نبايد باشد، مثل فيس‌بوك، توييتر، يوتيوب و ...
9. ...
خيلي زياد هستند و ناراحت كننده (143735)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۷ ۰۲:۲۵
بخداخیلی مسخره اس
اخه تاکییییییییییی؟؟؟؟ (143978)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۶:۴۷
یاد سخنان آقتای منتظری در ملاقات با اعضای هسته گزینش دانشگاه ها افتادم در موقعیتی که ایشان هنوز قائم مقام رهبری بودند و عبور از گزینش دانشگاه بسیار مشکل بود. به نحوی که اگر کسی مثلا یکی از بستگانش جزو منافقین بود محال بود قبول شود. ایشان به آن ها گفتند:
اگر حضرت محمد (ص) در این کنکور دانشگاه شرکت می کرد در گزینش شما حتما مردود می شد چون پسر عموی ابی لهب است و قرآن فرموده تبت یدا ابی لهب. (143744)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۷:۱۲
احسنت خوشم اومد ازت وزير (143757)
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۸:۱۰
دوچیز کشور را به عقب می برد یکی ممیزی کتا ب یکی ممیزی افراد برای انتخابات مجلس یا شورای شهر ، یا ریاست جمهوری ایین کار خوسانسوری ونفاق را بیشتر می کند (143783)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۱۸:۲۶
خوشم میاد ازش.
کمی با من مدارا کن که خودرا باتو بشناسم (143792)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۶ ۲۱:۲۲
تعجب می کنم که کامنت ها اینقدر منفی و مایوس کنندن اس. جنتی حرف های خوبی زده در ممیزی. مگه مهاجرانی و مسجد جامعی کلا ممیزی رو از بین بردند؟ جنتی تفکر بازی داره. (143855)
۱۳۹۲/۰۷/۱۷ ۰۲:۱۰
موافقم بعضی ها فکر می کنن زمان خاتمی همه چی آزاد بوده که اینجوری از وزیر فرهنگ انتظار دارن.متاسفانه ملت حافظه ی خوبی ندارن.بابا ایران که آمریکا نیست.محدودیت دارن ولی اینو خیلیا متوجه نمیشن.یکم فکر کنید و بدونید که دولت قدرت اول کشور نیست. (143977)
قرمز پر رنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۷ ۰۱:۳۷
در این که ممیزی به خودی خود فایده چندانی نداره و به نوشته آسیب می رسونه شکی نیست ولی ای کاش آقای جنتی اینو هم اعلام می کردن که اگر کتابی به هر طریق و با هر روشی منتشر شد آیا گروه های فشار وزارت رو به جمع کردن کتاب مجبور می کنند یا نه؟ در دوران خاتمی هم شاهد بودیم که به خاطر چاپ کتاب حتی با ممیزی، انتشارات آتش زدند و از اون بدتر در زمان دولت قبلی فیلمی که مجوز گرفته بود و چند نوبت اکران شده بود رو این جماعت پایین کشیدند اگر در این مورد هم شفاف سازی می کردند خوب میشد (143972)
۱۳۹۲/۰۷/۱۷ ۰۷:۴۹
چرا بعضی تیترهاتون جای کامنت نداره؟
در مورد تیتری که از قول موحدی زدین باید بگم ما که پسندیدیم! (144007)