به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۵ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۱۷۷۸۸۸

کرملین: تنش با ایران نگران‌کننده پیش می‌رود

کرملین: تنش با ایران نگران‌کننده پیش می‌رود
گروه بین‌الملل: کرملین می گوید برغم تضمین های تازه مایک پمپئو در روسیه، همچنان نسبت به شدت گرفتن تنش در منطقه پیرامون ایران نگران است. نگرانی کاخ ریاست جمهوری روسیه در حالی مطرح می شود که وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در گفتگو با وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری روسیه تاکید کرده بود که کشورش تمایلی برای درگیری نظامی با تهران ندارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در سخنانی ضمن اعلام مطلب یاد شده و نیز متهم کردن ایالات متحده آمریکا به تحریک ایران خاطرنشان کرد: «اکنون شاهد آن هستیم که تنش ها در منطقه پیرامون تهران همچنان در حال شدت گرفتن است.» اظهارات سخنگوی کاه ریاست جمهوری روسیه در حال ایراد می شود که روابط پر تنش واشنگتن و تهران از یک هفته گذشته با نزدیک شدن به مرز درگیری بسیار نگران کننده تر شده است. این تنش ها پس از لغو معافیت های نفتی اعمال شده از سوی واشنگتن و تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بالا گرفت و سپس همزمان با سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام در هشتم ماه مه با اعلام کاهش تعهدات تهران نسبت به برخی از بندهای توافقنامه هسته ای وین وارد مرحله تازه ای شد.

واشنگتن در این بحبوحه با متهم کردن تهران به تحریکات تهدید آمیز نسبت به منافع آمریکا در خاورمیانه تجهیزات و ادوات نظامی گسترده ای را به منطقه گسیل کرد که یک ناو هواپیمابر، یک کشتی جنگی، بمب افکن های ب ۵۲ و سیستم های پدافند ضد موشکی پاتریوت از جمله مهمترین آنهاست. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنین به تازگی به تهران هشداد داده است که هرگونه حمله و یا اقدام تحریک آمیز بر ضد منافع کشورش «اشتباهی بزرگ» خواهد بود. این در حالیست که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پایان دیدار اخیرش با سرگئی لاوروف تاکید کرده است که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

پوتین: روسیه یک تیم آتش نشانی نیست که همه چیز را نجات دهد
رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه باردیگر بر لزوم باقی ماندن ایران در برجام تاکید کرد و گفت: «بسیار مناسب است که ایران برغم همه مشکلات از توافق هسته ای خارج نشود.» رئیس جمهوری روسیه که در جریان کنفرانس خبری مشترک با الکساندر وان در بیلن، همتای اتریشی خود در مسکو سخن می گفت با اشاره به در خطر بودن توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران تصریح کرد: «ما همواره از برجام حمایت کرده ایم و جای تاسف است که این توافقنامه در حال تخریب شدن است.» ولادیمیر پوتین در عین حال اعلام کرد که «روسیه یک تیم آتش نشانی نیست. ما نمی توانیم همه چیز را نجات دهیم، به خصوص اینکه در این مورد همه چیز کاملا به ما بستگی ندارد.»  وان در بیلن نیز در این زمینه گفت: «هر گونه فشار مضاعف بر ایران با خطر شدت گرفتن تنش ها همراه است.»
برچسب ها: روسیه مايك پمپئو