به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۸ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۷۸۷۳۷

آب امسال به چند روستا می‌رسد؟

گروه جامعه: ادامه روند آب‌رسانی به روستاها هم‌چنان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های اقدامات وزارت نیرو در سال جاری است. به طوری که پیش‌بینی شده در سال جاری در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستا تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند شوند.
آب امسال به چند روستا می‌رسد؟
دولت در قالب بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ آورده است: "وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. صددرصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد ریال، از حساب مذکور در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد. "

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی به روستاها
میزان عوارض دریافتی در قبوض آب از این محل، در سال ۱۳۹۷، معادل ۱۵۰ ریال بود و سقف وجوه دریافتی از این محل، برای آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری، در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد ریال بود. در سال ۱۳۹۶، ۱۵۸۳ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۳ هزار نفر، از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شدند. ادامه روند آب‌رسانی به روستاها همچنان در دستور کار دولت قرار دارد. به طوری که اواخر سال گذشته، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اعلام کرد در سال ۱۳۹۸ با اذن مقام معظم رهبری برای سرعت دادن به اجرای طرح‌های آب‌رسانی روستایی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهیم کرد.

آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستا در سال جاری
در این راستا، شاهین پاکروح - معاون مهندسی و توسعه‌ی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در سال گذشته ۱۵۱۱ روستا با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند، اظهار کرد: در سال گذشته، خدمات آب‌رسانی به ۲۸۷۵۳ روستای با سکنه‌ی بیش از ۲۰ خانوار کشور با مجموع جمعیت ۱۶.۷۹ میلیون نفر که ۸۲.۲ درصد جمعیت روستاهای با سکنه‌ی بیش از ۲۰ خانوار کشور را شامل می‌شود، از طریق مجتمع‌ها و پروژه‌های آب‌رسانی تک روستایی انجام شده است.وی افزود: به میزان ذکر شده ۵۰۴۷ روستای برخوردار از تأسیسات آب‌رسانی با مجموع جمعیت ۲.۵ میلیون نفر را که تأسیسات آب‌رسانی آن‌ها به صورت خودگردان و توسط شوراهای روستایی اداره می‌شود و تحت پوشش خدمات آب‌رسانی وزارت نیرو قرار ندارند، افزوده می‌شود.معاون مهندسی و توسعه‌ی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه درباره آب‌رسانی به روستاها در سال جاری نیز توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ نیز در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستای کشور با جمعیت تقریبی ۱.۲۱ میلیون نفر تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند خواهند شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آبرسانی