به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۷۸۸۹۹

فاز ۱۱ هم‌چنان منتظر چینی‌ها

گروه اقتصادی: حدود ۱۰ ماه از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد و علیرغم اینکه قرار بود شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این قرارداد شود، هنوز خبری از چینی‌ها نشده است؛ با این وجود وزیر نفت به تازگی از ادامه مذاکرات با این کشور خبر داده است.
فاز ۱۱ هم‌چنان منتظر چینی‌ها
 ۱۲ تیر ۱۳۹۶ یکی از مهم‌ترین صفحات تاریخ صنعت نفت ایران بود، زیرا وزرات نفت توانست در فضای پسابرجام و با عبور از موانع منتقدان نخستین قرارداد نفتی را در قالب قراردادهای جدید نفتی با یک شرکت غربی امضا کند. این شرکت غربی که یک غول فرانسوی به نام "توتال" بود، در دهه ۷۰ هم پس از تحریم‌های دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون علیه ایران (معروف به داماتو) به ایران آمده بود تا نخستین فازهای پارس‌جنوبی را توسعه دهد؛ آخرین شرکت مهم نفتی غربی که پس از تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌های دوجانبه آمریکا و اروپا در ابتدای دهه ۹۰ ایران را ترک کرد و پس از برجام بار دیگر نخستین شرکت مهم غربی بود که با ایران قرارداد امضا کرد.توتال از همان ابتدا و بعد از امضای قرارداد، کار خود را همانطور که وزارت نفت پیش‌بینی کرده بود در فاز ۱۱ آغاز کرد. طی زمانی که توتال در ایران فعالیت کرد اولین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شد، دفتر توتال در ایران شروع به کار کرد و کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان‌بندی پیش‌رفت.

مناقصه برگزار شد و توتال ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرد. اما خروج آمریکا از برجام سد راه قطار فعالیت توتال در ایران شد و در نهایت ازآنجاکه این شرکت نتوانست برای ادامه حضور در ایران از آمریکا معافیت بگیرد فاز ۱۱ را ترک کرد.توتال با سهم ۵۰.۱ لیدر کنسرسیومی متشکل از شرکت ملی نفت، چین CNPCI با سهم ۳۰ درصد و شرکت ایران پتروپارس با سهم ۱۹.۹ درصد بود؛ بنابراین طبق قانون در ابتدا شرکت چینی می‌تواند جایگزین توتال شود و اگر شرکت چینی هم فاز ۱۱ را ترک کرد، شرکت ایرانی عهده‌دار توسعه این فاز خواهد شد. البته هنوز خبر قطعی جایگزینی شرکت چینی با توتال از سوی مسئولان اعلام نشده است.

صحبت با چینی‌ها ادامه دارد
بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین صحبت‌های خود با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: همچنان در حال صحبت و رایزنی با چینی‌ها برای تکمیل فاز ۱۱ هستیم؛ البته آن‌ها تا چند وقت پیش ایران بودند و به تازگی کشور را ترک کرده‌اند.به گفته وی، شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند تکمیل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را در دست گیرند و با توجه به این‌که رهبر کنسرسیوم، شرکت چینی است و ۸۰ درصد سهم پروژه برای آن‌ها و ۲۰ درصد آن برای شرکت ایرانی است؛ لذا باید ابتدا چینی‌ها اعلام آمادگی کنند تا کار تکمیل این فاز آغاز شود، البته شاید تحریم‌ها علیه ایران دلیل چینی‌ها در تعلل برای آغاز همکاری با ایران باشد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: توتال