به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۱۸۰۳۸۸

برایان هوک،‌ در مجلس نمایندگان چه گفت؟

برایان هوک،‌ در مجلس نمایندگان چه گفت؟
گروه بین‌الملل: «برایان هوک»،‌ نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در جریان جلسه‌ای با اعضای یکی از کمیته‌های فرعی مجلس نمایندگان گفت: آینده ایران را مردم آن تعیین خواهند کرد، دولت آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست و اقدام‌هایی که انجام می‌دهد، همه دفاعی است. با قدرت در کنار مردم ایران و به ویژه زنان ایرانی ایستاده‌ایم.

این جلسه از سوی کمیته فرعی امور خاورمیانه، شمال آفریقا تروریسم بین‌المللی برای بررسی سیاست خارجی دولت پرزیدنت ترامپ در قبال ایران برگزار شد. «تد دویتچ» رئیس این جلسه و نماینده دموکرات از ایالت فلوریدا گفت: ایران مشغول برهم ریختن اوضاع خاورمیانه است،‌ آمریکایی‌های ایرانی‌تبار را به زندان می‌اندازد مانند سیامک و باقر نمازی و از جمله سرنوشت باب لوینسون. همه باور داریم رفتار ایران غیرقابل قبول است. بحث در این‌جا در مورد سیاست خارجی دولت، شکل اجرا و اهداف آن است.

«جو ویلسون» نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی در جریان این جلسه گفت: سیاست آمریکا باعث نشده ایران به بزرگترین حامی تروریسم جهان تبدیل شود. این رفتار ایران در راستای برهم‌زنندگی‌هایی است که همواره آن را نشان داده است. ایران به توافق اتمی رسید ولی به جای این که به سمت بهبود اوضاع برود، شروع به هزینه گذاشتن در خاورمیانه و حمایت از بشار اسد کرد. عضو جمهوریخواه کنگره افزود:‌ خصومت جمهوری اسلامی با آمریکا و متحدان ما چهل سال است ادامه دارد. آخرین تخاصم ایران در جریان حمله هفته گذشته در دریای عمان بود.

«برایان هوک» در جریان این جلسه گفت: از سال ۲۰۱۴ و مراحل توافق اتمی، بودجه نظامی ایران همین طور تا سال ۲۰۱۷ بیشتر شد. از زمان بازگشت تحریم‌ها، یک سال بودجه نظامی ایران ۷درصد و سال بعد ۱۰ درصد کم شده است دولت فعلی با دو هدف کمپین فشار بر ایران را دنبال کرد: این که بودجه برای فعالیت‌های برهم‌زننده‌‌اش نداشته باشد و دوم این که به میز مذاکره بازگردد. پرزیدنت ترامپ و مایک پمپئو به وضوح گفته‌اند خواهان گفت‌وگو با ایران هستند و هیچ‌کس مخالف رسیدن به توافقی جامع نیست. برنامه اتمی، موشکی، حمایت تسلیحاتی و مالی از تروریسم و دستگیری شهروندان آمریکایی چهار هدفی است که ما در سیاست خارجی و در مورد ایران، برنامه خود را بنا کرده‌ایم. 

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: در یمن، ایران کارش به ایجاد یک بحران انسانی منتهی شده است. جمهوری اسلامی ایران صدها میلیون دلار هزینه کرده که حوثی‌ها را به جنگ وادار کند. ایران بازیگر کلیدی در یمن است و می‌خواهند همان کاری را در یمن کنند که در لبنان با حزب‌الله کردند. ما چندین حمله از سوی حوثی‌ها دیده‌ایم و بر همین اساس حضور نظامی خود را بیشتر کردیم که بتوانیم بازدارندگی را اجرا کنیم در سوریه مشغول ساختن پایگاهی برای ایجاد عملیات ترور و تهدید اسرائیل است. فشار ما، برای بازگرداندن این کارهای ایران است. امروز نیروهای شیعه در سوریه می‌گویند دیگر بودجه ندارند. در لبنان حزب‌الله به طور عمومی درخواست کمک از مردم کرده است. ایران دو هزار و ۵۰۰ نیروی سپاه به سوریه فرستاد که ۱۰ هزار نیرو جذب و تربیت کردند تا برای ثبات دولت بشار اسد فعال شوند.

برایان هوک با دفاع از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از توافق اتمی با ایران گفت: از سال ۲۰۱۴ و در همان زمان که توافق اتمی در جریان بود، بودجه نظامی ایران همین طور تا سال ۲۰۱۷ بیشتر شد. از زمان بازگشت تحریم‌ها، یک سال بودجه نظامی ایران هفت درصد و سال بعد ۱۰ درصد بودجه نظامی ایران کم شده است. کمپین فشار حداکثری ما دارد جواب می‌دهد. ولی ایران دیپلماسی را با دیپلماسی جواب نداده و با ترور، خشونت و زیاده‌خوایی پاسخ داده است. وی افزود: ما به وضوح گفته‌ایم هرچیزی که تحریم ‌ها را نقض کند، مورد مجازات قرار خواهیم داد. نتیجه‌اش این بوده که همکاری زیادی دیده‌ایم از جمله نفت ایران که صادرات آن به صفر رسیده است. هر نفتی از ایران به سمت هر خریداری برود، یک فعالیت غیرقانونی است. نفتی که به سوریه یا لبنان برسد، نفت متعلق به سپاه پاسداران است. هرکسی که در ارتباط با آن نفت ردیابی شود، با تعقیب قضائی روبرو خواهد شد.

هوك اضافه كرد: یکی از اهداف اصلی ما در نظر گرفتن حقوق مردم ایران است. مردم ایران به شعار مرگ بر آمریکا باور ندارند. ۴۰ سال گذشته، دورانی تراژیک برای مردم ایران بوده است. بزرگترین قربانیان حكومت، مردم ایران هستند. هربار که خواستند دست به کاری بزنند، آن‌ها را سرکوب کردند. بیشترین انرژی در ایران در حوزه زنان دیده می‌شود که مشغول عقب زدن حجاب اجباری هستند.

پلوسی: فکر نمی‌کنم ترامپ خواهان جنگ با ایران باشد
در همین حال، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان درباره تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم پرزیدنت ترامپ خواهان جنگ با ایران باشد. بارها هم به من گفته ‌است - نه فقط در مورد ایران - که در مورد جنگ عراق هم می‌گوید، اقدام اشتباهی بود. خانم پلوسی روز چهارشنبه ۲۹ خرداد در مراسم صبحانه در روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» به پرسش‌های شماری از خبرنگاران پاسخ داد. او در مورد وضعیت ایران گفت: تردید نکنید که تمامی دموکرات‌های کنگره بر این اتفاق نظر دارند که ایران بازیگر بدی است. نانسی پلوسی از مخالفان خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام با ایران است. او افزود: من نگران اشتباه محاسباتی هستم که ممکن است در این میان روی دهد. دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال گذشته فشار بر جمهوری اسلامی را با بازگردان تحریم ها افزایش داده است. آمریکا می گوید خواستار رفتار عادی ایران و پایان حمایت این رژیم از تروریسم در خاورمیانه است.