به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۱۸۰۴۶۵

دولت مصر اظهارات اردوغان را محكوم كرد

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه مصر اظهارات “مکرر و غیر مسئولانه” رئیس‌جمهور ترکیه درباره درگذشت محمد مرسی را محکوم و تاکید کرد که کشورش با هرگونه تهدیدی مقابله می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، سامح شکری، وزیر خارجه مصر  اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تمایل دارد که تجاوزات و مداخله‌های داخلی خود را با ورود به مناقشات پوچ و بیهوده در جهت کمک به وضعیت انتخاباتی‌اش بپوشاند. شکری تاکید کرد: اظهارات اردوغان بیانگر ارتباط وی با گروه “اخوان‌المسلمین” است. وزیر خارجه مصر  ضمن محکوم کردن اظهارات مکرر و غیر مسئولانه رئیس جمهور ترکیه درباره درگذشت محمد مرسی، تاکید کرد که کشورش با هرگونه تهدیدی مقابله می‌کند. وی رئیس جمهوری ترکیه را به ترویج تفکرات اخوان‌المسلمین متهم کرد که به گفته وی این گروه همان عقاید القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را دارند که به وقوع و تشدید درگیری‌ها و ریخته شدن خون بیگناهان منجر می‌شود. شکری تاکید کرد: این رفتار اردوغان نشانگر  کینه پنهان وی در قبال دستاوردها و پیروزی‌هایی است که مصر آنها را محقق کرده است.

گفتنی اینكه، رجب طیب اردوغان، با تاکید براینکه در قبال مرگ محمد مرسی سکوت نخواهد کرد گفت: به نظر ن سازمان ملل این مرگ مشکوک را بررسی کرده و عاملان آن را مجازات خواهد کرد.
 رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر تمایلش به بین‌المللی کردن مسئله مرگ محمد مرسی، خاطرنشان کرد: من بر این باور هستم که سازمان ملل از موضع کشور ما در قبال جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی حمایت می‌کند و موضوع درگذشت مرسی را بررسی و عاملان قتل وی را مجازات خواهد کرد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: ما در مقابل قتل رئیس جمهوری پیشین مصر سکوت نخواهیم کرد حتی اگر غرب ساکت باقی بماند. او قول داد که به دنبال محاکمه دولت مصر در دادگاه بین‌المللی باشد. او با درخواست از سازمان کنفرانس اسلامی برای اقدام مناسب مرسی را شهید خواند و گفت که مرسی به مرگ طبیعی نمرده است. وی گفت: ترکیه جنایت قتل جمال خاشقجی را فراموش نخواهد کرد همانگونه که “تراژدی” محمد مرسی را از یاد نخواهد برد. دادستانی کل مصر گفته است که محمد مرسی در هنگام برگزاری جلسه دادگاهی که برای محاکمه وی در خصوص پرونده “جاسوسی” در دادگاه نظامی ترتیب داده شده بود، ناگهان بیهوش شد و درگذشت. او گفت: محمد مرسی در داخل قفس از حال رفت، روی زمین افتاد و “فوراً” به بیمارستان منتقل شد.