به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۸۰۷۸۷

قیمت نان هم گران می‌شود

گروه اقتصادی: اصلاح قیمت نان دولتی در دستور کار دولت قرار گرفت. از سال 93، قیمت نان دولتی ثابت مانده است و نانوایان می‌گویند:«توان تولید نان با قیمت‌های فعلی را ندارند، چرا که دیگر نمی‌توانند هزینه‌های کارگری، اجاره ، آب، برق و گاز خود را پرداخت کنند.» فعالان این صنف با اشاره به نرخ تورم، تأکید می‌کنند: «اگر بر اساس نرخ تورم قیمت‌گذاری نان صورت می‌گرفت، اکنون قیمت‌ها واقعی بود و نانوایی‌ها در معرض تعطیلی نبودند.»
قیمت نان هم گران می‌شود
آن‌گونه که بیژن مقدم رئیس اتحادیه نانوایان گفته است: دوشنبه هفته گذشته جلسه نهایی برای اصلاح قیمت نان دولتی برگزار شد و قرار است سازمان حمایت با بررسی دقیق‌تر و قیمت‌های پیشنهادی از سوی اتحادیه و سایر منابع، قیمت نهایی این کالای اساسی مردم را هفته آینده مشخص کند. قیمت‌های متعددی برای نان پیشنهاد شده است اما معلوم نیست که دولت با کدام نرخ موافقت خواهد کرد.وی تأکید کرد: نانوایی‌های دولتی منتظر تأیید و ابلاغ دولت برای قیمت‌های جدید نان هستند. افزایش قیمت نان در تمام بخش‌ها از جمله کمیته نان، ستاد تنظیم بازار، کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر دستگاه‌ها بررسی شده است.

منتظر اصلاح قیمت‌ها باشید
یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت  گفته است: اصلاح قیمت نان بررسی می‌شود، اما زمان دقیق اصلاح قیمت‌ها را نمی‌توان عنوان کرد. نان موضوع حساس و استراتژیک در کشور است، از این‌رو تصمیم‌گیری درباره آن با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.در حال حاضر قیمت نان لواش در تهران 210 تومان، تافتون سنتی 400 تومان، تافتون گردون 210 تومان، سنگک 800 تومان و بربری 650 تومان است. البته گزارش میدانی خبرنگار روزنامه ایران نشان می‌دهد که معدود نانوایی هایی این قیمت ها را رعایت می‌کنند. آنها با ریختن کمی کنجد قیمت‌ها را به قول خودشان رُند می‌کنند. به‌عنوان مثال سنگک دولتی 1000 تومان و بربری هم 1000 تومان است.

دلیل گران کردن نان آزادپزها
چند روزی است که نانوایی‌های آزادپز به سمت افزایش قیمت نان رفتند. چرایی این موضوع را از مسئولان اتحادیه پرس‌وجو کردیم. بیژن مقدم رئیس اتحادیه نانوایان گفت: اتحادیه اجازه ندارد برای نانوایی‌های آزادپز قیمت‌گذاری کند، لذا نانوایی‌هایی که مجوز آزادپزی گرفتند با توجه به موقعیت و هزینه‌های خود قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.مقدم درباره قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز که البته با قیمت‌ها در شمال تهران متفاوت است، افزود: نان سنگک آزادپز 2000 تومان، بربری 2000 تومان، لواش 250 تومان و تافتون گردون 350 تومان است. نرخ‌های یاد شده در تمام نانوایی‌های آزادپز نیست اما به‌طور معمول چنین نرخ‌های جود دارد.گزارش میدانی خبرنگار ما از نانوایی‌های آزادپز تهران نشان می‌دهد که قیمت نان سنگک 3000 تومان، بربری3000 تومان و لواش 250 تومان است. البته در این نان‌ها چند دانه کنجد هم یافت می‌شود. در برخی دیگر از مناطق (شمال تهران) فراتر از این اعداد و ارقام نان عرضه می‌شود، به‌عنوان نمونه قیمت نان سنگک در قیطریه 4000 تومان و بربری 3500 تومان است.
مرجع : ایران
برچسب ها: افزایش قیمت نان