به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۸۱۲۷۲

ترامپ: کری به ایران می‌‌گوید ۱۵ماه صبر کنید

ترامپ: کری به ایران می‌‌گوید ۱۵ماه صبر کنید
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور امریکا با بیان اینکه « رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت کشورش روابط تجاری با ایران دارد و خواستار ملاقات با (سران) ایران است و من نیز او را برای این موضوع تشویق کردم » گفت‌وگوهای جان کری با سران ایران را موجب پیچیده‌شدن مسیر مذاکرات دانست چراکه امکان رسیدن به توافق را سخت می‌کند.
 
دونالد ترامپ افزود: جان کری (وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما) به ایرانی‌ها می‌‌گوید اگر ۱۵ ماه صبر کنید ممکن است ترامپ انتخابات را ببازد و با کسی توافق کنید که هرچه می‌خواهید به شما بدهد! رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: لیستی از اهداف در ایران را در اختیار داریم. ما نمی‌توانیم به ایران اجازه داشتن تسلیحات هسته‌ای را بدهیم. وی گفت که حمله‌ای را که قبلاً دستور آن را صادر کرده بودم از ترس کشته شدن ۱۵۰ ایرانی متوقف کردم.
 
رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش در نشست خبری بعد از اجلاس سران گروه ۲۰ در اوزاکا ژاپن گفت برای توافق با ایران زمان زیادی دارد و در عین حال برای این کار عجله‌ای ندارد. ترامپ در ادامه کنفرانس خبری خود در اوزاکا افزود: با "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه هم در مورد ایران صحبت کردیم.
رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت که ایران وضعیت بدی دارد و ممکن است بخواهند با ما مذاکره کنند. او روز گذشته نیز در حاشیه دیدار با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در اوزاکا ژاپن در پاسخ به سوال خبرنگاران گفته بود: «آنها وقت دارند عجله‌ای هم در کار نیست فشار زمانی هم وجود ندارد.» رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: «من فکر می‌کنم در پایان، امیدوارم، این کار را انجام دهیم آنها اگر این کار را انجام دهند خیلی عالی است و اگر انجام ندهند شما در مورد آن خواهید شنید.»

ترامپ همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی آمریکا به تهدید ایران درباره تخطی از تعهدات برجام باز هم در ادعاهایی که مدام از سوی وی و مقامات کاخ سفید مطرح می‌شود، گفت که «خواهید دید اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح‌هسته‌ای دست پیدا کند.» ترامپ در واکنش به انتقادات «جیمی کارتر» رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم گفت دوران ریاست جمهوری او یک فاجعه بود ببینید او با ایران چطور برخورد کرد. ترامپ در مورد توان ارتش آمریکا هم ادعا کرد ما قدرتمندترین ارتش دنیا را داریم که قدرت آن مرگبار است اما امیدوارم هیچ وقت از آن استفاده نکنیم.
**احتمال دیدار با کیم
رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بعد از این نشست خبری راهی کره جنوبی می‌شود گفت که در سفر به کره جنوبی به منطقه مرزی غیر نظامی دو کره می‌رود و در آنجا احتمالاً با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار خواهد کرد.
دونالد ترامپ قرار است تا ساعاتی دیگر، اوزاکا را به مقصد کره جنوبی ترک کند او قرار است دو روز در کره جنوبی بماند یکی از برنامه‌های وی در این کشور بازدید از منطقه مرزی دو کره است. ترامپ صبح امروز هم در توئیتی نوشته بود تمایل دارم کیم را ببینم با او دست بدهم و به او سلام کنم.
**مذاکرات با چین ادامه دارد
وی به دیدار خود با دیدار خود با رئیس جمهوری چین نیز اشاره کرد و گفت که دیدار خوبی با "شیء" داشته است و قرار است که مذاکرات در مورد تعرفه‌ها را ادامه دهند. ترامپ در ابتدای این دیدار گفته بود که «ما ابتدا (برای توافق) خیلی نزدیک بودیم سپس اتفاقاتی افتاد که این نزدیکی را کمی تضعیف کرد اما اکنون کمی نزدیک تر هستیم اما اگر ما به یک توافق منصفانه برسیم آن توافق تاریخی خواهد بود.» رئیس جمهوری آمریکا افزود: "من فکر می‌کنم این یک جلسه بسیار سازنده خواهد بود همینطور فکر می‌کنم می‌توانیم کاری انجام دهیم که واقعاً قابل توجه و تاریخی باشد."
**انتقاد دوباره از پیمان اتحاد نظامی با ژاپن
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بار دیگر از پیمان امنیتی نظامی آمریکا با ژاپن انتقاد کرد و گفت: «اگر به ژاپن حمله شود آمریکا باید با تمام توان از این کشور دفاع کند اما آنان چنین تعهدی در مورد ما ندارند و این عادلانه نیست.»
ترامپ پیشتر گفته بود اگر به ما حمله شود، ژاپن اصلاً مجبور نیست به ما کمک کند آنها می‌توانند این حمله را در یک تلویزیون سونی تماشا کنند.
**همکاریهای روسیه و آمریکا افزایش می‌یابد
وی در مورد دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت که صحبت‌های خوبی با وی داشته و آینده خوبی را پیش بینی می‌کند.
ترامپ گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های تجاری و اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشند.
**با اردوغان رابطه خوبی دارم
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت که با اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه رابطه خوبی دارد اما در مورد خرید سامانه دفاعی روسیه با ترکیه دچار مشکل شده ایم. ترامپ پیشتر نیز در این مورد گفته بود: آمریکا در موضع سخت و پیچیده‌ای به خاطر این موضوع قرار گرفته است ولی ما به راه حل های مختلف نگاه می‌کنیم این یک مشکل است، در مورد آن هیچ سوالی وجود ندارد باید در برابر ترکیه منصفانه عمل کنیم.» ترامپ افزود: او قصد داشت کردها را در سوریه نابود کند اما من او را منصرف کردم.
**ازقتل خاشقچی ناراحتم
رئیس جمهوری آمریکا در مورد پرونده قتل خاشقجی هم گفت که آل سعود خود پیگیر محاکمه عاملان این قتل است من از این اتفاق بسیار ناراحت هستم ولی هیچ کس تاکنون ولیعهد عربستان را به این قتل محکوم نکرده است.
 
رئیس‌جمهوری امریکا و ولیعهد سعودی بامداد شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ درباره ایران گفت وگو کردند ضمن اینکه دونالد ترامپ نیز از بن سلمان به خاطر رونق بخشیدن به فرصت‌های شغلی امریکا قدردانی کرد. «دونالد ترامپ» و «محمد بن سلمان» بامداد شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن درباره ایران گفت وگو کردند. ترامپ در این دیدار همچنین از خرید سلاح‌های آمریکایی توسط عربستان قدردانی کرد و بن سلمان را دوست خود خواند. رئیس جمهوری آمریکا و ولیعهد سعودی بر حفظ ثبات قیمت نفت تأکید و در خصوص رفتار ایران در منطقه تبادل نظر کردند. ترامپ گفت: اقداماتی که بن سلمان در عربستان در مقابله با تروریسم انجام داد، عالی است.
 
برچسب ها: دونالد ترامپ