کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تظاهرات​مردم​توکیودر اعتراض​به​انرژی​هسته‌ای

22 مهر 1392 ساعت 11:01

گروه بين الملل:​
حدود 9 هزار فعال ژاپنی روز یکشنبه در اعتراض به انرژی هسته‌یی به خیابان‌های توکیو آمدند.


 شبکه خبری آرتی با اعلام این خبر گزارش داد که این تظاهرات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات ژاپنی در حال بررسی راه‌اندازی مجدد راکتورهای هسته‌یی ژاپن که به دنبال حادثه فوکوشیما دایچی در سال 2011 تعطیل شدند، هستند. معترضان به انرژی هسته‌یی در پایان تظاهرات خود جلوی مقر شرکت توکیو الکتریک پاور (تپکو)، اپراتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی تجمع کردند. معترضین با اشاره به تداوم نشتی آب رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی که تپکو از آن برای خنک نگه داشتن هسته‌های ذوب شده راکتورهای این نیروگاه استفاده می‌کند، شعار «اتم را متوقف کنید» و «دریای ما را آلوده نکنید» سر دادند. معترضین علاوه بر آن از رسانه‌های ژاپنی خواستند گزارشات بیشتری درباره وضعیت نیروگاه فوکوشیما دایچی ارائه کنند.

به دنبال حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی در سال 2011 در ژاپن، احساسات ضدهسته‌یی در این کشور شدت گرفت. تظاهراتی مشابه تظاهرات روز یکشنبه به طور مرتب در ژاپن برگزار می‌شود و توجه هزاران نفر را به خود جلب می‌کند. طبق نظرسنجی‌ها، حدود 70 درصد مردم ژاپن معتقدند که صنعت هسته‌یی این کشور باید تعطیل شود. مخالفت با انرژی هسته‌یی علاوه بر آن سیاست‌های امنیت ملی توکیو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه اعلام کرد که امضای یک بیانیه مشترک با سازمان ملل را که خواستار نابودی تسلیحات هسته‌یی است، مدنظر قرار خواهد داد.

ژاپن که از زمان شکستش در جنگ جهانی دوم به طور رسمی یک کشور ضدنظامی محسوب می‌شود چندین دهه برای محافظت از خود به چتر هسته‌یی آمریکا متکی بوده است و تمایلی به حمایت از پیشنهادات بین‌المللی برای ممنوعیت تسلیحات هسته‌یی نداشته است. ولی دولت ژاپن اعلام کرده است که ممکن است بیانیه‌ مشترک مجمع عمومی سازمان ملل را که خواستار توقف همیشگی استفاده از تسلیحات هسته‌یی تحت هر شرایطی است، امضا کند. دولت آبه ابتدا گفته بود که این بیانیه را امضا نخواهد کرد، ولی پس از آنکه شهرداران هیروشیما و ناگازاکی، دو شهری که در سال 1945 مورد حمله اتمی آمریکا قرار گرفتند و نیز تعدادی از گروه‌های مدنی خواستار حمایت توکیو از آن شدند، در موضعش تجدیدنظر کرد.


کد مطلب: 18152

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/18152/تظاهرات-مردم-توکیودر-اعتراض-به-انرژی-هسته-ای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir