به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۱۸۱۶۴
تکلیف ورزش بانوان چه می‌شود؟

سهم زنان از بودجه ورزش چقدر است؟

گروه ورزشی: بهرام افشارزاده می‌گوید " ما با 29 ورزشکار زن در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی 25 مدال شامل 11 طلا، هفت نقره و هفت برنز گرفتیم.
سهم زنان از بودجه ورزش چقدر است؟
 این اظهارنظر دبیر کل کمیته ملی المپیک یعنی اگر روی ورزش بانوان سرمایه‌گذاری کنیم بی شک به نتیجه‌ می‌رسیم. کما این که زنان ورزشکار در میدان‌های بزرگ‌تر از جمله المپیک و بازی‌های آسیایی خوش درخشیدند و نشان دادند که اگر مدیریت مطلوب و بودجه کافی داشته باشند می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.  ورزش بانوان در سال‌های اخیر بارها و بارها در میادین مختلف و معتبر نشان داده که در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته و تلاش می‌کند به اهدافش جامه عمل بپوشاند.

در این رابطه هم می‌توان به موفقیت‌های زهرا نعمتی در بازی‌های پارالمپیک و الهه احمدی در المپیک و سایر بانوان در بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و آسیا اشاره کرد، اما آنچه که حائز اهمیت است، این که هم پای توسعه و درخشش بانوان باید جایگاه مدیریتی ورزش زنان هم تقویت شود و به ثبات برسد.

* ضرورت توجه به ورزش بانوان
در حوزه قهرمانی، ورزش بانوان علی‌رغم همه نامهربانی‌ها و شرایط سختی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، و با وجود بد سلیقگی‌ها و بی‌توجهی‌هایی که به این بخش از ورزش صورت گرفته، در میادین مختلف خوش درخشیده و ثابت کرده که می‌تواند پاسخ اعتماد و سرمایه‌گذاری را بدهند. از طرفی حضور بانوان با حجاب اسلامی در میادین ورزشی نوعی دیپلماسی فرهنگی به حساب می‌آید و به خوبی می‌تواند فرهنگ ایران اسلامی را به دنیا صادر کند. در حوزه همگانی با توجه به اهمیت گرایش آحاد مردم به ورزش، بی شک نمی‌توان از لزوم ورزش کردن گذشت. زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه که مسئولیت محوری در خانواده‌ها دارند نقش غیر قابل انکاری در توسعه ورزش همگانی دارند.

* استقلال معاونت بانوان
به دنبال روی کار آمدن مدیران جدید وزارت ورزش و جوانان، ابتدا اخباری رسید که متولیان ورزش می‌خواهند امور ورزش همگانی را تفکیک و بخش بانوان را از قالب معاونت در بیاورند و به مرکز توسعه ورزش بانوان تنزل دهند، اما این طرح در حد یک پیشنهاد باقی ماند و با توجه به اهمیت و جایگاه ورزش بانوان، مسئولان ورزشی تدبیر کردند و تصمیم بر آن شد که معاونت بانوان دوباره مستقل شود و به طور مستقیم برای جامعه هدفش تصمیم بگیرد.

* نگاهی به ساختار تشکیلاتی ورزش بانوان
چارت تشکیلاتی ورزش بانوان در دوره‌های مختلف مدام دستخوش تغییرات شده است که علت آن هم بی‌شک نگاه‌های سلیقه‌ای به ورزش بانوان بوده است. متاسفانه هیچ گاه ساختار ورزش بانوان به یک ثبات نرسیده و در هر دوره مدیریتی با قالب‌های متفاوتی از جمله مرکز، اداره کل یا معاونت فعالیت کرده است.

ورزش بانوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان تربیت بدنی کارش را در قالب کمیته‌ ورزش خواهران آغاز کرد و خانم خلیلی مسئولیت آن را برعهده داشت. پس از آن، طاهریان روی کار آمد. در دوره مدیریت طاهریان که همه از آن به عنوان یک دوره موفق در ورزش بانوان نام می برند، چارت سازمانی ورزش بانوان از دفتر به اداره کل و سپس به معاونت ارتقا پیدا کرد. پس از طاهریان هم خانم احمدی پور مدتی مسئول معاونت ورزش بانوان بود.

با پایان یافتن مسئولیت احمدی پور در ورزش بانوان، رباب شهریان روی کار آمد. او در حالی کارش را در سازمان تربیت بدنی آغاز کرد که ساختار معاونت به اداره کل تنزل یافته بود و عملا متولیان ورزش اهمیت کمتری را برای این بخش قائل بودند. بعد از کنار رفتن شهریان هم مرضیه اکبرآبادی در دوره ریاست سعیدلو به سازمان تربیت بدنی پا گذاشت، اما با این تفاوت که معاونت بانوان دوباره احیا شد. اما با تاسیس وزارت ورزش و جوانان و از آنجایی که وزارتخانه‌ها چارت تشکیلاتی به خصوصی دارند و تعداد معاونت‌ها نمی توانست از شش بیشتر باشد با تصمیم محمد عباسی، معاونت‌های بانوان ورزش و همگانی با هم ادغام شدند و مسئولیت هر دو معاونت به اکبرآبادی رسید، در دوره کنونی هم به دلیل اهمیت حوزه بانوان و همگانی، این معاونت تفکیک شد.

* سهم زنان از بودجه ورزش چقدر است؟
یکی از موانعی که همیشه بر سر راه ورزش زنان قرار داشته و مشکلات عدیده‌ای را پیش‌روی بانوان قرار داده، بی شک کمبود منابع مالی است. بارها شاهد بودیم که علی‌رغم صدرو دستورالعمل‌های مختلف از سوی وزارت ورزش و جوانان برای اختصاص بخشی از بودجه به ورزش بانوان، روسای فدراسیون‌ها کارشکنی کردند و حاضر نشدند حق مسلم دختران را به آنها بپردازند و برعکس تمامی اعتبار فدراسیون‌شان را صرف تیم‌های مردان کردند. درست است که ورزش بانوان به دلیل اختلاف چند ساله با ورزش مردان،‌ دچار نوعی عقب ماندگی است، اما این مساله قطعا نمی‌تواند بی‌مسئولیتی برخی از روسای فدراسیون‌ها را در صرف بودجه ورزش زنان برای مردان توجیه کند.

شاید در این میان به جای تخصیص‌های 10 درصدی، 30 درصدی، و یا 50 درصدی بودجه فدراسیون‌ها برای بانوان و عملیاتی نشدن قانون توسط روسای فدراسیون‌ها، بهتر باشد به پیشنهاد فاطمه درخشانی، نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک و استاد دانشگاه توجه بیشتری کنیم. او معتقد است که باید بودجه جداگانه‌ای برای زنان در نظر گرفته شود و به طور مستقیم هم در اختیار خودشان قرار بگیرد تا با خیالی آسوده و بدون تدبیر اندیشی روسای فدراسیون‌ها،‌ امکان برپایی اردوها و حضور در مسابقات برای بانوان ورزشکار فراهم شود.

 ورزش زنان بارها و بارها مورد بی‌ملایمتی قرار گرفته است. با توجه به استقرار کادر مدیریتی جدید در وزارت ورزش و جوانان و اعلام خبرهایی از قبیل داشتن برنامه جامع برای ورزش بانوان توسط آنها، انتظار می‌رود وعده‌های مسئولان سریع‌تر محقق شوند و با تشکیل معاونت بانوان ساختار مدیریتی این بخش مهم در ورزش، بیش از پیش به توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در میان دختران کمک کند.
مرجع : ایسنا

يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۱۴:۲۹
اميدوارم ورزش نه تنها در ميان بانوان، بلكه تمام مردم ايران نهادينه شود. به اميد آن روز. (146714)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۱:۴۷
زیرباران منتظر تاکسی بودم،
مرا هل دادی و خودت سوار شدی !
در تاکسی خودت را به خواب زدی
تا سر هر پیچ وزنت را بیندازی روی من !
در اتوبوس خودت را به خواب زدی

تا مجبور نشوی جایت را به من تعارف کنی !
در سینما نیکی کریمی موقع زایمان فریاد کشید
و تو پشت سر من بلندگفتی: "زهر مار!"
در خیابان دعوایت شد و تمام ناسزاهایت
فحش خواهر و مادر بود !
در پارک، به خاطر حضور تو
نتوانستم پاهایم را دراز کنم !
نتوانستم به استادیوم بیایم،
چون تو شعارهای آب نکشیده میدادی !
من باید پوشیده باشم تا تو دینت را حفظ کنی!
مرا ارشاد می کنند تا تو ارشاد شوی!
تو ازدواج نکردی و به من گفتی زن گرفتن حماقت است !
من ازدواج نکردم و به من گفتی ترشیده ام !
عاشق که شدی مرا به زنجیر انحصارطلبی کشیدی !
عاشق که شدم گفتی مادرت باید مرا بپسندد !
من باید لباس هایت را بشویم و اطو بزنم
تا به تو بگویند خوش تیپ !
من باید غذا بپزم و به بچه ها برسم
تا به تو بگویند آقای دکتر !
وقتی گفتم پوشک بچه را عوض کن،
گفتی بچه مال مادر است !

وقتی خواستی طلاقم بدهی،
گفتی بچه مال پدر است !
نه دیگر من به حقوق خود واقفم،
و برای گرفتن برابری در مقابل تو
تا به انتها استوار و مستحکم ایستاده ام
زیرا به هویت خود رسیده ام،

به هیچ وجهی از حق خود نخواهم گذشت
من با تو برابرم،
مرد! احتیاجی ندارم که تو در اتوبوس بایستی
تا من بنشینم...
احتیاجی ندارم که تو نان آور باشی ...
احتیاجی ندارم که تو حامی باشی
خودم آنقدر هستم که حامی خود و نان آورخود باشم ...
با تو شادم آری، اما بدون تو هم شادم!
من اندک اندک می آموزم که
برای خوشبخت بودن نیازمند مردی که
مرا دوست بدارد نیستم ...
من اندک اندک عزت نفس پایمال شده خود را
باز پس می گیرم (147066)
۱۳۹۲/۰۷/۲۲ ۲۲:۰۳
اینقدر ورزش بانوان کم توجهی شده بهش که آدم نا امید میشه از ادامه مسیر ورزش برای قهرمانی (147076)