به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۳۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۱۸۲۴۱
سازمان پنج‌ماه است از پرداخت حقوق پرسنل خود ناتوان مانده است

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی: از شرایط توس شرمسارم

حیف است ایران با لاابالی‌گری اداره شود
گروه فرهنگي: قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشيه مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی، اعلام كرد: اين سازمان به‌دلیل بدهکاری، از پرداخت حدود پنج‌ماه از حقوق پرسنل خود بازمانده است. متأسفانه این بدهی به‌دلیل پیش‌خرج‌هایی است که در دوره‌ی پیش برای برگزاری برخی مراسم انجام است.
قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی: از شرایط توس شرمسارم
حجت همچنین به نابسامانی وضعیت فیزیکی سازمان میراث فرهنگی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر به‌دلیل وضعیت بد اتاق‌ها که به‌دلیل ازدیاد رفت‌وآمدها ایجاد شده است، ناچار شده‌ایم راه‌روهای سازمان را پارتیشن‌بندی کنیم تا کارمندان در آنجا مستقر شوند! وي تأکید کرد: ایران، کشوری یگانه است و حیف است که با لاابالی‌گری اداره شود.

وي همچنین با اشاره به حوزه‌ی صنایع دستی، ترغیب بخش خصوصی برای افزایش تولیدات در این زمینه را یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی کشور دانست و افزود: با توجه به تنوعی که در این حوزه وجود دارد، به‌دنبال ترغیب بخش خصوصی برای تولید بیشتر در این حوزه هستیم. البته این تولید شکل نخواهد گرفت، مگر این‌که این مسأله به‌نحوی در زندگی مردم ورود یابد و با خلاقیت ویژه و هنرمندانه‌ای انجام شود.

او نبودن مرکز فکری فعال و خلاق در حوزه‌ی صنایع دستی را از جمله دلایل ضعف و بی‌رغبتی بخش خصوصی برای فعالیت دانست و ادامه داد: باید جهت درستی به صنایع دستی داده شود تا بتواند بر مبنای پیروی از الگویی خاص حرکت کند. در این زمینه، بخش خصوصی نیز باید وارد کار شود.

سفره‌ای پهن نشده تا گردشگران پای آن بنشینند

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به نبودن بستر لازم برای فعالیت و جذب گردشگر، اظهار کرد: در حال حاضر گردشگر، به معنای عمومی، در کشور ما وجود ندارد، چون در این زمینه، سفره‌ای پهن نشده است. متأسفانه فضا را برای حضور گردشگران باز می‌گذاریم و منت آن‌ها را می‌کشیم تا از کشور ما دیدن کنند، اما باز هم کسی نمی‌آید. این به‌دلیل نبود بسترهای مناسب است. متأسفانه در حوزه‌ی جذب گردشگر، سفره‌ای پهن نشده است تا گردشگران پای آن بنشینند. در حال حاضر صدها میلیون نفر از مردم دنیا علاقه‌مند به دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران هستند، اما ما کاری نکرده‌ایم که این افراد برای دیدن ایران تشویق شوند.

حجت با اشاره به ضرب‌المثلی، صنعت گردشگری کشور را گاو شیردهی توصیف کرد که به علف نیاز ندارد و بیان کرد: ما در حوزه‌ی گردشگری فقط به‌دنبال بهره‌برداری هستیم. باید ارزش‌های فرهنگی کشور را شناسایی و معرفی کنیم، تا بستر مناسب برای جذب گردشگر ایجاد شود.

اظهار شرمساری نسبت به وضعیت توس

در بخش دیگری از سخنان حجت درباره‌ی وضعیت منطقه‌ی توس در استان خراسان رضوی بود که او با ابراز شرمساری از وضعیت نابسامان این منطقه، تصریح کرد: متأسفانه پس از فرمان مقام معظم رهبری درباره‌ی این منطقه، مشخص نیست چه اتفاق‌هایی در این مکان رخ داده و معلوم نیست چه کسی به خود اجازه‌ی انجام چنین کارهایی را داده است. وقتی مقام معظم رهبری درباره‌ی مسأله‌ای سخن می‌گویند، همه‌ی دستگاه‌ها موظف به تعیین حدود خود هستند. اکنون نیز نه‌تنها اداره‌ی میراث فرهنگی خراسان رضوی، بلکه تمام مسوولان این استان در قبال وضعیت توس مسوول خواهند بود. حجت تأکید کرد: اين سازمان در زمینه‌ی صیانت از میراث فرهنگی، بسیار جدی است و اگر دستگاهی در این زمینه خاطی بوده است، باید پاسخگو باشد.

وی قانون‌گرایی را لازمه‌ی کار هر دستگاهی ارزیابی و یادآوری کرد: قانون تکلیف همه‌ی نهادها را روشن کرده و همه باید در انجام وظایف خود جدی باشند، صیانت از منطقه‌ی توس با دقت در حال انجام است و همه‌ی موانع در این راه برداشته خواهد شد. ما از منطقه‌ی توس حمایت خواهیم کرد و به‌دنبال حفاظت از آن نیستیم، صیانت از توس به معنای بیرون کشیدن تمام ظرفیت‌های این منطقه و جلوگیری از افزایش صدمه‌ها در آن است. قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: برنامه‌ی ما در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز خروج از شرمساری منطقه‌ی توس است، در این زمینه، افراد ضعیف و ناکارآمد باید کنار بروند و اشخاص قدرتمند و کاردان پای کار بیایند.

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۰۸:۴۱
درود خدا بر شما توس زادگاه حکیم سخن نیازمند توجه جدی مسولین است (147876)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۰:۱۲
شوربختانه قدر بزرگان و مفاخرمان را نمی دانیم، بسیاری از کشور های بی هویت برای آنان سر و دست می شکنند، برای سرقت بزرگان ما برنامه ریزی می کنند و ما در خواب گران هستیم.
هزاران افسوس.... (147899)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۲:۱۰
میگم میشه این حرفای فاز منفی رو بزارید برای بعد از مذاکرات ژنو (147950)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۴:۲۵
چه ربطی به ژنو داره
میراث فرهنگی تو مملکت به عمد تخریب میشه (148045)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۰۸
ربطش رو اونایی میفهمن که معنی سیاست رو بدونن نه کسایی که بعد از سال 88 سیاسی شدند (148192)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۳:۵۸
باید در مورد پاسارگاد - شهر بیشاپور - تنگ چوگان - غار شاپور - آتشکده اردشیر و خیلی چیزای دیگه هم شرمسار باشی آقای حجت (148032)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۱۶:۰۴
وقتی پول چاه نفت رو می ریزند در چاههای .... باید هم مقبره فردوسی بزرگ اینجور باشه (148110)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۴۲
فردوسی شرمساریم که از خاک رستم و سهرابیم شرمساریم که بوی از غیرت و جرات نبرده ایم و حرف و حرف و حرف. (148202)
ارباب حلقه ها
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۱:۰۷
چی مون خوبه که اینون خوب باشه؟

مردم اینجا دارن از لاغری کاندید نقش اسمیل تو فیلم هابیت میشن اون وقت اقا یون... (148208)
جومونگ
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۱:۱۲
اگه داستان های فردوسی(شاهنامه) رو فیلم میکردن از 100 تا جومومگ خوشگل تر میشد (148211)