به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : ۱۸۲۴۲۲

زائده ی گوشتی(منگوله پوستی) چیست و چگونه آنها را از بین ببریم؟

زائده ی گوشتی(منگوله پوستی) چیست و چگونه آنها را از بین ببریم؟
گروه سلامت: به نقل از کلینیک زیبایی رازی منگوله پوستی یک زائده نرم و آویزان پوستی است که ممکن است دارای ساقه اصلی یا پایه باشد. احتمال به وجود آمدن این زائده نرم در هر نقطه از بدن وجود دارد اما معمولاً ریسک بروز آن در نقاطی که پوست یک ناحیه روی پوست ناحیه دیگر ساییده می‌شود بیشتر خواهد بود. منگوله پوستی شیوع بسیار بالایی دارد و عمدتا پس از دوران میانسالی به وجود می‌آید و به طور برابر زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برداشتن، سوزاندن و منجمد کردن با نیتروژن مایع از جمله روش‌های موجود برای درمان زائده‌های گوشتی است.

اسکین تگ در چه نقاطی از بدن به وجود می‌آیند؟
به نقل از متخصصین کلینیک زیبایی  اسکین تگ به تومورهای خوش خیم غیر سرطانی پوست گفته می‌‌شود که دارای یک هسته حاوی رشته‌های سلولی، سلول‌های چربی، سلول‌های عصبی، تعدادی مجرا و یک پوشش یا لایه روپوست هستند. احتمال به وجود آمدن آنها در نقاط زیر بسیار زیاد است:
•     روی پلک
•    زیر بغل
•     زیر سینه
•    روی قفسه سینه
•    روی گردن
•    کشاله ران

چه عواملی در بروز اسکین تگ نقش دارند؟

 برخی از دلایل مهم بروز منگوله‌های پوستی به شرح زیر می‌باشد:
•  خطوط پوستی: معمولاً اسکین تگ در نقاطی که خطوط پوستی وجود دارد و پوست آن نواحی روی هم ساییده می‌شوند تشکیل می‌‌گردد این وضعیت می‌تواند به علت اصطکاک پوست این نواحی یا گیر افتادن جسم خارجی در خطوط پوست به وجود بیاید. همچنین احتمال به وجود آمدن آنها در نقاطی که لباس روی سطح پوست ساییده می‌‌شود وجود دارد.
•  بالا رفتن سن: احتمال تشکیل منگوله پوستی در افراد میانسال بیشتر از افراد جوان است زیرا با بالا رفتن سن و رسیدن به دوران پیری خطوط و چروک بیشتری در پوست به وجود می‌آید و زمینه را برای تشکیل اسکین تگ فراهم می‌کند.
•  چاقی و اضافه وزن: معمولاً افرادی که چاق هستند در مقایسه با افراد لاغر بیشتر مستعد اسکین تگ هستند این مسئله با افزایش تعداد خطوط پوستی به علت وجود چربی اضافی در بدن ارتباط دارد.
•  دوران بارداری: زنان باردار بیشتر از سایر افراد دچار منگوله پوستی می‌شوند اگرچه این عارضه به افزایش وزن در دوران بارداری مرتبط است افزایش تعداد منگوله‌های پوستی به تغییرات طبیعی که در سطح هورمون‌های بدن زنان باردار ایجاد می‌شود ارتباط دارد.
•  مصرف استروئید: یکی دیگر از دلایل مرتبط با تشکیل منگوله پوستی مصرف استروئید است زیرا با مصرف استروئید سطح هورمون‌های بدن تغییر پیدا می‌کند که این مسئله می‌‌تواند ریسک تشکیل اسکین تگ را افزایش دهد البته افزایش سطح کلاژن پوست نیز در تشکیل آنها موثر است.
•  ویروس اچ پی وی: برخی از تحقیقات انجام شده وجود ارتباط بین اسکین تگ و ویروس اچ پی وی را نشان داده است.
•  دیابت: شواهد و مدارک مختلفی وجود دارد که نشان می‌‌دهد افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران دچار منگوله پوستی می‌شوند البته هنوز علت بروز این مسئله به خوبی تشخیص داده نشده است اما پزشکان تصور می‌‌کنند که این مسئله به افزایش بیش از حد سطح هورمون انسولین ارتباط دارد.

 علائم و نشانه‌های زائده‌های گوشتی پوست شامل چه مواردی است؟
 معمولاً این زائده‌های گوشتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در یک نقطه مهم از بدن به وجود بیایند یا آنکه به طور مکرر توسط لباس، جواهرات یا هنگام شیو کردن بدن دچار ساییدگی شوند. برخی از افراد دارای اسکین تگ هستند اما هرگز متوجه وجود آن نمی‌شوند. در برخی موارد این زائده‌های گوشتی بدون ایجاد درد از پوست جدا شده و می‌افتند در برخی موارد نیز زائده‌های پوستی بسیار بزرگ تحت فشار زیاد می‌ترکند. ممکن است سطح زائده پوستی نرم و صاف باشد یا آنکه ظاهر نامنظمی ‌داشته باشد. این زائده‌ها معمولاً از روی سطح پوست شروع به ایجاد شدن می‌‌کنند و رنگ آنها شبیه پوست یا قهوه‌ای کمرنگ است. این زائده‌های پوستی در ابتدا کوچک و صاف هستند و شبیه یک جوش به نظر می‌رسند و برخی از آنها رشد نمی‌کنند اما برخی از آنها شروع به رشد کرده و قطر آنها بین دو میلی متر تا یک سانتی متر متغیر است و حتی قطر برخی دیگر به ۵ سانتی متر نیز می‌رسد.

 چگونه منگوله‌های گوشتی تشخیص داده می‌شوند؟

 معمولا منگوله‌های گوشتی از طریق انجام معاینه جسمانی تشخیص داده می‌شوند زیرا ظاهر آنها کاملاً مشخص و متفاوت است و برای تشخیص آنها نیازی به انجام تست‌های آزمایشگاهی یا سایر مطالعات تشخیصی نیست اما اغلب پزشک پیشنهاد می‌کند که منگوله پوستی به آزمایشگاه ارسال شود تا به لحاظ وجود سایر اختلالات و بیماری‌های پوستی که شبیه اسکین تگ هستند مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی از انواع خال‌های گوشتی خاص ، زائده‌های خوش خیم پوستی و زگیل می‌توانند گاهی اوقات شبیه اسکین تگ باشند. به ندرت سرطان پوست شبیه منگوله پوستی است.(بر گرفته از سایت دکتر جمیلی )

 چگونه می‌توان به درمان اسکین تگ پرداخت؟
 از آنجایی که معمولاً اسکین تگ یک عارضه پوستی بدون ضرر است عمدتاً به خاطر اهداف زیبایی و رفع ظاهر نامطلوب پوست برداشته می‌‌شود. منگوله پوستی بزرگ به ویژه منگوله‌هایی که در نقاط مختلف پوست که سطح تماس آنها با لباس، جواهرات یا پوست یک نقطه دیگر بیشتر است باعث بروز التهاب می‌‌شوند و به همین دلیل بهتر است اقدام به برداشتن آنها کرد. برداشتن یک اسکین تگ بزرگ از صورت یا زیر بغل می‌‌تواند به راحت شدن فرآیند شیو کردن بدن کمک کند.

 سوزاندن منگوله پوستی

 سوزاندن اسکین تگ یکی از روش‌های موجود برای برطرف کردن آن محسوب می‌شود. ممکن است شنیدن کلمه سوزاندن منگوله پوستی برای شما ترسناک باشد اما باید بدانید که یک روش بسیار موثر و ایمن است که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. پزشک اقدام به گرم کردن مواد یا دستگاه مخصوص سوزاندن اسکین تگ می‌نماید و پس از آنکه دستگاه به دمای مورد نظر رسید آن را به طور مستقیم روی سطح منگوله پوستی قرار می‌دهد که در این حالت اسکین تگ گرم شده و سلول‌های آن شروع به سوخته شدن می‌‌کنند و زمانی که سلول‌ها می‌سوزند از بین رفته و از سطح پوست جدا می‌شوند. سوزاندن منگوله پوستی یک روش نسبتاً ساده است که بیمار نیازی به دوران بهبود ندارد. در صورتی که سوزاندن اسکین تگ توسط پزشک متخصص انجام شود موضع مورد نظر بیحس می‌شود تا بیماری هیچ گونه دردی را احساس نکند.

 عوارض سوزاندن منگوله پوستی شامل چه مواردی است؟
•    تشکیل بافت اسکار:
پس از سوزاندن اسکین تگ احتمال تشکیل بافت اسکار در موضع تحت درمان وجود دارد. خاراندن و دستکاری کردن آن پس از سوزاندن می‌‌تواند باعث تشکیل بافت اسکار شود و به این ترتیب بهتر است اجازه دهید بافت اسکار به صورت خود به خود از پوست جدا شود.
•     احتمال بروز درد: هنگامی‌ که مواد مخصوص با پوست تماس پیدا می‌‌کنند و شروع به سوزاندن اسکین تگ می‌نمایند ممکن است شما دچار درد و ناراحتی شوید که سطح درد در خصوص منگوله‌های بزرگتر بیشتر است به همین دلیل پزشک قبل از سوزاندن منگوله پوستی به منظور کاهش سطح درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌‌کند.

کرایوسرجری

 پزشک در طول درمان با کرایوسرجری از نیتروژن مایع استفاده می‌‌کند و با استفاده از دستگاه مخصوص آن را روی اسکین تگ اسپری می‌‌نماید. ممکن است تا چند دقیقه دچار درد و ناراحتی شوید و اما سطح درد آنقدر نیست که نیاز به استفاده از بیحسی موضعی داشته باشید. استفاده از نیتروژن مایع باعث می‌‌شود که زائده پوستی منجمد شده و رنگ آن سفید شود. در صورتی که اندازه و قطر منگوله پوستی بسیار بزرگ باشد ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که چند بار این فرایند را تکرار کند. چند روز پس از درمان با کرایوتراپی یک لایه پوستی روی سطح موضع مورد نظر تشکیل می‌‌شود که معمولاً حدود یک تا دو هفته طول می‌‌کشد تا از روی سطح پوست برطرف گردد اما در صورتی که ضایعه پوستی در پا قرار داشته باشد طول دوران بهبود بیشتر خواهد شد. پس از مدتی سطح پوست بهبود پیدا می‌‌کند و پوست ظاهر طبیعی خواهد داشت. اما گاهی اوقات ممکن است بیمار به دو یا چند جلسه درمان نیاز داشته باشد تا مشکل او به طور کامل برطرف گردد.

 عوارض جانبی کرایوتراپی اسکین تگ شامل چه مواردی است؟ 
•    کرایوتراپی روشی است که شما می‌توانید به راحتی آن را تحمل کنید اما در صورتی که پزشک به این نتیجه برسد که به فریز کردن عمیق بافت نیاز دارید ممکن است دچار درد و ناراحتی شوید البته معمولاً فریز کردن زگیل یا منگوله پوستی باعث بروز درد و ناراحتی نخواهد شد اما در صورتی که دچار درد و ناراحتی شدید می‌توانید تا ۲۴ ساعت پس از درمان از قرص مسکن از قبیل پاراستامول استفاده کنید.
•     ممکن است پس از درمان در موضع مورد نظر دچار تورم و قرمزی پوست شوید که این وضعیت حدود دو تا سه روز پس از درمان از بین خواهد رفت. ممکن است تا مدت کوتاهی پس از درمان موضع مورد نظر ترشحات آبکی داشته باشد.
•     گاهی اوقات احتمال تشکیل تاول نیز وجود دارد که این مسئله با تشکیل لایه خشک روی سطح زخم از بین می‌‌رود. برخی از بیماران در پاسخ به فریز کردن پوست به سرعت دچار تاول پوستی خواهند شد.
•     در برخی موارد نادر ممکن است بیمار دچار عفونت شود و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.
•     برخی از بیماران پس از درمان دچار بافت اسکار، تغییر در رنگ دانه‌های پوستی و بیحسی در مورد تحت درمان می‌شود اما این عوارض جانبی نادر هستند و معمولاً با گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند.

برداشتن اسکین تگ

 برداشتن منگوله پوستی یکی دیگر از روش‌های موجود برای درمان این عارضه است. در این روش پزشک به کمک چاقوی جراحی که یک ابزار کوچک و نوک تیز است به برداشتن اسکین تگ می‌پردازد. علاوه بر سایر روش‌های موجود برای درمان منگوله پوستی، برداشتن آن با چاقوی جراحی یک روش درمانی بسیار سریع است که بیمار نیاز به استراحت کردن ندارد.

 عوارض جانبی برداشتن اسکین تگ شامل چه مواردی است؟
 برداشتن منگوله پوستی با چاقوی جراحی باعث تشکیل بافت اسکار می‌شود. بزرگترین ریسکی که پس از جراحی وجود دارد این است که احتمال بروز عفونت مطرح است و به همین دلیل باید بیمار به خوبی از دستورات پزشک پیروی کند تا زخم او بهبود یابد این امر بدین معنا است که باید آن را تمی‌ز و مرطوب نگه دارد و روی آن را با باند مخصوص پانسمان بپوشاند.

 چگونه می‌توان از بروز اسکین تگ جلوگیری کرد؟
 در بخش زیر به برخی از نکات مهم که به شما برای جلوگیری از تشکیل منگوله پوستی کمک می‌‌کند اشاره خواهیم کرد.

 سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید
 افرادی که سبک زندگی سالمی ندارند و مقدار زیادی مواد خوراکی شیرین و چربی‌های اشباع شده مصرف می‌کنند دچار اسکین تگ خواهند شد که این زائده پوستی می‌تواند علامت هشدار برای وجود مشکلات مختلف باشد. تحقیقات نشان داده است که وجود منگوله پوستی می‌تواند علامت هشدار برای مرحله پیش از دیابت باشد که در این حالت باید اقدامات مهمی را در خصوص کاهش وزن و انتخاب سبک زندگی سالم برداشت. برای آنکه بتوانید به خوبی نحوه جلوگیری از تشکیل اسکین تگ را درک کنید باید بتوانید علت بروز آن را کشف نماید. به طور کلی منگوله پوستی در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند، افرادی که دارای خطوط پوستی بیشتری هستند و افرادی که زیاد عرق می‌کنند و سطح تماس پوستی در آنها بالا است بیشتر از دیگران دچار اسکین تگ خواهند شد و این موارد در بروز اسکین تگ نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به منظور جلوگیری از تشکیل این زائده‌های پوستی باید سطح فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید و در رژیم غذایی خود تغییراتی را به وجود بیاورید. کاهش وزن اضافی بدن به شما برای تعریق کمتر و کاهش تعداد خطوط بدن کمک خواهد کرد اما باید احتیاط کنید که از حذف کردن مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی خود اجتناب کنید و اطمینان حاصل کنید که برنامه کاهش وزن شما کاملاً سالم و ایمن است. پیشگیری از تشکیل اسکین تگ با تغییر سبک زندگی و پیروی از عادات غذایی سالم همراه است. به خاطر داشته باشید که کاهش وزن به معنای کاهش سطح تغییرات هورمونی است. علاوه بر تغییر در رژیم غذایی باید تمرینات ورزشی مخصوص افزایش حجم عضلات بدن را نیز انجام دهید زیرا این کار به کاهش شل شدگی پوست و آویزان شدن آن کمک خواهد کرد.

 از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید
 پوشیدن لباس تنگ باعث می‌‌شود که سطح پوست بدن به طور مداوم با الیاف لباس تماس داشته باشد که این امر از تنفس راحت پوست جلوگیری می‌کند. معمولاً دنیای مد نوع لباس پوشیدن ما را تحت تاثیر قرار داده است و اگر شما قصد دارید از تشکیل زائده پوستی جلوگیری کنید باید از پوشیدن لباس تنگ اجتناب نمایید. به عنوان مثال استفاده دائمی از گردنبند می‌‌تواند باعث تشکیل اسکین تگ روی گردن شود. پوشیدن لباس راحت و آزاد می‌‌تواند به تنفس بهتر پوست کمک کند و تاثیر چندانی بر ظاهر و تیپ شما نخواهد داشت، به علاوه سطح تعریق پوست شما کاهش پیدا می‌کند و ریسک تشکیل زائده پوستی کمتر خواهد شد. بهتر است از لباس تنگ و جواهرات برای مناسبت‌های خاص استفاده کنید و از استفاده بلند مدت از آنها اجتناب نمایید. تغییر سبک زندگی و عادات رفتاری و داشتن اعتدال در همه امور می‌‌تواند به شما برای جلوگیری از تشکیل منگوله پوستی کمک کند.

 از پودر بچه برای کاهش میزان ساییدگی پوست استفاده کنید
 همان گونه که قبلاً نیز خاطرنشان کردیم معمولاً منگوله پوستی در برخی از نقاط بدن از قبیل گردن، کشاله ران، پاها، زیر سینه و زیر بغل به وجود می‌‌آید. استفاده از پودر بچه می‌‌تواند به خشک نگه داشتن این نواحی کمک کند و به این ترتیب از میزان ساییدگی پوست و التهاب آن کاسته خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید که باید از استفاده از پودر معطر خودداری کنید زیرا باعث بروز التهاب بیشتر خواهد شد. اگرچه همواره کسب اطلاعات لازم در خصوص جلوگیری از تشکیل اسکین تگ بهتر از درمان یا برداشتن آن است، عوامل و فاکتورهای متعددی وجود دارد که شما قادر به کنترل آنها نیستید. به طور کلی نمی‌توان از بروز تغییرات هورمونی جلوگیری کرد و این مسئله در مادران باردار اجتناب ناپذیر است. به علاوه پیروی کردن از دستورالعمل‌های مربوط به نحوه جلوگیری از تشکیل منگوله پوستی می‌تواند به شما برای داشتن ظاهر و احساس بهتر کمک کند.

 سوالات متداول درباره منگوله پوستی
 آیا دارویی برای درمان اسکین تگ وجود دارد؟
 داروها هیچ نقشی در درمان اسکین تگ ایفا نخواهند کرد.

 آیا منگوله پوستی یک عارضه خطرناک است؟
 پاسخ این سوال منفی است و اسکین تگ هیچ گونه خطری ندارد. اسکین تگ جزء زائده‌های خوش خیم محسوب می‌شوند که شیوع بالایی دارند. اکثر افرادی که منگوله پوستی دارند به دلایل زیبایی اقدام به برداشتن آن خواهند کرد اما به لحاظ پزشکی هیچ گونه ضرورتی در خصوص برداشتن آنها وجود ندارد همچنین دلیلی مبنی بر برداشتن هر چه سریعتر آنها مطرح نشده است و شما می‌توانید هر موقعی که می‌خواهید برای برداشتن آنها به پزشک مراجعه کنید. اما به خاطر داشته باشید که برخی از بیماری‌ها که شبیه اسکین تگ هستند اغلب خطرناک می‌باشند. در صورتی که رشد منگوله پوستی زیاد است و به سرعت اندازه آن افزایش پیدا می‌کند و دارای لبه‌های نامتقارن است یا آنکه رنگ آن در حال تغییر کردن است بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا وجود بیماری‌های جدی از قبیل سرطان پوست زودتر تشخیص داده شود.

 آیا اسکین تگ باعث خارش پوست می‌شود؟ آیا اسکین تگ به پوست آسیب می‌رساند؟
 معمولاً اسکین تگ باعث احساس درد نمی‌شود اما در مواردی که تحت فشار یا ساییدگی بسیار زیادی قرار بگیرد می‌تواند باعث بروز خارش یا التهاب خفیف شود. اسکین تگ می‌‌تواند در هنگام بهبود پس از درمان باعث بروز خارش پوست شود. اگر شما به تازگی اقدام به برداشتن زائده پوستی خود کرده‌اید یا آنکه منگوله پوستی شما دچار خراش شده است پوست باقی مانده می‌تواند منجر به بروز خارش خفیف شود.

 آیا احتمال بزرگ شدن منگوله پوستی وجود دارد؟
 معمولاً اسکین تگ تا یک اندازه مشخص رشد می‌کند و سپس رشد آن متوقف می‌شود. در صورتی که منگوله پوستی شما همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد یا شکل و رنگ آن در حال تغییر کردن است بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا وجود بیماری‌های حاد تشخیص داده شود و در صورت لزوم فورا تحت درمان قرار بگیرید.

 آیا اسکین تگ روی سطح پوست پخش می‌شود؟ آیا این عارضه مسری است؟
 منگوله پوستی یک اختلال مسری نیست و روی سطح پوست نیز پخش نمی‌‌شود. پزشکان عقیده دارند که احتمال تشکیل چندین اسکین تگ در یک نقطه از بدن وجود دارد به عنوان مثال ممکن است روی پلک یا زیر سینه شما به طور همزمان چندین منگوله پوستی به وجود بیاید البته به خاطر داشته باشید که وجود یک اسکین تگ باعث تشکیل دو یا چند منگوله دیگر در آن قسمت نخواهد شد.

 آیا این احتمال وجود دارد که اسکین تگ به طور خود به خود از بین برود؟
 معمولاً اسکین تگ به طور خود به خود از بین نخواهد رفت اما احتمال این مسئله نیز دور از ذهن نیست. گاهی اوقات حرکات یا ساییدگی مکرر باعث می‌شود که اسکین تگ دچار چرخش شود و زمانی که این وضعیت پیش بیاید سطح جریان خون در این ناحیه کاهش پیدا خواهد کرد و اسکین تگ شروع به افتادن می‌کند. منگوله پوستی که در دوران بارداری به وجود می‌آید به بروز تغییرات هورمونی طبیعی بدن ارتباط دارد و پس از زایمان سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی برمی‌‌گردد و منگوله پوستی ایجاد شده نیز از بین خواهد رفت.

 آیا امکان رشد مجدد اسکین تگ پس از درمان وجود دارد؟
 متاسفانه زمانی که یک اسکین تگ از روی سطح پوست برداشته می‌‌شود همواره احتمال بازگشت مجدد آن وجود دارد اگرچه این وضعیت شیوع چندانی ندارد احتمال بروز آن همیشه مطرح است. اکنون این سوال پیش می‌آید که چگونه باید به رفع منگوله پوستی پرداخت که دوباره روی پوست روش نکند؟ روش‌های درمانی متعددی برای رفع منگوله پوستی وجود ندارد اگرچه برخی از این روش‌های درمانی بهتر از سایر روش‌ها هستند هیچ یک از آنها به طور صد درصد از رشد مجدد اسکین تگ جلوگیری نخواهد کرد. تنها روشی که تقریباً به طور صد در صد باعث رفع اسکین تگ می‌شود این است که پزشک اسکین تگ را از ریشه قطع کند. متاسفانه همیشه احتمال رشد مجدد اسکین تگ پس از برداشتن آن وجود دارد اگر چه این عارضه خیلی شایع نیست همواره احتمال بروز آن مطرح است.