کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شروط وزارت نیرو برای فعالان بیت‌کوین

ایسنا , 25 تير 1398 ساعت 13:41

گروه اقتصادی: پرونده استخراج ارز دیجیتال و بیت‌کوین هم‌چنان در هیأت دولت باز بوده و قرار است قانونی یا غیرقانونی بودن آن تعیین و در صورت قانونی بودن، ساز و کار استخراج ارز مجازی در کشور مشخص شود و در این راستا چنانچه قانون استخراج ارز مجازی در ایران شفاف شود، وزارت نیرو باید شرایط را برای این منظور فراهم کند و وظایفی را هم برعهده دارد.


استخراج ارز مجازی حدود دو ماه است که با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف برق به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است؛ به طوری که می‌توان از برخی گفته‌های مسئولان بخش قابل توجهی از افزایش مصرف برق در کشور را بر گردن فعالان این حوزه انداخت.موضوعی که استخراج کنندگان ارز مجازی آن را رد کرده و ادعا می‌کنند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند. آن‌ها همچنان از شفاف نبودن قانون گلایه دارند و می‌گویند در حالی که برخی افراد مانند دبیر شورای عالی فضای مجازی استخراج ارز مجازی را قانونی می‌دانند، برخی دیگر آن را غیرقانونی دانسته و حتی وزارت نیرو اقدام به جمع آوری مزارع ارز مجازی کرده است.

تعرفه بیت کوین‌ها در حال بررسی
در این راستا در حالی که بانک مرکزی در آخرین اظهار نظر خود درباره رمزارز‌ها اعلام کرد فعالیت در این بخش غیرمجاز است و با متعاملان آن برخورد می‌شود. طبق اعلام بانک مرکزی انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است، مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق- به ایسنا گفت: هنوز تعرفه استخراج ارز مجازی مشخص نشده است. این موضوع در حال رسیدگی بوده و به زودی تعرفه آن‌ها مشخص می‌شود. تا زمانی هم که تعرفه مشخص شود، در انحصار بانک مرکزی است. البته تعرفه آن در کمیته اقتصادی هیأت دولت که هم بانک مرکزی و هم وزارت نیرو عضو آن هستند، در حال بررسی است و هنوز هیچ چیز به صورت رسمی ابلاغ و جلسات هم هنوز تمام نشده است. هر خبری هم منتشر می‌شود گمانه‌زنی است.بر اساس اعلام وزارت نیرو، وی همچنین در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد: موضوع بیت‌کوین‌ها به‌زودی در هیئت دولت مطرح و مقررات آن تعیین تکلیف خواهد شد. وزارت نیرو مسئولیت تأمین پایدار برق کشور را بر عهده دارد و اگر مراجع ذی‌صلاح، استخراج ارز دیجیتال را به صورت رسمی تأیید کنند، باید چند اقدام در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

وظایف و شرایط وزارت نیرو
سخنگوی صنعت برق افزود: در ابتدا باید شرایط شبکه را برای میزان مصرف این واحد‌ها مهیا کنیم، اگر مزرعه‌ای قصد تولید بین‌کوین دارد، باید شبکه‌های بالادستی و زیرساخت‌های آن را نیز به طور کامل فراهم کنیم تا برق پایداری داشته باشیم.وی با تاکید بر این‌که تجهیزات مورد استفاده در این بخش باید استاندارد‌های لازم را داشته باشند، گفت: تمامی صنعت برق در تلاش است تا پیک تابستان را خوبی سپری کنیم و مردم از رفاه نسبی برخوردار باشند، بنابراین این دسته از مصرف کنندگان اگر جزو مشترکان رسمی صنعت برق شدند، باید مانند سایر صنایع مصرف برق خود را در ساعت اوج پیک کنترل و مدیریت کنند. همانگونه که صنایع با امضای تفاهم‌نامه‌های مدیریت مصرف میزان استفاده برق خود را در ساعت پیک کاهش داده و یا مشترکان بخش کشاورزی در چهار ساعت اوج مصرف چاه‌های کشاورزی خود را خاموش می‌کنند، این واحد‌ها نیز باید در زمان اوج مصرف میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، بر اساس آماری که تا کنون مسئولان وزارت نیرو ارائه کرده‌اند، مصرف برق مراکز تولید بیت‌کوین در کشور حدود ۵۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود. به منظور احداث هر نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز است بنابراین برای تأمین ۵۰۰ مگاوات برق این مراکز بایستی حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.پتولید هر بیت‌کوین معادل مصرف برق ۲۴ سال یک مشترک خانگی در تهران است، بخش عمده‌ای از دستگاه‌های مورد استفاده این حوزه در ایران بازدهی کمی دارند و هر چه زمان سپری می‌شود مصرف برق آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.


کد مطلب: 182785

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/182785/شروط-وزارت-نیرو-فعالان-بیت-کوین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir