به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۸۲۹۴۲

فرمانده سنتکام: ایران در حال ارزیابی توان ماست

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ارشد ارتش آمریکا
ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ارشد ارتش آمریکا
گروه بین‌الملل: در پی افزایش تنش میان ایران و ایالات متحده، فرمانده ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه به منطقه خلیج فارس سفر کرد.
شبکه خبری سی بی اس گزارش داد، ژنرال کنث فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام توقفی در کشور عمان داشت و در واکنش به توقیف یک نفتکش گفت، روشن است ما آن را خیلی جدی می‌گیریم. او با بیان این که تصمیم آمریکا برای اعزام نیرو به منطقه در جهت بازدارنگی ایران بوده گفت، ما الان در دوره زمانی هستیم که ایرانی‌ها در حال محاسبه مجدد و به نوعی ارزیابی ما هستند.

در همین حال، بعد از تلاش‌های برخی اعضای جمهوریخواه سنای آمریکا، گروهی شامل پنجاه عضو مجلس نمایندگان نیز در نامه‌ای به پرزیدنت ترامپ از او خواستند با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی، تمامی معافیت‌های ایران مرتبط با برنامه هسته‌ای در قالب برجام را لغو کند. این نامه که با تلاش «لیز چینی» چهره ارشد جمهوریخواه در مجلس نمایندگان توسط دهها نماینده دیگر امضا شده، از تلاش پرزیدنت ترامپ برای آنچه «مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی» نامیده شد، تقدیر کرد و از او خواست که آخرین باقی‌ماند‌ه‌های توافق هسته‌ای شکست‌خورده برجام را یکبار برای همیشه از بین ببرد. دولت باراک اوباما بعد از توافق برجام، به ایران معافیت‌هایی در بخشی از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی داد که دولت ترامپ هم در سه سال گذشته آن را تایید کرد. این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد. نامه اعضای مجلس نمایندگان در حالی امضا شده که پیشتر اعضای سنا هم خواسته مشابهی از پرزیدنت ترامپ داشتند. تام کاتن، مارکو روبیو، و تد کروز، سه سناتور جمهوریخواه، در نامه‌ای به پرزیدنت دونالد ترامپ درخواست کردند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های انبار غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، ایالات متحده واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در قالب برجام را لغو کند.

از سوی دیگر، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران می‌گوید با این که جمهوری اسلامی همه تلاش های ایالات متحده برای یافتن راه حل دیپلماتیک را رد کرده، آمریکا عجله ای ندارد. برایان هوک گفت: ما همه اقدامات برای حل اختلافاتمان با ایران را در قالب دیپلماتیک انجام داده ایم اما ایران اقدامات دیپلماتیک ما را به دَفَعات رد کرده است. پرزیدنت ترامپ و وزیر خارجه پمپئو بیش از یکسال است که آشکارا گفته اند که برای انجام مذاکره آمادگی دارند. اما ایران تلاش‌های شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و دیگران را رد کرده است. دیدگاه پرزیدنت ترامپ این است که زمان زیادی در اختیار داریم. ما از سیاست خارجه مان در قبال ایران راضی هستیم زیرا نتیجه داده است. سیاست خارجه موفقی را در محروم کردن رژیم از در آمدی که اصولا برای برهم زدن خاورمیانه استفاده می کند، به کار گرفته ایم. همچنین اعمال آن پیش شرطی است برای متقاعد کردن آنها به نشستن پای میز مذاکره. ما از عملکردمان در این زمینه راضی هستیم.
وی افزود: سیاست ما عدم غنی سازی توسط دولتی است که رتبه نخست حامی تروریسم در جهان را دارد. در سطح جهان کشورهایی که از توان اتمی شان برای تولید برق استفاده می کنند؛ نیمی از آنها غنی‌سازی را خودشان انجام نمی دهند. ایران نیازی به غنی‌سازی برای تولید برق ندارد. هوک مدعی شد: آنها رتبه یکم حمایت از تروریسم را در جهان دارند. وقتی که چنین کشوری خواستار غنی‌سازی در چارچوب برنامه اتمی است باور داریم که مجوز دادن به غنی‌سازی سیاست درستی نیست. آنها به مدت ده سال اینکار را کردند تا دولت اوباما ممنوعیت غنی سازی اعمال شده از سوی سازمان ملل را برداشت و به آنها مجوز غنی سازی داد.
کمک اروپا به ایران با اینستکس
به گفته هوک، هیچ شرکتی تقاضای حضور در اینستکس را نکرده است. هیچ شرکتی نمی‌خواهد تحریمهای آمریکا را دور بزند؛ زیرا بازار آمریکا را نسبت به ایران ترجیح می دهند. مثلا میزان تعاملات بازرگانی اتحادیه اروپا با قزاقستان در مقایسه با ایران بسیار بیشتر است. شرکتها از ادامه حضورشان در آمریکا راضی‌اند. زیرا امن‌تر است. با حضور در ایران نمی‌دانند که کار بازرگانی می‌کنند یا اقدام تروریستی را تامین مالی می‌کنند! اگر اینستکس در چارچوب معافیت‌های تعاملات انساندوستانه ما کار کند، ایرادی ندارد اما همه می‌دانند که ما تعاملات قابل تحریم را تحریم خواهیم کرد. وی همچنین اظهار داشت: تعدادی از کشورها از آمریکا درخواست کرده‌اند که در امنیت گسترده دریانوردی با هدف مقابله با تهدیدات کشتی رانی در آبهای آزاد مشارکت کند. ما تمایل نشان دادیم. ما معتقدیم که این اقدام باید تلاشی بین‌المللی باشد. تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان از آبراه‌های مهم جهانند. بویژه برای مصرف کنندگان انرژی در آسیا و اروپا. ما حاضریم در این تلاش بین‌المللی شرکت کرده و کمک کنیم.
برچسب ها: فرمانده سنتکام