به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۱۸۳۲۵
مخالفت با انتقال آب رودخانه کارون به مناطق مرکزی ایران؛

تصاوير زنجیره انسانی برای حفاظت از کارون

گروه جامعه:​ شماری از دوستداران محیط زیست با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند.
چهارشنبه 24 مهر ماه، برای دوستداران محیط زیست در خوزستان زمانی بود که در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دهند و اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.



در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و... شرکت کرده بودند.



یکی از حاضرین در این زنجیره انسانی با بیان وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به یک متر رسیده است خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.وی ریشه بسیاری از بیماریهای گسترش یافته در خوزستان را کم آبی کارون دانست.



شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.



"فاطمه" از حاضران در این زنجیره انسانی دلیل حضور خود را کم آبی بیش از پیش بزرگترین رودخانه کشور عنوان کرد و گفت: تمام دلخوشی خوزستانی ها به همین کارون است. کارون و سایر رودخانه های استان یکی پس از دیگری به بهانه مدیریت آب خشک می شوند و هیچ اقدامی برای حل این مشکل صورت نمی گیرد.



سیامک منصوری دیگر شرکت کننده در زنجیره انسانی حفاظت از کارون نیز گفت: تا الان قسمت اعظم کشاورزی استان خوزستان به دلیل کم آبی نابود شده است. قصد دارند همین آب باقی را هم خوزستان خارج کنند تا از این استان یک بیابان باقی بماند.



وي افزود:​ ما آب سالم برای خوردن نداریم سال ها پیش صحبت از طرح آبرسانی غدیر شد ولی تنها اسم آن برای ما باقی مانده است.


"ابتسام" هم که از خرمشهر برای حضور در زنجیره انسانی به اهواز آمده می گوید: ما سال هاست آب شور می نوشیم و هیچ مسئولی پیگیری نکرده است. علی رغم فرمایشات رهبر معظم انقلاب که سفارش ویژه ای برای پیگیری مشکلات خرمشهر کرده بودند اما این شهر از آب شرب مناسب بی بهره است.
مرجع : پایگاه خبری بروال

تورانما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۸:۲۸
خوزستان به دلیل اینکه از دولتهای گذشته تاکنون وزیرنداشته همواره مورد بی مهری قرار میگیره خوزستان اب برای خوردن ندارد انوقت برای قشنگی سی وسه پل اب کارون رو منتقل میکنند اونها 4تا 5 وزیر توکابینه دارند پارتیشون زیاده.خوزستان هم خدایی داره (148577)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۲:۵۳
درسته (148669)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۰۰:۲۸
بابا جون همه ما ايراني هستيم مگه اصفهاني خوزستاني مطرحه اين وسط من خودم اصفهانيم ولي وقتي اين مطالبو در مورد كارون يا در ياچه اروميه يا هر جاي ديگ رو ميخونم قلبم به درد مياد اشك تو چشمم جمع ميشه خدا كنه استان خوزستان كه اين همه خدا توش نعمت گذاشته ازين وضيعت در بياد خدا كنه همه خوزستانيا تو رفاه و اسايش باشن كه اسايش اونا اسايش ماست (148688)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۱۶
این حرف ها چیه می زنین، مگه جا با جای ایران فرق می کنه... این حرف ها فقط باعث می شه مشکلات بیش تر بشه. (148814)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۴۴
هشت سال خون جوان های خوزستان ایم مملکت رو سرپا نگه داشت و بعد از اون هم نفت و گازش.اما ای دریغ از کمی توجه به این استان (148828)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۰۷:۲۷
اگر یک نگاهی به آمار شهدا بندازی میبینی بیشترین شهدا اصفهانی اند (149132)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۵۱
چرا عکساتون همه از پشت افراده یا از فاصله دوره؟؟؟؟ (148852)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۷:۰۲
خدایی من میخوام بدونم این افرادی که منفی دادن به این نظر به چیش منفی دادن؟!!! مگه بجز این هست؟
و البته بی عرضه گی نمایندگان خوزستان (148901)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۲:۲۲
اگه کشور ایالتی بشه هر استان براساس توان اقتصادیش می تونه با استان های دیگه مبادلات داشته باشه (149044)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۸:۳۲
درود به شرف وغیرتتون.به هموطنهایی مثل شما افتخارمیکنم.کاش من هم آنجابودم وعضوی از این زنجیره انسانی. (148579)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۰۱:۲۹
هموطنانی که منفی دادن حداقل دلیلش و هم می نوشتند (148700)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۰۹:۱۱
دلیلش اینه که ایران ماله تمام ایرانی هاست مگه وقتی آب راینده رود را به بقیه ایران عزیز دادند کسی حرفی زد ؟ یا وقت آب استانهای غربی را به قم کشیدند آن بنده های خدا چیزی گفتند ؟
آب مایه حیاته ماله من وشم نیست ماله همه است (148713)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۰۰:۵۵
ما خوزستانیها هم حرفی نداریم ولی ابتدا به زمینهای تشنه خودمان در 5 کیلومتری کارون آب برسانند سپس به دیگر نقاط وظنمان ایران انتقال دهند. (149113)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۹:۳۷
من خوزستانی نیستم ولی خداییش دل مردم خوزستانو نشکنین . چرا به فکر جنوبیا نیستین فقط شما و مرکز ایران ایرانن

مردم جنوب کرمان بوشهر خوزستان و هرمزگان مال جای دیگه ان بگین ما هم بدونیم (148615)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۹:۵۳
ایا واقعا انصافه خوزستان بامخازن زیرزمینی نفت وگاز تمام هزینه اداره مملکت رو تامین میکنه وخودش از این بابت سهمی برای توسعه شهرها ومرکز استان دریافت نمیکنه حالا ابهای جاری خدادادیش روهم میخوان دخل وتصرف کنن ایا دولت محترم تدبیر وامید اجازه این ظلم وحق خوری رو میده (148621)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۱:۴۲
چقد زورتون گرفته از مردم اصفهان

اولا که آب به اصفهان نمیرسه و میبرندش یزد

در ثانی از خدامونه اب نیاد اینجا بجاش اصفهان هم یه دست اصفهانی باشن. . . . (148657)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۲:۱۶
ایشالا اصفهانتون یدست اصفهانی بشه اما ااخل شهر های دیگه هم اصفهانی نباشه!اینو گفتم نه از ته دلم بلکه برای این که بدونی جوابت هست.توی این دنیا نمیشه جلوی مهاجرت رو گرفت.به خصوص وقتی که تمام امکانات کشور توی چند تا شهر خلاصه بشن. . . . (148784)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۲:۱۹
کاش اطلاع رسانی کافی می شد که ما هم شرکت می کردیم (148662)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۳:۳۸
شماهايي که منفي دادين!! اصلا" کامنت ها رو خوندين!؟ اميدوارم به همون سختي ها و مشقاتي که خوزستان و خوزستاني در جنگ و بعد از جنگ کشيدن، گرفتار بشين و هواي آلوده و گرد وغبار از زندگي سيرتون بکنه تا بفهميد که خوزستان و خوزستاني چه کشيدن و ميکشن! اميدوارم نه به بدتر از اين که فقط به همون اندازه خوزستان، گرفتار بشيد. (148678)
شادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۷:۳۷
یادمون باشه:1-اصفهانیهابیشترین کشته را در جنگ دادند2-اصفهانیها بالاترین مالیات را میدهند3-انتقال آب به مرکزایران است نه فقط زاینده رود (148915)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۳:۴۸
اونایی که منفی دادن ،دیگه آخرشن. (148681)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۳:۵۲
نمایندگان خوزستان! لطفا صدای مردم بشنوید. (148682)
عزت رعيتي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۰۰:۲۵
کارون را خراب نکنيد اب را گل نکنيد سخت نگيريد (148687)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۰۰:۳۱
بهار نیوز مگه وظیفه شما خبررسانی نیست ؟ پس چرا همچین گرد همایی مهمی رو از چند روز قبل منتشر نکردی که ما هم میرفتیم؟؟؟ (148689)
نگار
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۰۱:۳۶
مرگ کارون =مرگ مردم خوزستان (148702)
ارام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۱:۳۲
نكار جان از نظر مسولين مردم خوزستان سالهاست كه مرده اند .اكه ما خوزستاني ها را زنده ميدانستند كمي به أوضاع و احوال شهرها و مردم خوزستان رسيدكي ميكردند نه اينكه فقط به مركز نشينان برسند (148754)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۲:۵۹
دو چیز مهم در رابطه با حفاظت از کارون در مقابل انتقال آب هست یکی اینکه چهار محال بختیاری اداره آب نداره و تحت نظر اصفهانه و دیگه اینکه دز هم یکی از تامین کنندگان آب کارونه که دارن از بالا می بندنش به عنوان مثال در حال حاضر برای کاهش نمک ناشی از سد گتوند دارن آب پشت سد دز رو با سرعت بیشتری در کارون تخلیه می کنن. (148802)
روژان از کردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۹:۲۵
همه جای ایران سرای من است ، مگرمیشود ما غم کارون و دریاچه ارومیه و تالاب انزلی را نخوریم ؟ ولی چه کنیم که درهمه جای این کهن بوم وبر محیط زیست دارد پرپر میشود و مسئولین در بند ایوان خانه هستند (148957)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۲:۱۵
لب کارون ...چه گل بارووووووووووووون...احسنت (149042)