به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۸۳۳۶۲

همه اموال یك شرکت نفتی چین در آمریكا به خاطر خرید نفت از ایران مسدود شد

گروه اقتصادی: ایالات متحده آمریکا یک شرکت نفتی چین را به دلیل معامله نفتی با ایران تحریم کرد و وزیر امور خارجه آمریکا تحریم این شرکت نفتی را نشانه قاطعیت آمریکا در اجرای سیاست تحریم حداکثری ایران دانسته و افزود: همه دارایی‌های شرکت نفتی "ژوهی ژن‌رانگ" در آمریکا مسدود خواهد شد و یومین لی، رئیس اجرایی این شرکت نیز حق سفر به آمریکا را نخواهد داشت
همه اموال یك شرکت نفتی چین در آمریكا به خاطر خرید نفت از ایران مسدود شد
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از واشنگتن به اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحریم شرکت نفتی چینی "ژوهی ژن‌رانگ" پرداخته است. روز دوشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) وزارت خزانه‌داری آمریکا در چارچوب اجرای سیاست تحریم حداکثری ایران، اقدام به تحریم این شرکت نفتی چینی نموده بود. مایک پمپئو پس از انتشار این خبر، اعلام کرده است که علت تحریم این شرکت نفتی، ادامه واردات نفت از ایران به‌رغم تحریم‌های نفتی این کشور از سوی آمریکا بوده است. مایک پمپئو در سخنرانی خود در فلوریدا خبر تحریم این شرکت نفتی چینی را رسانه‌ای کرده و گفته بود که آمریکا بارها اعلام کرده که هرگونه نقض تحریم‌های ایران مشمول مجازات خواهد بود. او تحریم این شرکت نفتی را نشانه قاطعیت آمریکا در اجرای سیاست تحریم‌های ایران معرفی کرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش به افزایش تنش بین ایران و کشورهای غربی از یک سو و به جنگ تجاری بین آمریکا و چین از سوی دیگر اشاره کرده است. پمپئو گفته است که شرکت چینی یاد شده آگاهانه اقدام به خرید نفت از ایران به‌رغم تحریم‌های پیش‌بینی شده نموده است. آمریکا روز دوم ماه مه، به معافیت شش‌ماهه خرید نفت از ایران پایان داده بود و چین و هفت کشور دیگر را از ادامه معاملات نفتی با ایران منع کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که همه دارایی‌های شرکت نفتی "ژوهی ژن‌رانگ" در آمریکا مسدود خواهد شد و یومین لی، رئیس اجرایی این شرکت نیز حق سفر به آمریکا را نخواهد داشت. پمپئو گفت: «این اقدام امروز ما هشدار به همه آن شرکت‌هایی است که بخواهند تحریم‌ها را نقض کنند.» سفارت چین در واشنگتن هنوز درباره تحریم شرکت نفتی یاد شده اعلام موضع نکرده است. چین بارها از سیاست‌های تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است. چین از آمریکا خواستار تصحیح فوری سیاست تحریم‌ها شده و از آن کشور خواسته است به حقوق قانونی و منافع کشورهای دیگر احترام بگذارد.

لازم به یادآوری است که شرکت چینی "ژوهی ژن‌رانگ" در سال ۲۰۱۲ نیز در سایه تحریم‌های نفتی ایران از سوی دولت اوباما تحریم شده بود. شرکت نفتی "ژوهی ژن‌رانگ" از منظر مالی عمدتا مستقل از سامانه مالی کشور چین عمل می‌کند و از این رو، تاثیرات مالی تحریم این شرکت از سوی آمریکا از سوی کارشناسان محدود ارزیابی می‌شود.