به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۸۳۴۶۶

موفقیت چیست؟ چگونه موفق شویم؟

موفقیت چیست؟ چگونه موفق شویم؟
گروه جامعه: نمی‌دانم توجه کرده‌اید یا نه؟ ما ایرانی‌ها همیشه دنبال این هستیم که ره صدساله را یک‌شبه برویم. همه هم از پیشکسوتمان گرفته تا بچه‌های مدرسه‌ای کارشناس مسائل روز و بازار. مثلاً همین راننده‌های محترم تاکسی. از وقت سوار شدن تا هنگام پیاده شدن چنان اهداف موفقیت شما را موشکافانه تحلیل می‌کنند و چنان پلن کسب‌وکاری برایتان رسم می‌کنند که من به‌عنوان یک غریبه فکر می‌کنم طرف استیو جابز بوده و از کارش خسته شده، استعفا داده و حالا راننده تاکسی است. البته بی‌احترامی به رانندگان عزیز نباشد، هر کدام از ما همینیم. مثلاً! من خودم چند تا از دوستانم را نصیحت کردم که راه موفقیت شما چنین است و چنان است. فکر کنم تا الآن آینده‌شان تباه شده باشد.

موفقیت چیست؟
وقتی که ما درباره یک فرد موفق صحبت می‌کنیم، معمولاً فردی در خاطرمان می‌آید که میلیاردها تومان پول در حساب بانکی خود دارد؛ یا رئیس‌جمهور است یا دست‌کم یک نویسنده مشهور که چندین کتاب پرفروش نوشته است. مثلاً اگر بپرسند یک فرد موفق نام ببرید نصف آن‌ها می‌گویند بیل گیتس، بقیه می‌گویند استیو جابز. در صورتی که شاید یک سبزی‌فروش که در کارش بهتر از بقیه عمل می‌کند و فروش خوبی دارد هم جزو آدم‌های موفق باشد. چرا؟ چون به چیزی که می‌خواسته رسیده است.

 بنابراین، تعریف موفقیت، نسبی است؛ یعنی موفقیت برای هر کس معنی و مفهوم خاصی دارد. یکی موفقیت را در این می‌داند که بالاترین جایگاه را در یک شرکت بزرگ مثل مایکروسافت به دست آورد! فرد دیگری دوست دارد مالک همان شرکت باشد و تمام سهام آن شرکت را مال خود کند و دیگری موفقیت را در این می‌بیند که بتواند کارهای عقب‌مانده‌اش را تا آخر هفته تمام کند.
اما در مجموع موفقیت را می‌توان به‌صورت زیر تعریف کرد:

«موفقیت، رسیدن به چیزهایی است که دوست دارید و برای آن تلاش می‌کنید.»

انسان‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟
همیشه باهوش‌ترین‌ها موفق می‌شوند؟ نه! اصلاً این‌طور نیست. اندرس اریکسون استاد روانشناسی دانشگاه فلوریدا می‌گوید: شاید آدم‌های موفق یک برتری نسبت به بقیه داشته باشد ولی دلیل نمی‌شود که برتریشان هوش بیشتر باشد. او وقتی با بهترین بازیکنان شطرنج جهان صحبت کرد، متوجه شد که هیچ ارتباطی بین IQ و موفقیت وجود ندارد. چه بسا بازیکن‌هایی با هوش پایین‌تر بهتر عمل کرده‌اند. یک نکته جالب دیگر این بود که افراد باهوش اغلب در مسابقات شکست می‌خوردند، چون فکر می‌کردند مجبور نیستند برای پیروزی تلاش زیادی بکنند.

یک ویژگی کلیدی که افراد موفق را از بقیه جدا می‌کند این است که توانایی درک افراد و کار کردن با آن‌ها را دارند. از خودتان سؤال کنید که چگونه با دیگران کار می‌کنید؟ اگر کار تیمی شما خوب است و راحت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید که خوب است. در غیر این صورت شما نیاز دارید که مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود دهید و روابطتان را با افراد دیگر بهتر کنید.

رازهای موفقیت، همچنان یک راز باقی مانده است؟
همه عاشق فهمیدن رازها هستند. نمی‌دانم چرا؟ شاید به این دلیل که ما عاشق حس انحصارطلبی هستیم؛ یعنی چیزی را بدانیم که دیگران از آن مطلع نیستند؛ اما وقتی بحث کسب‌وکار و موفقیت می‌شود، رازها برایمان جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند، چون دوست داریم بهتر از بقیه باشیم.
بنابراین وقتی فردی مثل بیل گیتس، مالک شرکت مایکروسافت، با درآمد بیلیون دلاری‌اش از شما بپرسد: می‌خواهید بدانید راز موفقیت چیست؟ شما با دقت هر چه تمام‌تر گوش می‌دهید.
حالا این راز سر پوشیده چیست؟ برای اینکه بدانید به تعریف جالب دیگری از موفقیت فکر کنید:
موفقیت استفاده غیرمعمول از یک دانش معمول است.
به نظر این بهترین تعریف از موفقیت می‌تواند باشد؛ یعنی وقتی بحث موفقیت می‌شود یا باید چیزهای جدید یاد بگیریم یا از دانشی که داریم در مسیر بهتری استفاده کنیم.

برای موفقیت چه چیزهایی لازم دارید؟
اول از همه چیز، یادتان نرود که برای موفقیت نیاز به اراده، پشتکار و انگیزه دارد.  این 3 موردی که گفتم مانند سوخت اتومبیلی هستند که قرار است شما را در مسیر موفقیت نگه دارد.
اما خب ابزارهایی هم هستند که مسیر موفقیت را برای شما کوتاه‌تر می‌کنند و کمک می‌کنند با اطلاعات بیشتر و چالش‌های کمتری این مسیر را بپیمایید. ابزارهایی مثل کتاب، پادکست و مقالات موفقیت که به‌راحتی در سایت‌هایی مثل آکادمی بازار در دسترس هستند، برای موفقیت کمکتان می‌کنند.
اگر موافق باشید، چند مورد از لوازم موفقیت را با هم بررسی کنیم.

پادکست‌های انگیزشی
پادکست‌های آموزشی و انگیزشی، داستان و تجربه انسان‌های بزرگی هستند که ممکن است تلنگری برای ما باشند یا چراغ کوچکی در مسیری که انتخاب کرده‌ایم.
ما همیشه داستان‌هایی راجع به انسان‌های موفق می‌خوانیم و از کارهایی که کرده‌اند، شگفت‌زده می‌شویم. با خودمان می‌گوییم چه انسان خارق‌العاده‌ای!! چه اراده راسخی!! ولی وقتی به عمق این داستان‌ها می‌نگریم، می‌بینیم که هیچ‌چیز عجیب‌وغریبی وجود ندارد. آن‌ها هدف داشتند، تلاش کردند، شکست خوردند، یاد گرفتند، دوباره تلاش کردند و موفق شدند. اما حالا همه داستان‌های موفقیت پیش رویمان است. ما قرار نیست شکست بخوریم چون از مرحله یادگیری شروع می‌کنیم و آن‌ها با داستان و علم خود مسیر را به ما نشان می‌دهند.
آکادمی بازار پادکست‌هایی به زبان فارسی در دسترس همه کاربران قرار داده تا همه رازهای موفقیت را از زبان انسان‌های بزرگ بشنوند.

سمینار و کلاس‌های آموزشی
این روزها سمینار و کلاس‌های آموزشی در زمینه موفقیت کسب‌وکار می‌تواند افراد را چند قدم جلوتر ببرد. کلاس‌های آموزشی این امکان را به افراد می‌دهد تا با برقراری ارتباط مستقیم با اساتید حرفه‌ای، درک بهتری از آموزش و مراحل یادگیری داشته باشند.
مشاوره
اگر می‌خواهید کسب‌وکاری راه بیندازید یا با بازاریابی و افزایش فروش شرکتتان را توسعه دهید، بهتر است از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید، چون در دنیای امروز ریسک کردن، آن هم بدون آگاهی از شرایط و دانش روز منطقی به نظر نمی‌رسد.
مشاوران آکادمی بازار از افرادی هستند که این ‌راه رفته‌اند و می‌توانند به‌راحتی به ما نشان دهند که کدام راه درست است و کدام راه غلط! این یعنی قرار نیست هزاران باز شکست را تجربه کنیم تا به آنچه می‌خواهیم برسیم، فقط کافی است در این آشفته بازار، راهنمای خوبی برای خود پیدا کنیم.
در نهایت...

آکادمی بازار یک از آن تیم‌های خوب آموزشی- مشاوره‌ای است که در حوزه موفقیت و توسعه کسب‌وکار و پیشرفت فردی فعالیت می‌کند و به افراد کمک می‌کند که در مسیر پیشرفت شغلی و شخصی گام بردارند. این تیم مجموعه کاملی از مقالات موفقیت، پادکست‌های انگیزشی و آموزش‌های عملی، مشاوره و هر آنچه که افراد برای پیشبرد اهداف خود نیاز دارند در اختیار مخاطبان قرار داده است تا سهمی در آموزش و پیشرفت افراد داشته باشد. اگر دوست داشتید ببینید در آکادمی بازار چه چیزهایی یاد می‌گیرید سری به وب‌سایت این شرکت بزنید.