به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۱۸۳۸۶۵

تاثیر مکمل‌های ویتامین D در پیشگیری از دیابت

گروه علمی: مطالعه اخیر پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد مکمل‌های ویتامین D ممکن است به کاهش دیابت کمک کنند زیرا باعث بهبود عملکرد انسولین می‌شوند.
تاثیر مکمل‌های ویتامین D در پیشگیری از دیابت
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین دی باعث تقویت انسولین در بدن می شود و به طور بالقوه از دیابت جلوگیری می‌کند.این هورمون که توسط پانکراس تولید می‌شود برای متابولیسم گلوکز ضروری است.اَنسولین یکی از هورمون‌هایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد. انسولین با اثر بر سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای- به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد. همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.طی این مطالعه دانشمندان "دانشگاه لاوال"(Laval University) کانادا داده‌های شگفت آور جدیدی را ارائه دادند که نشان می دهد دوزهای بالایی از ویتامین دی می‌تواند شرایط بیماران مبتلا به دیابت را بهبود بخشد و در دیگر افراد نیز مانع ابتلا به این بیماری شود.پژوهشگران طی این مطالعه پس از آزمایش بر روی افراد دریافتند ویتامین دی پس از شش ماه به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد انسولین در بافت عضلانی افراد شده است.دکتر "کلادیا گاگنون"(Claudia Gagnon) گفت: ما متوجه شدیم که متابولیسم گلوکز پس از مصرف مکمل ویتامین دی در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، در حال افزایش است که این موضوع بسیار مهم است.

طی این مطالعه پژوهشگران تاثیر ویتامین دی را بر روی ۹۶ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و پیش‌دیابت مورد بررسی قرار دادند.پیش دیابت وضعیتی است که در آن اگرچه قند خون تاحدودی بالاست ولی بیمار همه ملاک‌های دیابت را ندارد.پژوهشگران عملکرد انسولین و متابولیسم گلوکز را قبل و پس از مصرف زیاد ویتامین دی مورد بررسی قرار دادند. هر فرد می‌بایست ۵ برابر دوز توصیه شده ویتامین دی مصرف می‌کرد.نیمی از شرکت کنندگان میانسال می‌بایست پنج هزار میکروگرم ویتامین دی مصرف می‌کردند و دیگران نیز تحت پلاسیبو بودند. مقدار توصیه شده بر هر فرد در کانادا در بالاترین حالت هزار میکروگرم است. پژوهشگران تشخیص دادند ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان پیش از آزمایش دارای سطح پایینی از ویتامین دی بودند اما مکمل‌های ویتامین دی بسیار موثر بود.پژوهشگران این مطالعه که در مجله "European Journal of Endocrinology" منتشر شده است در انتها افزودند استفاده دوز بالایی از مکمل ویتامین دی می‌تواند متابولیسم گلوکز را بهبود بخشد و از دیابت جلوگیری کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ویتامین D دیابت