به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۸۳۹۸
تاثیر مذاکرات 1+5 بر اقتصاد ایران؛

ترکیدن حباب تورم و سقوط قیمت مسکن

گروه اقتصادي: یک کارشناس مسایل اقتصادی ضمن ارزیابی مثبت از تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران معتقد است که با ادامه روند تنش زدایی بین ایران و غرب حباب انتظارات تورمی در کشور خواهد ترکید.
ترکیدن حباب تورم و سقوط قیمت مسکن
محمد حسین ادیب در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تاثیر مذاکرات ایران و 1+5 بر اقتصاد ایران اظهار کرد: این مذاکرات، جزئی از بسته سیاستی تشنج زدائی در روابط ایران و غرب است، ظاهرا طرفین تفاهم کرده‌اند که تنش جدیدی در روابط ایجاد نشود از این رو می‌توان پیش بینی کرد که یکسال آینده دوران تشنج‌زدائی در روابط ایران و غرب و بالاخص ایران و آمریکا خواهد بود و به طور تدریجی و گام و گام پیش می‌رود؛ بنابراین متناسب با کاهش سطح تشنج بین ایران و غرب، انتظارات تورمی در کشور سرکوب شده و در پایان یکسال، حباب انتظارات تورمی می‌ترکد و تمامی کسانی که بر اساس انتظارات تورمی در بازار فعال بودند آن را ترک خواهند کرد. وی با بیان اینکه با ترکیدن حباب انتظارات تورمی حباب قیمت زمین در ایران نیز از بین خواهد رفت افزود: این در حالی است که قیمت زمین 800 درصد و مسکن 500 درصد در تهران طی هشت سال گذشته افزایش یافته است به طوری که قیمت زمین در این استان در سال 91 حدود 160 درصد و مسکن 69 درصد افزایش یافت، از سویی دیگر سه سال قبل زمین 40 درصد هزینه تمام شده مسکن در تهران را تشکیل می‌داد که به 70 درصد افزایش یافته است از این رو قوی‌ترین احتمال، ترکیدن حباب قیمت زمین در تهران بوده و وزن زمین در مسکن به شدت کاهش خواهد یافت.

استاد دانشگاه اصفهان با توجه به فضای ایجاد شده حاصل از مذاکرات به آینده کسانی که با دریافت وام وارد معامات حبابی شده‌اند نیز اشاره و توضیح داد: در حالی که سال گذشته دوران رشد انتظارات تورمی در ایران بود یکسال آینده دوران ترکیدن انتظارات تورمی شکل گرفته طی هشت سال گذشته است از این رو این گروه که بر اساس انتظارات تورمی اقدام به اخذ وام بانکی کرده‌اند با زیان بازار را ترک می‌کنند، بنابراین برنده این بازی کسانی هستند که زودتر شرایط جدید را درک کرده و از بخش‌های حبابی خارج شوند. وی افزود: عمده کسانی که بر اساس انتظارات تورمی اقدام به خرید ارز، طلا و زمین و مسکن کرده‌اند با مشاهده زیان، فروشنده می‌شوند در حالی که کمتر خریداری خواهند یافت که طی این فرایند عرضه بیش از تقاضا شده و سقوط آرام قیمت‌ها به سقوط شدید تبدیل می‌شود. ادیب با تاکید بر این که بانک مرکزی نباید اجازه دهد تا سقوط آرام قیمت‌ها به سقوط شدید تبدیل شود ادامه داد: در حالی که واردات اولویت 10 ممنوع است در صورت گرایش بازار برای کاهش شدید نرخ ارز، راهکار مناسب، آزادسازی مرحله‌ای واردات این کالاها خواهد بود تا تقاضا برای ارز افزایش یافته و از سقوط بیشتر نرخ آن جلوگیری شود.

رضا
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۳:۴۶
خدا از زبانت بشنود اگر اخلال گران بگذارند که متاسفانه این اقایان اکثرا از نورچشمی ها هستند که هیچ قانونی حریفشان نمیشود خدا به ملت بیچاره رحم کند (149337)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۳:۵۶
چی چی قیمت خونه بیاد پائین
من 10 تا خونه دارم برشکست میشم
ما به این امید به روحانی رای دادیم قشر پولدار مرفه تر بشن
الان وضع ما هر روز خراب تر میشه (149349)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۴:۴۹
برو نازتو مامانت بکشه مرفه (149386)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۵:۵۹
خانه یک کالای مصرفی است نه کالای سرمایه گذاری. جای شما بودم پولم رو بورس سرمایه گذاری می کردم این روزا هر روز 4درصد سود داره (149427)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۱:۳۱
لطفا یکم اقتصاد بخونید کی گفته خانه یک کالای مصرفی است در تمام دنیا خانه یک کالای سرمایه ای است بزرگترین بحران مالی دنیا به علت سرمایه گذاری بی حد و حساب بانکها در مسکن بود
مسکن یک کالای سرمایه ای است اما به علت سطح پایین درآمدها و عدم توزیع عادلانه آن مردم ایران در خرید آن دچار مشکل هستند (149740)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۶:۳۹
با این لحنت معلومه به روحانی رای دادی!!!!!!!!
احیانا نسبتی با اقای شریعتمداری نداری شما؟ (149447)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۱:۴۱
علی آقا گل گفتی اصلا تابلو که ایشون کیهانیه (149626)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۳:۴۳
خیالت راحت چه روحانی میومد چه جلیلی به شما پولدارها آسیبی نمیرسه ،
امروز شنیدم مرغ و لبنیات و گشت بازم گرون میشه امثال تو چی میفهمند از این گرونی ها
روحانی قشر متوسط رو به پائین رو دریاب (149686)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۵:۱۲
چقدر با نمکی!!!! (149406)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۷:۲۴
واقعا قیمت زمین چرا باید اینقدر گرون باشه؟!!!
اگر دولت بخواد می تونه قیمت زمین رو کنترل کنه و براش یه سری معیارهای منطقی بذاره. (149479)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۸:۳۷
ماشین چی؟ چون دولتیه نباید پایین بیاد فقط مسکن که خصوصیه بایستی پایین بیاد. (149525)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۸:۳۹
آيا دليل تورم فقط جو رواني جامعه است؟ يا دلايل عديده ديگري مانند نقدينگي افسارگسيخته، رشد اقتصادي منفي، تعطيلي كارخانه ها و .... باعث تورم شده اند بديهي است كاهش بهاي همه كالاها از جمله مسكن به اندازه حباب قيمت آن خواهد بود و كاهش بيشتر عملي نخواهد شد (149528)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۰۵
قیمت مسکن رو تا بحال هیچ دولتی در ایران نتوانسته کنترل و هدایت کنه چه رژیم پهلوی و چه جمهوری اسلامی ؟
شاید حباب قیمت کاهش بیابد ولی شکست قیمت مسکن به یک برنامه ریزی جامع نیاز داره که از توان اقتصاد و سیاست ایران خارج است .
فقط در کشورهای با اقتصاد بالا مسکن کنترل شده . شما قیمت مسکن رو در نوار غزه را با کشورهای اروپایی میتوانید مقایسه کنید . چرا ؟
چون سرمایه جایی برای فعالیت نداره و اجبارا به سمت مسکن و ... میره
اگر میخواهید مسکن بخرید از این فرصت رکودی بازار بهره ببرید و الا تا چند ماه دیگه این رکود میشکنه (149541)
مهرداد
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۷
حاجی بنگاهت کجاس ؟ (149720)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۴۶
قیمت خانه با این قیمت سرسام آور مصالح که همچنان در حال افزایش است چطور پایین خواهد آمد اگر هم پایین بیاد مقطعی و زودگذر خواهد بود . فقط قیمت کنتور برق در عرض یک هفته چند برابر شده . (149572)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۵۷
قیمت زمین از زمان ماقبل تاریخ دوره دایناسورها همیشه به سمت بالا بوده حباب بترکه یعنی چی ؟
گرون که هست یعنی ثابت بمونه (149729)