به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۸۴۰۸۵

فغانی: فعلا در خدمت جامعه داوری ایران هستم

گروه ورزشی: دوره توجیهی و دانش‌افزایی پیش‌فصل داوران و کمک‌داوران لیگ برتر فوتبال که از روز شنبه پنجم مردادماه با حضور 45 داور و 82 کمک‌داور به مدرسی محمدصالح سوبخیدین آغاز شده بود، ظهر روز گذشته به پایان رسید.
فغانی: فعلا در خدمت جامعه داوری ایران هستم
مراسم اختتامیه این دوره با حضور ابراهیم شکوری، هدایت ممبینی و پیشکسوتان داوری ساعت ۱۲ دیروز(سه‌شنبه 8 مردادماه) در سالن زرین هتل آزادی برگزار شد. همچنین به شرکت‌کنندگان گواهینامه حضور در دوره داوری اهدا شد. در پایان مراسم هم هدایایی از سوی ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال به سوبخیدین مدرس این دوره اهدا شد.

حضور تاج در تمرینات داوران
دوره توجیهی و دانش‌افزایی پیش‌فصل داوران و کمک‌داوران لیگ برتر فوتبال از شنبه گذشته زیر نظر محمدصالح سوبخیدین، مدرس فیفا در هتل آزادی آغاز شد و شرکت‌کنندگان تست‌های آمادگی جسمانی خود را در ورزشگاه دستگردی آغاز کردند. همچنین ادامه تمرینات عملی داوران و کمک‌داوران در دوره توجیهی و دانش‌افزایی پیش‌فصل لیگ برتر فوتبال زیر نظر محمدصالح سوبخیدین مدرس فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمین شماره یک مرکز ملی فوتبال برگزار شد که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در تمرینات داوران حضور یافت و عملکرد آنها را زیر نظر داشت.

فغانی: ما هم نمی‌دانیم لیگ چه زمانی آغاز می‌شود
درخصوص برگزاری این کلاس‌ها ابتدا سراغ سرشناس‌ترین داور ایرانی رفتیم. داوری که بار دیگر برای قضاوت در جام‌جهانی کاندیدا شده است. علیرضا فغانی این‌گونه به سوالات پاسخ داد.

حتما تعریف و تمجیدهای سوبخیدین از خودتان را خواندید. ناظر و مدرس کلاس‌های داوران ایرانی گفته بود با فغانی سرمان در جام‌جهانی بالا بود و شما به نوعی غرور جامعه داوران بودید. ابتدا درخصوص کلاس‌های داوری که برگزار شد، صحبت می‌کنید؟
سوبخیدین به من لطف دارد. درخصوص کلاس‌ها نیز باید بگویم، ابتدا چهار روز کلاس VAR برگزار شد که 24 داور لیگ برتری در آن شرکت کردند. این کلاس‌ها در راستای استارت پروژه VAR برگزار شد که این تعداد داور گواهی حضور در این کلاس‌ها را گرفتند و بعد از آن نیز کلاس هماهنگی داوران با حضور 45 داور و 82 کمک‌داور با مدرسی سوبخیدین درخصوص کمک‌داور پشت دروازه و نقاطی که نیاز به تقویت دارد، برگزار شد و در مجموع امیدوارم هماهنگی‌ها به خوبی پیش رفته و نقاط ضعف‌ها برطرف شود تا یک لیگ خوب از لحاظ داوری داشته باشیم.

VAR به لیگ جدید می‌رسد؟
در این خصوص صحبت‌های زیادی انجام شده است و مسئولان امر باید پاسخ این سوال را بدهند. این سیستم مسئول خودش را دارد که درباره آن صحبت کند اما در کل دنیا مشخص شده این سیستم می‌تواند به روند داوری کمک کند. ما این موضوع را در جام‌جهانی هم تجربه کردیم. پروسه چند ماهه نیاز است تا آن را اجرایی کنیم. امیدوارم که روال کاری خوب پیش برود تا بتوانیم در زمان مقرر از آن استفاده کنیم.

قوانین جدید داوری از فصل جدید اجرا می‌شود؟
بله و باید این امر در فصل جدید محقق شود.

وقتی زمان آغاز لیگ مشخص نیست، کلاس‌های هماهنگی داوران چه فایده‌ای دارد؟
ما هم نمی‌دانیم لیگ چه زمانی آغاز می‌شود و فعلا مشغول تمرینات هستیم.

نگرانی‌ها همیشه وجود داشت که بعد از جام‌جهانی و بی‌مهرهایی که به شما شد، شما دل‌زده شده‌اید و از فوتبال ایران می‌روید. اما خبر خوب این است که حالا نشانه‌ها از ماندن شما و حضورتان در فصل جدید داوری ایران حکایت دارد.
فعلا که هستیم و داریم فعالیت می‌کنیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. فعلا در خدمت جامعه داوری ایران هستیم و ان‌شاءالله بتوانیم به نحواحسن وظیفه‌مان را انجام دهیم.

برای حضور در کلاس‌های آمادگی جام‌جهانی 2022 هم نامزد شده‌اید؟
این خبر را آقای ممبینی که عضو کمیته داوران آسیا شده اعلام کردند. فعلا کاندیدا هستم اما اینکه انتخاب نهایی چه شود، باید تلاش کنم.

خورشیدی: یک ماه دیگر با قدرت برمی‌گردم
از 127 داور شرکت‌کننده(45 داور و 82 کمک‌داور) در این دوره، 9 داور و 10 کمک داور نتوانستند این تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذرانند. یکی از این داوران اشکان خورشیدی بود که فصل موفقی را سپری کرد اما در تست‌های عملی فصل جدید به دلیل مصدومیت شدید از ادامه مراحله تست داوران بازماند. همین امر بهانه‌ای شد تا با وی نیز گفت‌وگو کنیم و او این‌گونه به سوالات پاسخ داد.

بهترین داور فصل قبل و مصدومیت؟ قضیه چیست؟
واقعا بد آوردم. امسال به قدری سرحال بودم و تمرین داشتم که توقع این مصدومیت بدموقع را نداشتم. در جریان تست‌هایی که برگزار شد عضله چهار سر رانم پاره شد و نتوانستم تست‌ها را ادامه بدهم. در تست‌های سرعت که 6بار و هر بار به مصافت 40 متر انجام می‌شود و اتفاقا از تست‌های مهم نیز به شمار می‌رود؛ روی دفعه پنجم پایم سوخت و زمانی که برای سونوگرافی مراجعه کردم مشخص شد که 2 سانتی‌متر از عضله چهار سر رانم پاره شده است. برای نقاهت باید دو سه هفته صبر کنم تا به شرایط گذشته برگردم.

برخی با شیطنت تیتر زدند که داور دربی برای فصل جدید مردود شد.
بله، خواندم و متاسف شدم. من اصلا تست ندادم که مردود شوم. البته مردودی یا مصدومی فرقی نمی‌کند چون نهایتا 30 روز دیگر تست‌ها را پاس کرده و با قدرت بر می‌گردیم. مهم این است که برگردیم و بتوانیم دوباره قضاوت کنیم.

سطح کلاس‌ها چطور بود؟
همه چیز خوب و سطح کلاس‌ها بالا بود و سوبخیدین نیز به خوبی موارد لازم را برای فصل جدید تدریس کرد. با اینکه 9 روز در کلاس بودیم کلاس‌ها به خوبی اداره شد و سعی کردیم برای فصل جدید نقاط ضعف را برطرف کرده و از سوی دیگر برای تقویت نقاط قوت داوری ایران، نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شد. هم کلاس‌های VAR خوب بود و هم کلاس‌های داوری و آموزش‌های خوبی داده شد و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا کمک داور ویدئویی هرچه سریع‌تر در لیگ ایران اجرا شود. ما از اجرای هرچه سریع‌تر آن استقبال می‌کنیم.

برای فصل بعدی باز هم روی قضاوت دربی فکر می‌کنید؟
امسال همه داوران هم‌قسم شدند تا با هماهنگی بیشتر، بازی‌ها کم اشتباه‌تر باشد. مهم نیست چه دیداری را سوت می‌زنیم بلکه مهم این است که بازی‌ها را کم اشتباه قضاوت کرده و درنهایت جامعه داوری موفق باشد.
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: علیرضا فغانی