به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۸۴۲۴۸
سیروس تسلیمی:

فیلمسازان اجتماعی، فیلم کودک بسازند

گروه فرهنگ و هنر: سیروس تسلیمی با بیان اینکه سینمای کودک مهجورترین سینماست، گفت: در شرایط امروز باید کارگردان‌های شناخته‌شده‌ای که بیشتر فیلم اجتماعی می‌سازند، وارد فضای فیلمسازی کودک شوند و باور کنند که کودکان، جامعه ما را می‌سازند.
فیلمسازان اجتماعی، فیلم کودک بسازند
این فیلنامه نویس و تهیه کننده قدیمی سینما که تهیه آثاری چون «زیر پوست شهر»، «زندان زنان»، «عشق شیشه‌ای»، «میکس» و نیز نویسندگی آثاری مثل «پرنده کوچک خوشبختی» را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا، در ارزیابی وضعیت امروز سینمای کودک نوجوان بیان کرد: بعد از فیلم‌هایی از قبیل «پرنده کوچک خوشبختی»، سینمای کودک به سمت سینمای معناگرا و روشن‌فکری رفت و از بدنه فیلم‌هایی که کودکان دوست دارند، دور شد. شاید در این زمینه فیلم‌های کیارستمی بی تاثیر نبود، فیلم‌های زیبایی بودند اما بعد از آن کودکان قشر متوسط جامعه این فیلم‌ها را درک نکردند یا از آن استقبال نکردند.

سینمای مستهجنی که سرزمین سینمای کودک را اشغال کرد
او افزود: این اتفاق به مرور ادامه یافت و سینمای کودک به یک سینمای کم‌فروش تبدیل شد. در دهه 80 سالن‌دارها وقتی دیدند که فیلم‌های کودک فروش ندارد، به سمت فیلم‌های کمدی خصوصا کمدی‌های مستهجن رفتند و قشر متوسط جامعه و عامه تماشاگران به این نوع فیلم‌ها علاقه‌مند شدند.تهیه کننده «عشق شیشه‌ای» اضافه کرد: از طرفی هم برای فیلم‌های کودک نتوانستند بازیگرهای مطرح و قصه‌های جذاب پیدا کنند و به سمت سینمای جشنواره‌ای رفتند، کمی بعد از فیلم‌های آقای مجیدی. در این شرایط بود که فیلمسازان ما از هم دور شدند و سینمای مستهجن مانند یک سیلاب سرزمین سینمای کودک را اشغال کرد.تسلیمی در ادامه بیان کرد: در بخش دولتی هم مدیرکل‌ها مدام در حال تغییر هستند و کسی نتوانست برای این حل این مشکل سیاست‌گذاری درستی کند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که اگر به سرگروه سینمایی بگویی فیلم کودک داری، حاضر به اکران فیلم‌ نمی‌شود، هرچند که موظف باشند این کار را انجام دهند، چرا که موظفی در ایران فقط مختص بخش‌نامه است و در کف سینما کسی گوشش بدهکار این مصوبات نیست.او افزود: در دوره‌ای هم گروه کودک تشکیل شد اما موفق نبود. دلیلش هم این بود که سینماگرانی که فیلم کودک می‌ساختند به سمت فیلم‌های جشنواره‌ای رفتند و از توده مردم دور شدند.

راحت‌طلبی فیلمسازان کودک 
این نویسنده تصریح کرد: «پرنده کوچک خوشبختی» به این دلیل موفق بود که فیلم کودک بود و هم خانواده با آن ارتباط برقرار می‌کرد. فیلم‌هایی دیگری مانند «دزد عروسک‌ها»، «گنار» و ... بودند که  در این حوزه موفق بودند. این فیلم‌ها یک نهضتی از فیلم کودک را درست کردند که به مرور کمرنگ شدند. نوشتن و ساخت فیلم کودک بسیار سخت است و امروز دنبال ساخت فیلم‌های ساده‌ای هستند که یک هفته‌ای در یک آپارتمان تمام می‌شود.

جشنواره‌ای که فقط به صرف بودجه برگزار می‌شود
نویسنده «عروسک» درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز بیان کرد: این جشنواره در دوره‌های ابتدایی خود موفق بود اما در دوره‌های بعدی برگزاری جشنواره به این صورت بوده که بودجه‌ای برای آن اختصاص داده می‌شود و عده‌ای موظف می‌شوند این بودجه را صرف برگزاری جشنواره کنند و اینکه جشنواره کودک و نوجوان چه کمکی به سینمای کودک می‌کند، در این میان گم است.

فیلمسازان اجتماعی فیلم کودک بسازند
تسلیمی ادامه داد: برای اینکه فیلم کودک موفقی ساخته شود، باید کارگردان‌های قوی که این روزها بیشتر فیلم اجتماعی می‌سازند، وارد فضای فیلمسازی کودک شوند و باور کنند که کودکان جامعه ما را می‌سازند. در کشورهای خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که افراد خلافکار روش تربیتی درستی در کودکی نداشته‌اند. برای درست تربیت شدن به مهدکودک، مدرسه و فیلم‌های خوب و آموزنده نیاز است.او با اشاره به اینکه "در حال حاضر کودکان ما بین ماهواره و فضای مجازی رها شده‌اند" گفت: الان هر بچه 10 ساله یک تلفن همراه دارد و با فضای مجازی در ارتباط است. سرنوشت این کودکان چه می‌شود؟ کودکان جهان شمولی می‌شوند که ایرانی نیستند و فقط توقعاتی از خانواده‌هایشان دارند.تهیه کننده «زیر پوست شهر» در این راستاادامه داد: متاسفانه عوض شدن هر چند سال رییس جمهور و وزیر در این امر موثر است چرا که نمی‌توانند یک فکر ملی برای اعتلای جامعه داشته باشند و زمانی که مسئول هستند را صرف امور دیگری می‌کنند که بی ربط هستند.تسلیمی در پایان گفت: سینمای کودک مهجورترین سینماست در حالیکه در سینماهای دیگر کشورها بسیار ژانر موفقی است، همانطور که فیلم‌های دفاع مقدس مهجور مانده و در این زمینه خیلی کم فیلمی ساخته می‌شود. 
مرجع : ایسنا