به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۸۴۲۸۹
برای مسافرت به خارج نیاز به موافقت شوهران خود ندارند

زنان در عربستان به یک آزادی دیگر دست یافتند

گروه بین‌الملل: دولت عربستان سعودی اعلام کرد که زنان این کشور از این پس بدون موافقت یک «قیم» مرد می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و از عربستان خارج شوند.
زنان در عربستان به یک آزادی دیگر دست یافتند
تصمیم جدید دولت عربستان برخلاف نظام «قیومیت مردان» است که براساس آن زنان مانند کودکان در طول زندگی خود نیاز به «قیم» دارند. تاکنون پدر، شوهر، جد پدری یا حتی برادر بزرگ تر باید به زنان برای دریافت گذرنامه و خروج از کشور اجازه می دادند. گروه های مدافع حقوق بشر همواره از نظام «قیمومیت مردان» در قوانین عربستان انتقاد می کنند. شماری از زنان جوان عربستان طی ماه های اخیر ضمن فرار از این کشور از کشورهای دیگر درخواست پناهندگی کرده بودند. آنها مدعی شده بودند که از سوی مردان خانواده شان مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند.

بنا به تصمیم جدید دولت عربستان زنانی که بیش از ۲۱ سال دارند می توانند به تنهایی برای دریافت گذرنامه اقدام کنند و از این کشور خارج شوند.
یکی از روزنامه های عربستان از تصمیم دولت جدید این کشور به عنوان «گامی بزرگ برای زنان عربستانی» تمجید کرده است. طبق تصمیم جدید دولت عربستان زنان این کشور از این پس اجازه ثبت ازدواج، طلاق یا تولد نوزاد را نیز خواهند داشت. پیش از این تنها مردان عربستان چنین اجازه ای داشتند. اصلاحات جدید در قوانین مدنی عربستان در حالی اعلام می شود که طرفداران حقوق بشر از حکومت این کشور به دلیل تشکیل پرونده قضایی برای ۱۱ تن از فعالان مدافع حقوق زنان انتقاد می کنند.

عربستان از زمان انتصاب محمد بن سلمان به ولایت عهدی شاهد رشته اصلاحاتی در راستای تضمین حقوق برابر زن و مرد بوده است. از جمله این اصلاحات می توان به صدور اجازه رانندگی برای زنان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ (خرداد سال ۱۳۹۷) اشاره کرد. زنان عربستان همچنین اخیرا اجازه یافتند که برای تماشای مسابقات فوتبال به ورزشگاه ها بروند.