به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۱۸۴۳۱
وزیر نفت: هر چیزی که شرکت نفت داشت را نابود کردند

زنگنه: انرژی كشور را به خاطر دادن یارانه نابود کردند

گروه اقتصادي: وزیر نفت با انتقاد از آسیب‌های وارد شده به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر اثر اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها خواستار مرمت فوری و اصلاح ساختار بودجه‌ای این نهاد در لایحه بودجه سال آینده شد.
زنگنه: انرژی كشور را به خاطر دادن یارانه نابود کردند
بیژن زنگنه در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اظهار کرد: یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند به اسم دادن یارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلفات صریح و مکرر از قانون، نابود کردند. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیازمند مرمت فوری و اصلاح ساختار بودجه‌ای در لایحه بودجه سال آینده است.

وی با یادآوری اینکه آخرین باری که به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رفته در سال ١٣٧٦ برای معارفه آقایی، معاون وقت وزیر نفت در امور پالایش و پخش بوده است، گفت: از آن زمان تاکنون به این شرکت نیامدم زیرا من خیلی اهل تغییرات نبوده و اساسا به ثبات مدیریت اعتقاد دارم.

زنگنه با بیان اینکه مشکلاتی که در این چند ساله برای صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیش آمده داستان غم انگیز و فاجعه آمیزی است، گفت: یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به خاطر اجرای اهدافی، دستگاه‌های بزرگ بخش انرژی کشور را در آستانه نابودی کامل رساندند، کار این افراد مثل کسی است که سوار بر یک آمبولانس برای رساندن مریض به مقصد در راه صدها نفر را زیر گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است؛ این دوستان به اسم دادن یارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلفات صریح و مکرر از قانون، نابود کردند. ارزشمندترین چیزی که از شرکت پالایش و پخش مانده است نیروی انسانی آن است؛ زیرا هر چیز مادی که این شرکت داشت نابود کردند، آنها مکرر در مکرر این کار را با زیر پا گذاشتن قانون انجام داده اند.

وزیر نفت تاکید کرد: برای اجرای هدفمندی یارانه ها خیلی چیزها را از دست دادیم، برای چه؟ که چه بشود؟ خدا را شکر که که خداوند جواب این دوستان را داد، چون بنیان این کار اشتباه و خراب بود و خداوند اجازه نمی‌دهد کار نادرست به ثمر برسد. زنگنه گفت: در سال‌های اخیر برای اجرای هدفمندی یارانه ها پول‌های زیادی بر خلاف قانون از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گرفته شد و متاسفانه چون چاره‌ای ندارند امسال هم این پول را از این شرکت می‌گیرند، اما سعی می‌کنیم این مشکل خارجی که مثل یک بختک عظیم روی گلو و سینه این شرکت قرار گرفته را از بین ببریم؛ اگر این مشکل برطرف شود وضعیت داخلی شرکت پالایش و پخش طوری است که می توان با همدلی و بدون تنش کارها را به جلو برد. وزیر نفت با بیان اینکه من سر عهد خود هستم و تاکنون مدیران جدید صنعت نفت را از بدنه این صنعت انتخاب کرده‌ام، گفت: بنده در آینده نیز به این عهد وفادار خواهم بود.

وی با اشاره به اینکه ساختار بودجه‌ای شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید به سمت عقلانیت برود، گفت: وقتی عقل و تدبیر بر کارها حاکم نیست کار جلو نمی‌رود، در جریان هدفمندی یارانه ها پولی به زور از این شرکت گرفته شد و باعث شد بی اعتمادی و بی اعتنایی در این شرکت حکم فرما شود، نمی‌شود با سیستمی کار کرد که یک عده خود را برتر بدانند و آن عده به بقیه با زبان زور و توهین رفتار کنند، خدا را شکر این دوران تمام شد.
زنگنه: برای هدفمندی خیلی چیزها را از دست دادیم

 وزیر نفت گفت: در سالهای اخیر برای اجرای هدفمندی یارانه ها پول های زیادی بر خلاف قانون از شرکت ملی پالایش و پخش گرفته شد و متاسفانه چون چاره ای ندارند امسال هم این پول را از این شرکت می گیرند. برای اجرای هدفمندی یارانه ها خیلی چیزها را از دست دادیم، برای چه؟ که چه بشود؟ خدا را شکر که که خداوند جواب این دوستان را داد، چون بنیان این کار اشتباه و خراب بود و خداوند اجازه نمی دهد کار نادرست به ثمر برسد. زنگنه گفت: در سالهای اخیر برای اجرای هدفمندی یارانه ها پول های زیادی بر خلاف قانون از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گرفته شد و متاسفانه چون چاره ای ندارند امسال هم این پول را از این شرکت می گیرند، اما سعی می کنیم این مشکل خارجی که مثل یک بختک عظیم روی گلو و سینه این شرکت قرار گرفته را از بین ببریم؛ اگر این مشکل رفع شود وضعیت داخلی شرکت پالایش و پخش طوری است که می توان با همدلی و بدون تنش کارها را به جلو برد.

* لزوم جلوگیری از صدمات ناشی از اجرای نادرست اصل ٤٤


وزیر نفت تصریح کرد: اجرای سیاست های اصل ٤٤ در صنعت پالایش و پخش کشور به صورت غلط و بدون آینده نگری صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده است، ما نخستین کشوری نبودیم که که این سایست را در دنیا اجرا می کردیم بایستی با استفاده از فکر و تجربیات دیگران این کار را اجرا می کردیم. وی با بیان این که در شرکت پالایش و پخش دیگر قرار نیست دولت هزینه پالایشگاه های جدید و بهینه سازی را پرداخت کند، گفت: قرار است به مرور زمان آزاد سازی قیمت های حامل های انرژی در ایران اجرا شود و نه به صورت یکباره، در آن زمان باید همکاری خود با بخش های خصوصی را برای ساخت پالایشگاه های جدید تعریف کنیم. زنگنه با بیان این که روز به روز باید نقش حاکمیتی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزایش و نقش توسعه ای کاهش یابد، گفت: هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه واگذاری و توسعه نقش حاکمیتی از همه شرکت ها جلوتر است.

* امسال، اوج مصرف سوخت است

وی با تاکید بر اینکه در سال آینده با راه‌اندازی فازهای جدید در پارس جنوبی و شروع مقداری واردات سوخت فشارها به پالایش و پخش برای تامین سوخت بخش حمل و نقل کم خواهد شد، گفت: امسال استثنایی ترین سال تاریخ کاری شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران است زیرا اوج حمل و نقل و مصرف سوخت مایع در سال جاری را خواهیم داشت.

زنگنه ادامه داد: امسال نزدیک به ٣٠ میلیون تن گازوئیل و مازوت به نیروگاه های کشور تحویل داده خواهد شد، زیرا نزدیک به ٣٦ میلیارد متر مکعب کمبود گاز در شبکه خواهیم داشت. امسال ٤٨ درصد از سوخت نیروگاه های کشور را سوخت مایع تشکیل خواهد داد، درحالی که این موضوع در ٢٠ سال اخیر بی سابقه بوده است، به طوری که رکورد مصرف سوخت مایع با ١٩ درصد در سال ١٣٧٨ بوده است. وزیر نفت گفت: صنعت نفت به صورت مستقیم تاثیری بر زندگی مردم ندارد به جز گاز و سوخت مایع که در این میان نماد شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی جایگاه های سوخت است.

* لزوم راه اندازی جایگاه های کوچک سوخت

وزیر نفت اظهار کرد: در سه چهار سالی که در مدیریت هستیم باید تلاش کنیم ظاهر جایگاه های سوخت در کشور را تغییر دهیم، ایران این ادعا را دارد که ام القرای جهان اسلام است اما جایگاه های ما به این ادعا نمی خورد، بخشی از این مشکل قیمت سوخت است که باید اصلاح شود و بخشی دیگر به خاطر مسائلی همچون گرانی زمین است. زنگنه گفت: در حال حاضر جایگاه های سوخت در ایران حتی از داشتن سرویس بهداشتی مطابق حداقل استاندارد محروم است و جز در مجموعه های که برای جهانگردی احداث شده این مسائل حل نشده باقی مانده است.

وی با بیان این که ١٦ سال است که در دنیا بر راه اندازی تک پمپ و پمپ سیار بنزین و گازوئیل در کنار خیابان ها تمرکز شده، گفت: این بار تمام تلاشم را خواهم کرد تا این نوع جایگاه ها را راه اندازی کنیم زیرا با توجه به تولید گازوئیل با کیفیت و مجوزهای دولت برای شماره گذاری خودروهای سواری دیزلی این نوع جایگاه ها می تواند کمک خوبی به بخش حمل و نقل کند و حداقل در کوتاه مدت می توان در چهار و پنج شهر بزرگ کشور اجرایی شود.

نامدار زنگنه با تاکید بر توسعه جایگاه های سی ان جی در کشور گفت: این موضوع بایستی در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی جدی گرفته شود، ما هم اکنون به اندازه یک پالایشگاه ٤٠٠ هزار بشکه ای نفت در روز مصرف سی ان جی داریم و ما اگر این صنعت را توسعه دهیم بسیار به صرفه تر است.

۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۸:۴۸
زمان احمدی نزاد یارانه نابودنشد زمان شما نابودشد/عجب اعتدالی (149533)
عاشق آدم عاقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۲:۱۴
دمت گرم برادرم به سلامتی گرانی که ادامه دارد واز آمریکای خوب ومهربان هم که عذر خواهی میکنیم چون از زمان پهلوی کودتای 28 مردادرا عنایت فرمودند و با انقلاب کردن ودفاع مقدس ایشان را خوار کردیم و بدون اجازه ایشان هسته ای شدیم حالا هم یک بدی احمدی نژاد در حق ملت کرد اونم یارانه ،حالا با کلید کردن روی اون قفلش کنند بعد هم به خاطر خزانه خالی گاز وبرق را گران کنید ..امان از دست اون بدبخت فکر کنم کلید دست آمریکاست .حال منفی بده (149642)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۲:۱۸
خودت میدونی چی میگی (149646)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۲:۳۳
اینایی که اومدن سر کار فقط باید جیب سرمایه دارها رو پر کنند و با تفکرات اقتصادی لیبرالی اقای نوبخت باید سرمایه مرفهین رو به گردش دربیارن.اونی که اقتصاد چپ و راست بلد باشه این چیزها واسش روشنه اما بنده خدا عموم مردم اسیر اینا شدن. (149653)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۳:۰۵
آقای متفکر و چیز فهم .مهندس زنگنه نگفته اند در زمان ولی و ارباب و همه کاره شما قشر خاص و منفعت طلب یارانه نابود شد . ایشان گفته اند که برداشت غیر قانونی برای پرداخت یارانه از منابع مختلف شرکت نفت و تخلفات مکرر آن شازده همه چیز را نابود کرده . امیدوارم که متوجه شده باشی .با زبانی ساده تر نمیتوانم برایت بگویم . (149665)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۳:۳۷
از نظر شما چاپ میلیاردها تومان اسکناس و ایجاد تورم در دولت دهم ، یعنی عدالت یا هر چی که شما میگی ؟؟؟؟ (149682)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۸:۵۳
عجب
انرژی کشور بخاطر منافع شخصی و حزبی جناب زنگنه نابود بشه اشکالی ندارد
ولی بخاطر یارانه هایی که به مردم داده میشود نابود شود اشکال دارد
وای بر شما (149535)
حسین
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۱۰
بعضیا نظر میدن که فقط در صحنه باشن (149546)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۲۲:۱۸
اون موقع که اقا زاده ها میخوردن و میبردن انرژی نابود نشد با چندر غاز یارانه مردم نابود شد.اقای زنگنه مردم خوب شما را میشناسن (149647)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۱۰
این مشکلی هست که شما افراطیون درست کرده اید و اصل مشکل هم تحریمها هست که آن را نیز شما بر کشور تحمیل کرده اید.
وای بر شمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا افراطیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــون (149548)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۲۳
وای بر تو آقای محمدمهدی با این نظرت. (149562)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۳۹
در حد خودت و احمدي حرف بزن ،شما نگران جيب مردم نباش ،همين مدت كه بودي إز سرمونم زياده (149569)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۴۵
تا وقتي فهم مردم ما در اين حد باشه كه به خاطر ماهي چهل تومن كه بره تو جيبشون حاضرن كل اقتصاد كشور نابود بشه كار به جايي نميرسه، نميدونم چرا اكثر مردم درك نميكنن كه اگر چهل و خورده اي تومن رو بهشون بدن به جاش هشتاد تومن به هزينه هاشون اضافه ميشه. (149571)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۴۸
والله ما از هر كس شنيديم تو صنعت نفت بود ميگفت زنگنه وزارت نفت رو نجات داد، حالا نميدونم اين دوستمون منظورش از منافع شخصي و جناحي و نابودي صنعت نفت توسط زنگنه چيه!!!! (149574)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۵۴
قيمتها رو برگردونيد اولش يارانه رو حذف كنيد ! ميدونم نميتونيد ٨سال همه چيزو نابود كردن شمام زنگنه جان دل ملتو خالى نكن مردم واقعا به اين پول نيازمندن حداقل٥٠/. (149727)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۵۹
اين محمد مهدى شده مثله نخود هراش رو أعصابه برادر برو تو سايت خودتون بيش شريعت وضرغام راستي ٢٠:٣٠تون امشب تركوند ! ازخانم نعيمه يه نشراكاذيبى كرد درحدلاليگا( بهار اگه اينو نذارى ميرمو تنهات ميزارما) (149730)
Mali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۱:۰۲
تو انتخابات ١٤٠٠ ظريف جون پرزيدنت ميشه وزنگنه معاون اول ايشالا، هرلايك=ايشالا (149732)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۸:۵۹
همین الان هم دولت داره از منابع نفتی پول یارانه ها را جور می کند و حتی این پول هم کفاف نمی دهد و مثلاً اقای جهانگیری این ماه اعلام کرد:یارانه ها دیرتر از زمان موعد پرداخت می شود.این روند تا موقعی که تحریم ها برچیده نگردد قابل حل و فصل نیست و این طوری صنعت نفت ایران نابود می شود. (149538)
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۹:۱۴
اقای زنگنه کار سختی پیش رو داری . ان شا الله موفق باشی . . . (149557)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۷:۲۷
چرا بقيه اش كه در خصوص پالايشگاه نفت ستاره است چاپ نكردين لطفا مطلب را بطور كامل چاپ كنيد (149799)