به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ساعت ۱۸:۴۳

ناسا به جستجوی زندگی‌های فرازمینی می‌رود

گروه علمی: ناسا قصد دارد تا در مأموریت جدید خود به بررسی وجود زندگی‌های فرازمینی بپردازد.
ناسا به جستجوی زندگی‌های فرازمینی می‌رود
اعتقاد بر این است که ما در جهان هستی تنها نیستیم اما تاکنون شواهد مستقیمی در این رابطه نادیده گرفته شده است. اکنون ناسا قصد دارد ماموریت جدیدی را راه‌اندازی کند تا با مطالعه اثر متقابل میان ستارگان و سیارات‌ فراخورشیدی این مثبت‌های کاذب را ریشه‌کن کند.گفتنی است؛ زمین تنها سیاره‌ای است که به عنوان مکانی برای زندگی شناخته شده و مدت‌ها است که ستاره‌شناسان به دنبال دنیایی شبیه به زمین در فضای خارجی هستند.طبق این گزارش، کشف میکروب‌ها، گیاهان یا حیوانات بیگانه مهم است و نشانگرهای زیستی طبیعی مانند گازهای اکسیژن و متان در اتمسفر می‌تواند حضور آنها را آشکار کند.اما مشکل اینجا است که موارد ذکرشده شاخص کاملا قابل اعتمادی نیستند. گازهایی مانند اکسیژن می‌توانند وارد جوهای سیارات شوند بدون اینکه هیچ گونه زندگی تحت موقعیت این گاز باشد؛ از همین رو محققان اعلام کردند که ستاره‌ها در مدارشان نقش بزرگ‌تری را در این زمینه ایفا می‌کنند.برای مثال، ستارگان کوتوله قرمز خنک‌تر و کوچک‌تر از خورشید ما هستند و بنابراین‌ آنها به صورت متفاوت‌تری‌ با جو مدار سیارات فراخورشیدی برهم‌‌کنش دارند. همچنین این ستارگان تمایل دارند تا نور ماوراءبفنش بیشتری را منتشر کنند.

دانشمندان در شبیه‌سازی‌های خود نشان دادند، زمانی که نور ماوراءبنفش به جو یک سیاره فراخورشیدی تابیده می‌شود، می‌تواند کربن را از مولکول دی‌اکسید کربن جدا و مولکول اکسیژن را ‌آزاد کند و همین امر باعث می‌شود که وجود چنین اکسیژنی به اشتباه به عنوان نشانه‌ای از زندگی تلقی شود.«کوین فرانس»، اخترشناس ناسا گفت: ما این نشانگرها را مثبت کاذب می‌نامیم. شما می‌توانید تنها از طریق نورشیمی، اکسیژن را بر روی سیاره‌ای شبیه به زمین تولید کنید.طبق اعلام ناسا قراراست این ماموریت در سال 2020 راه‌اندازی شود.طبق این گزارش، ماموریت جدید ناسا به سرپرستی فرانس و تیمش به گونه‌ای طراحی شده که به جستجوی زندگی فرازمینی و تشخیص این مثبت کاذب کمک می‌کند. محققان قصد دارند تا در این ماموریت بر روی میزان نورهای ماوراءبنفش با طول موج‌های 100 و 160 نانومتر که اکثر تلسکوپ‌ها نمی‌توانند آنها را اندازه‌گیری کنند، مطالعاتی را انجام دهند.
مرجع : فارس