به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۶ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۸۴۷۵۰

تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی رابطه با اعراب

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه اسرائيل گفت: عادی‌سازی روابط میان اسرائيل و کشورهای عربی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت خارجه اسرائيل است. 
تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی رابطه با اعراب
به گزارش دویچه‌وله، به نقل از روزنامه اسرائيلی "جروزالم پست"، یسرائيل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائيل، سه‌شنبه ۶ اوت (۱۵ مرداد) در نشست کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائيل (کنست) درباره دیدارهای خود با یکی از مقامات بلندپایه امارات متحده عربی در ماه ژوئن صحبت کرد. او در آن زمان برای شرکت در یکی از نشست‌های سازمان ملل متحد به ابوظبی سفر کرده بود.

"جروزالم پست" می‌نویسد، کاتس که درباره ضرورت همکاری نزدیک‌تر میان اسرائيل و کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن می‌گفت به قصد آنکه نشان دهد اسرائيل می‌تواند با برخی کشورها، با وجود اختلاف نظر با آنها، رابطه تجاری داشته باشد به مورد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اشاره کرد و گفت: «نه ما او را دوست داریم، نه او از ما خوشش می‌آید، و آنها [در خلیج فارس] هم از او خوششان نمی‌آید، چون اخوان‌المسلمین که نوع افراطی آن در ترکیه و قطر وجود دارد، کمتر از ایران آنها را تهدید نمی‌کند.» وزیر خارجه اسرائيل که درباره گفتگویش با مقام اماراتی گزارش می‌داد، گفت که دشمنی آشکاری بین اسرائيل و ترکیه وجود دارد، "اما تجارت به رشدش ادامه می‌دهد و من گفتم که اردوغان و شاید برخی از اعضای خانواده‌اش در آوردن کامیون‌ها به بندر حیفا و بعد به پیش شما [خلیج فارس] دست دارند".

به نوشته "جروزالم پست"، هر روز کشتی‌هایی که در ترکیه بارگیری می‌کنند با محصولات این کشور در حیفا لنگر می‌اندازند و بعد از طریق راه خشکی به پل آلنبی (پل ملک حسین) در وسط اردن منتقل می‌شوند تا بعد به کشورهای خلیج فارس برسند. از زمان جنگ داخلی در سوریه این مسیری کلیدی برای حمل و نقل محصولات ترکیه و رساندن آن به بازارهای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده است. کاتس درباره حرف‌هایی که به مقام اماراتی زده گفت: «من گفتم که در این منطقه کسانی هستند که "دوست-دشمن"‌اند، و ممکن است که دو طرف در چیزی با هم اختلاف داشته باشند اما برای چیزی دیگر با هم همکاری کنند.»

کاتس افزود که پیشنهاد کرده دلیلی وجود ندارد که بین اسرائيل و کشورهای خلیج فارس وضعیتی مشابه وجود نداشته باشد. وزیر خارجه اسرائيل گفته است که عادی‌سازی روابط اسرائيل با کشورهای خلیج فارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه اسرائيل است. او همچنین تشویق کشورهای مختلف به انتقال سفارتخانه‌هایشان به اورشلیم (بیت‌المقدس) و نیز حصول منافع اقتصادی بیشتر برای اسرائيل را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه خوانده است.

کاتس گفت که "اسرائيل با کشورهای خلیج فارس روابط دیپلماتیک، امنیتی و تجاری دارد ،اما هدف من که حمایت نخست وزیر را هم در این باره دارم، حرکت به سمت عادی‌سازی آشکار، گسترش و اعلام عمومی آن است تا به توافق‌های دیپلماتیک با آنها برسیم" مانند پیمان‌های صلحی که اسرائيل با مصر و اردن دارد. به نوشته "نیویورک تایمز"، بنیامین نتانیاهو، همواره درباره پیشرفت در روابط میان اسرائيل و کشورهای عربی که در رابطه با ایران ابراز نگرانی می‌کنند، به طور مبالغه‌آمیز سخن گفته است.

کاتس علاوه بر سفر به ابوظبی، به عنوان وزیر ترابری اسرائيل در نوامبر گذشته به عمان رفت تا در کنفرانسی در آنجا شرکت کند و ماه پیش هم در واشنگتن با وزیر خارجه بحرین دیدار کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل نیز سال گذشته از عمان دیدار کرد. کشمکش اسرائیل با فلسطینیان هنوز هم به عنوان مهم‌ترین مانع در برابر پیشرفت روابط اسرائيل با کشورهای عربی شناخته می‌شود.
برچسب ها: اسرائیل