به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : ۱۸۴۹۷۵

اوضاع یمن بحرانی‌تر شد؛ درخواست گوترش

گروه بین‌الملل: دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از ادامه درگیری‌های خونین در بندر عدن یمن از طرف‌های درگیر خواست به خشونت پایان دهند.
اوضاع یمن بحرانی‌تر شد؛ درخواست گوترش
به گزارش دویچه‌وله، آنتونیو گوترش، در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در مناقشه‌های خونین بندر عدن خواست دست از خشونت بردارند و برای حل اختلاف‌ها به مذاکره بنشینند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان ملل از هواداران دولت و جدایی طلبانی که برای استقلال یمن جنوبی می‌جنگند خواسته که درگیری‌های نظامی در بندر عدن را که از سه روز پیش شدت گرفته متوقف کنند. بندر عدن در روزهای اخیر صحنه نبرد میان نظامیان وفادار به دولت عبدربه منصور هادی و نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن بوده که هر دو مورد حمایت عربستان سعودی و متحدانش هستند. این نیروها به رغم اختلاف‌های داخلی، شیعیان حوثی نزدیک به جمهوری اسلامی را دشمن مشترک خود می‌دانند. سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید تا روز جمعه دست‌کم هشت نفر در درگیری‌های بندر عدن کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.

تقریبا همزمان با این تحولات فرستنده تلویزیونی المسیره که در اختیار شیعیان حوثی است به نقل از یحیی سریع، سخنگوی نظامیان این جریان گزارش داده که روز پنج‌شنبه هشتم اوت فرودگاه ابها در عربستان سعودی هدف حمله دو پهپاد حوثی‌ها قرار گرفته است. درباره میزان خسارت‌ها و تلفات احتمالی این حمله هنوز گزارشی منتشر نشده و ریاض تا کنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است. فرودگاه ابها در ماه‌ها و هفته‌های گذشته بارها هدف حمله موشکی و پهپادی شورشیان مورد حمایت ایران قرار گرفته است. حوثی‌ها روز جمعه اعلام کردند که در جریان حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به شهر صنعا، ابراهیم بدرالدین الحوثی، برادر رهبر این تشکل به قتل رسیده است.
 
یمن از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۵ تا کنون صحنه رویارویی گروه‌های شورشی و تجزیه‌طلب و نیروهای ائتلافی به رهبری عربستان است. برخی متحدان عربستان مانند امارات متحده عربی از نیروهای جدایی‌طلب در جنوب یمن پشتیبانی می‌کنند که در روزهای گذشته با نظامیان مورد حمایت عربستان در بندر عدن درگیر شده‌اند. بر پایه ارزیابی‌های سازمان ملل، جنگ داخلی در یمن تا کنون بیش از ده هزار قربانی گرفته است. بحران یمن به آوارگی حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر منجر شده که بسیاری از آنها را خطر مرگ از گرسنگی و کمبود دارو تهدید می‌کند. ساز مان ملل یمن را درگیر "بدترین بحران انسانی" جهان توصیف می‌کند.
برچسب ها: یمن