به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۸۵۰۴۹

قبولی‌های امتحانات نهایی به ۸۴ درصد رسید

گروه جامعه: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست توسعه متوازن در حال تحقق و شمار تجربی‌ها در حال کاهش است، گفت: میانگین نمره کتبی نهایی در سال ۹۱، از ۱۱.۲۳ درصد به ۱۲.۶۰ ارتقا یافته است و ۱.۳۷ نمره افزایش داشته‌ایم. همچنین درصد قبولی در سال ۹۱ از ۷۶.۳ درصد به ۸۴.۷ در خرداد ۹۸ افزایش یافته است.
قبولی‌های امتحانات نهایی به ۸۴ درصد رسید
علیرضا کمریی در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۹۸ که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با ابراز خرسندی از کسب رتبه‌های نخست دانش آموزان در کنکور گفت: ما به شما به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور نگاه می‌کنیم و فرصت‌هایی می دانیم تا پیام‌های تعلیم و تربیت را به سراسر جامعه مخابره کنیم.وی افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۱۷ دانش آموز دوره متوسطه، ۶۵.۳۸ درصد در شاخه نظری و ۳۴.۶۲ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.کمریی آمار توزیع دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی را نیز اعلام کرد و گفت: ۲۸.۴۲ درصد در رشته تجربی،۲۶.۳۱ در رشته علوم انسانی، ۱۸.۵ درصد در رشته کاردانش، ۱۶.۱ درصد در شاخه فنی و حرفه ای،۱۰.۱۲ درصد در رشته ریاضی و ۰.۵۲ درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه درباره اینکه آمار ۶۳ درصدی شرکت کنندگان در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری چگونه تولید شده است،توضیحاتی ارائه کرد و گفت: کل شرکت کنندگان کنکور یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۰۳ نفر بود. در حالی که کل دانش آموزان پایه دوازدهم که امسال برای اولین بار در کنکور شرکت کردند ۵۵۱ هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند بنابراین مابقی برای بار دوم یا چندم در کنکور شرکت کرده‌اند. تعدادی از آنان نیز ممکن است در گروه زبان و هنر شرکت کرده باشند که به یک درصد کل هم نمی‌رسد و مابقی انباشت رشته‌های سال قبل هستند. در حالی که گاهی تصور می‌شود توزیع نامتوازن ۶۳ درصدی داریم.کمریی ادامه داد: از کل شرکت کنندگان،۵۶.۹۴ درصد یعنی ۶۳۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند در حالی که ۲۶۳ هزار و ۳۰۱ نفر آنها محصل پایه دوازدهم تجربی بودند و شمار مجموع شرکت کنندگان سه برابر بیشتر از پایه دوازدهمی‌ها بوده که برای اولین بار کنکور داده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: ۱۶۴ هزار و ۲۳۷ نفر یعنی ۱۴ درصد در رشته ریاضی کنکور داده‌اند که ۹۴ هزار و ۸۲۷ نفر پایه دوازدهمی بوده‌اند همچنین ۲۸۲ هزار نفر معادل ۲۵ درصد در رشته انسانی کنکور دادند که ۱۸۹ هزار نفر پایه دوازدهمی بودند.وی با بیان اینکه سیاست توسعه متوازن در حال تحقق و شمار تجربی‌ها در حال کاهش است گفت: میانگین نمره کتبی نهایی در سال ۹۱، از ۱۱.۲۳ درصد به ۱۲.۶۰ ارتقا یافته است و ۱.۳۷ نمره افزایش داشته‌ایم همچنین درصد قبولی در سال ۹۱ از ۷۶.۳ درصد به ۸۴.۷ در خرداد ۹۸ افزایش یافته است. امیدواریم نتیجه تلاش‌های نظام آموزش کشور منجر به موفقیت‌ها و دستاوردهای دانش آموزان شود.میرحمایت میرزاده - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی - نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه نمی‌شود با تحلیل آمار رتبه های برتر از مدارس خاص، کل مدارس دولتی را زیر سوال برد، گفت: کسب این موفقیت بیشتر مرهون تلاش خودشان بوده است. شما رتبه‌های برتر در هر مدرسه‌ای بودید همین جایگاه را کسب می‌کردید و به تلاش‌های خود شما برمی‌گردد.

وی افزود: معلمان ما چه در مدارس دولتی و غیردولتی و چه در سمپاد برایشان فرقی نمی‌کند در کدام مدرسه درس می دهند و تمام تلاش خود را می‌کنند.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها عدالت آموزشی را زیرسوال نبرند، خطاب به رسانه‌ها گفت: مدارس دولتی را به این شکل زیرسوال نبرید.استان‌هایی که رتبه برتر نداشته‌اند را نیز زیرسوال نبرید.میرزاده ضمن طرح این انتقاد که تنوع مدارس زیاد شده و آموزش و پرورش نمی‌تواند به مدارس دولتی بپردازد، اظهار کرد: تنوع مدارس را کم کنید. ما با شما همراهی خواهیم کرد.آقای بطحایی - وزیر سابق آموزش و پرورش - کار خوبی شروع کرد ولی همراهی نکردیم. باید از وجود نخبه‌ها در همه جا استفاده شود. مدرسه نمونه کوچک جامعه است و افراد مختلف باید در کنار همدیگر بنشینند. نه آنکه آنان را در یک جزیره خاص جمع و جامعه را از آنها محروم کنیم. طبقاتی بودن آموزش نارضایتی‌هایی ایجاد کرده است.
مرجع : ایسنا