به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۸۶۰۶

استاندار جدید خوزستان: برداشت آب​کارون تعارض در سرمایه‌گذاری نیست؟

گروه جامعه:​ خوزستان استانی دارای تنوع افکار و قومیت است که البته این تنوع فرصت است، نه تهدید. بهترین جلوه سمفونی وحدت را می توان در طول هزار کیلومتری کارون مشاهده کرد.
استاندار جدید خوزستان: برداشت آب​کارون تعارض در سرمایه‌گذاری نیست؟
استاندار جدید خوزستان با انتقاد از طرح انتقال آب از سرچشمه های کارون، گفت: انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود.عبدالحسن مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان که امروز (دوشنبه، 29 مهر) برگزار شد، با تاکید بر لزوم انجام کار عمرانی در استان خوزستان، اظهار کرد: علاقمندی بنده به کار عمرانی است، زیرا اگر کار عمرانی خوب در استان انجام شود، معضلات دیگر مانند اشتغال، ازدواج، مسایل مالی و دیگر مشکلات نیز حل می شوند و استان رونق می گیرد.

وی افزود: در سال های گذشته کارهای بسیاری در مناطق محروم و دورافتاده استان انجام شده و از این به بعد نیز پروژه ها پیگیری خواهند شد. دولت جدیدی که بر سر کار می آید، باید به کارهایی که در گذشته انجام شده چیزی بیفزاید و اگر مجموعه ای وقت خود را صرف انتقاد از عملکرد گذشته کند، یعنی ضعف هایی دارد. نباید وقت خود را هدر بدهیم و از ضعف های گذشته انتقاد کنیم، بلکه باید از قدرت خود بگوییم.مقتدایی با تشکر از زحمات استاندار پیشین استان، تصریح کرد: درون استان تصمیم گیری بر عهده شورای برنامه ریزی و شخص استاندار است؛ خوزستان استانی دارای تنوع افکار و قومیت است که البته این تنوع فرصت است، نه تهدید. بهترین جلوه سمفونی وحدت را می توان در طول هزار کیلومتری کارون مشاهده کرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: جماعتی که در اطراف رودخانه کارون، از شمال تا جنوب خوزستان دور هم جمع شده اند، در طول تاریخ فرهنگی منسجم و بدون انقطاع داشته اند. متاسفانه در برخی موارد در برنامه نویسی و تهیه اسناد اشکال هایی وارد است و تعارضاتی را شاهدیم. به عنوان مثال زمانی که بحث سدسازی بر روی رودخانه کارون مطرح می شود و 4 سد و 6 نیروگاه را با آن همه هزینه احداث می کنیم، باید به فکر آب لازم برای کشاورزی باشیم. اجرای طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان به آب نیاز دارد و در این شرایط آیا برداشت آب از سرچشمه های کارون تعارض در سرمایه گذاری نیست؟

وی با بیان اینکه با برداشت آب از سرچشمه های کارون قطعا این 6 نیروگاهی که در خوزستان ساخته شده از چرخه خارج می شوند، ادامه داد: قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد. موضوع انتقال آب از سرچشمه های کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است. اقوامی که از شمال تا جنوب استان با زبان ها و قومیت های مختلف در کنار کارون زندگی می کنند، تاکنون کوچکترین تعارضی با هم نداشته اند و این انسجام و وحدت در کنار کارون ایجاد شده است؛ اگر کارون از سرچشمه خشک شد، بسیاری از روستاها آسیب می بینند و پایین دست رودخانه نیز از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می شود.

مقتدایی گفت: در گذشته قرار بر این بود که در سال 256 مترمکعب آب از سرچشمه کارون برداشته شود؛ سپس با تغییرات سیاسی که در مرکز انجام شد، قرار شد که این میزان به یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد و بعد این طرح مدتی متوقف شد. اکنون شواهد نشان می دهد که تونلی که در حال احداث است، برای همین میزان بیش از یک میلیارد است و توصیه می کنیم آقایان این طرح را کارشناسی کنند.وی تاکید کرد: موضوع انتقال آب کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و باید کارشناسی شود.استاندار جدید خوزستان در ادامه با اشاره به مسئولیت خود در استان خوزستان در سال های 77 تا 80، خود را "مقتدایی ورژن 2" نامید و افزود: همه باید در کنار هم تلاش کنیم تا فرصت خدمت از دست نرود و وقت خود را تنها با جلسات هدر ندهیم.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۳:۳۸
چند بار گفتم حالا هم می گم ما راهی جز شیرین سازی آب دریاهای جنوب و انتقال آن به کویر مرکزی و تصفیه سازی فاضلاب های شهری و استفاده مجدد از آن نداریم.
این راه هر چند سرمایه گذاری هنگفتی می طلبد ولی تنها راهی است که آینده روشن و امیدوار کننده ای دارد. (151914)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۸:۱۶
آب جنوب رو تصفیه کنن بریزن تو کویر که چی بشه
هر جقدر هم بریزی میره تو خودش
نمیدونم چی میگی
یه زمانی ایران رود شنیده بودیم این رو نشنیده بودیم (152152)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۱:۰۱
من که نگفتم آب رو وسط کویر ول کنن عزیز!
این نیاز به مدیریت داره! کشاورزی باید مکانیزه بشه و روش های آبیاری عوض بشه!
باید استفاده از آبهای زیر زمینی ممنوع بشه چون همین الانم منابع آب زیرزمینی به حد بحرانی رسیده!
ما باید برای 20 سال آینده هم فکری بکنیم! فقط که نباید تا نوک دماغمون رو ببینیم!
همین الان هم کشورهای حاشیه خلیج فارس روی این طرح ها سرمایه گذاری کردن و جواب گرفتن.
متاسفانه نه مسوولان نه مردم تا کار به جاهای باریک و بحرانی نرسه از جاشون نمی جنبن!
شما نگاه کن همین الان چقدر بین استانها سر انتقال آب رودخانه ها و خشک شدن رودخانه ها و دریاها دعوا هست اگه الان نجنبیم خدای نکرده این دعواها به جاهای باریک می کشه. (152256)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۳:۴۲
من به عنوان یک نفر از اصفهان با انتقال اب کارون به زاینده رود اگر بلائی که سر زاینده رود امد بیاید مخالفم ولی ایا برداشت اب از زاینده رود برای یزد وانرژی اتمی وغیره وذلک اصولیست ایا فکری برای احیاء زاینده رود شده ایا فکری برای پلهای تاریخی ان شده (151916)
وحید
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۵:۰۷
بابا منم خوزستانی هم وقتی میاماصفهان پول خرج کردم برای تفریح دوست ندارم ببینم این همه پل زیبا تو اصفهان روی خشکی بنا شده باشه و زاینده رود بی آب باشه. خو سفر منم حروم میشه. ولی چرا یعضیها نمیخوان این نبه رو از گوششون در بیارن ؟
ایها الناس ما با اب شرب یزد و اصفهان و قم مشکل نداریم. ولی وقتی مردم خودمون آبی ندارن بخورن کنار این همه سد و رودخونه زندگی میکنیم و زمینهای کشاورزیمونو به زور نیروی پلیس اجازه کشت نمیدن چرا باید بعضیها به فکر قشنگی یکی دو دونه پل شهرشون باشن و تعطیل نشدن کارخونه فولاد مبارکه که از همین آبهای شرب مردم چهارمحال و خوزستان برای تولید فولاد استفاده میکنه؟
برادر من ، عزیز من، شما به این نگاه نکن که شهرتون بدون زاینده رود پلهاش زیبا نیست. به هر حال همه ایران مشکل بی آبی دارن. آّب رو از حلقوم یه عده آدم تشنه بکشن بیرون که باهاش آب نماهاشون رو رونق بدن انصافه؟
مشکل شما مردم اصفهان نیستید. مشکل اون مسئولین بی عرضه هستند که فقط دنبال منافع سیاسی خودشونن. شما برو به پایتخت بگو آب دریاچه مصنوعی چیتگر رو که آقای قالیباف با اصرار زیاد برا قایق سواری و تفریح پایتخت نشینا ساخته اگر واقعا اضافه اومده رو دستشون باد کرده همونو انتقال بدن برا اصفهان و دریاچه ارومیه. به خدا خوزستانی شرف نداره اگر از این اقدامتون حمایت هم نکنه (151997)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۴:۱۰
خوزستان استانی دارای تنوع افکار و قومیت است که البته این تنوع فرصت است، نه تهدید. واقعا راست میگه من خودم بختیاری هستم . ولی بهترین دوستام عرب زبان و شوشتری هستن (151943)
تدبیر و امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۴:۴۴
مقتدایی متشکریم..... (151973)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۶:۳۷
به عنوان یک اصفهانی بااین طرح به شدت مخالم، این طرح یعنی نابودی ایران، از این ابی به اصفهان و زاینده رود نمیرسه،اب به سرنوشت اب کوهرنگ دچارمیشه که باوجود دو تونل وچشمه لنگان ،...الان اب شرب هم در اصفهان نیست،به مسولان استان توصیه میکنم در فکر دیگری باشند،حاصل این طرح نابودی خوزستان و بد نامی اصفهان خواهد بود. انتقال اب رودخانه ماربر سمیرم به اصفهان ان هم نه به مخزن سد بلکه به به بسترزاینده رود ان هم در خود استان اصفهان بهترین راه کوتاه مدت برای حل این معضل هست. (152074)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۶:۴۵
با برداشت آب از سرچشمه های کارون قطعا این 6 نیروگاهی که در خوزستان ساخته شده از چرخه خارج می شوند و از مدار خارج شدن نیروگاههای برق آبی به یک بحران ملی تبدیل خواهد شد!
این نتایج تصمیم گیری با دیدگاه بوم گرایانه افراطی است. (152081)
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۱ ۰۱:۰۰
به اعتقاد من خوزستان بیشتر به کارون نیاز داره، این رودخانه مثل یک خون می مونه توی بدن انسان، به هر حال مدیریت منابع آبی کشور باید مورد بررسی قرار بگیره، کشور ما از لحاظ منابع آبی در شرایط خوبی است و قابل قیاس با کشورهای منطقه و همسایه نیست اما یادمون نره که این خود ما بودیم که باعث از بین رفتن منابع آبی شده ایم، فرهنگ مصرف آب در ایران واقعا اشتباه است و آینده کشورمان را با چالش روبره کرده...
کارون همین که برق خیلی از استانها را تامین میکنه، بسته ...
دیگه لطفا فکر انتقال آبش نباشید مسئولان اصفهانی... (152334)